Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?  (Læst 55736 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dennis Blom Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #30 Dato: 25 ſeptember , 2013, 00:42 »
He he.. god pointe. .
Jeg har nogle erfaringer,  og noget fakta.. hvis folk generelt holdt sig til det, ville man slippe for alle de "rygter" og usande udsagn  om forskellige racer/hybrider baseret på andenhånds viden..
Såfremt du mener jeg har fået forstået noget fakta forkert, hører jeg gerne, vil gerne lære...
Jeg har jo som sagt hentet mine rugeæg på et industriel hønseri,  kender en ansat af højere status på hønseriet, og har fået forklaret/set hvordan det foregår ;-).
NU MED: citronfarvet brakel, New hampshire, vorwerk, Maran S/K, Amrock, hellevad, Mille Fleur, dv kochin.
Hund :Griffon bruxellios.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #31 Dato: 25 ſeptember , 2013, 06:17 »
Store æg.....
Jeg kan anbefale Flemming Schiøttes bog "Det rimelige hønsehold". Her viser han bl.a. i et skema, hvordan æggeblommen stort set er lige stor i mange æg, mens hviden er større eller mindre, hviden består af 85 % vand, så større æg er oftest lig med æg med samme mængde næring og mere vand. (Det var vist ikke så klart udtrykt, men jeg håber, I forstår).
Flemming Schiøtte nævner netop dværgwyandotten, hvor man får relativt mest blomme pr æg.
Bogen kan varmt anbefales, den er en guldgrube af viden, men fås desværre kun antikvarisk.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #32 Dato: 25 ſeptember , 2013, 07:58 »
Dennis:
Du har dine egne erfaringer og det er fint. Men det er ikke sikkert at alle andre oplever det samme som dig. Derfor kan folk jo godt have dårlige erfaringer med at Lohmann høns piller eller æder hinanden.

Til sammenligning kan jeg fortælle at jeg har haft Skånske blomsterhøns i mange år. Mine er aldrig fløjet ud over hegnet på 1,8m. Men jeg har læst om flere andre der siger at de er næsten umulige at holde inde, selv bag et hegn på 2 meter.
Dette er jo tilsyneladende fakta.
Jeg fortæller jo ikke efterfølgende, at jeg er ved at brække mig over dem der påstår dette...
Jeg har mine erfaringer og andre folk har deres. Men mine er jo ikke mere korrekte end de andres!

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Dennis Blom Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #33 Dato: 25 ſeptember , 2013, 12:28 »
Danny.
Giver dig helt ret..desværre lige omkring lohmann er en del usagn.. ikke baseret på konkret egen viden/erfaring.. men baseret på uvidenhed og rygter (fordomme)..
Dette vil du erfare hvis du læser tråde igennem med lohmann som tema...jeg holder af at lære,  holder af at høre andre folks EGNE erfaringer med høns/racer/hybrider...  men en relativ stor del af de udtalelser der kommer omkring lohmann, komner fra folk der ALDRIG selv har haft disse hybrider, og netop DET er jeg ved at brække mig over... jeg spiller ikke klog/vidende på områder hvor jeg ingen viden/egen-erfaring har ;-).
Dennis
« Senest Redigeret: 25 ſeptember , 2013, 12:30 Fra Dennis Blom Hansen »
NU MED: citronfarvet brakel, New hampshire, vorwerk, Maran S/K, Amrock, hellevad, Mille Fleur, dv kochin.
Hund :Griffon bruxellios.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #34 Dato: 25 ſeptember , 2013, 12:52 »
Angående fordomme, så er der vist flere fordomme omkring racehøns, opdræt af dem, udstilling og foreningsliv end der er fordomme omkring hybridhøns.
 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Dennis Blom Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #35 Dato: 25 ſeptember , 2013, 17:56 »
Lene..
Det er muligt der er det blandt de alm danskere... men ingen tvivl om folk i hønseverden (danmarks hønseholdere) har flere fordomme om hybrider end om ren racede høns.. hvilket tydeligt ses når der er en nybegynder der spørger til høns(hvilke skal jeg vælge).. og feks en som  jeg foreslår en hybrid... så bkiver man haglet til jorden med  andenhåndsviden og usandheder/rygter (fordomme)..
Det er som i katte/hunde verden..kanin/marsvin verden.. en del folk med "fine" fornemmelser... alias højrøvede... det er KUN og KUN 100% ren race og godkendt race der virker i deres verden...
Latterligt hvis du spørger mig!!
NU MED: citronfarvet brakel, New hampshire, vorwerk, Maran S/K, Amrock, hellevad, Mille Fleur, dv kochin.
Hund :Griffon bruxellios.

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #36 Dato: 25 ſeptember , 2013, 20:49 »
Jeg syntes nu ikke man gør Lohmann ære - det er ikke nogen stor høne og den er en meget stabil æglægger - vores Lohmann lægger æg på størrelse med dem der sælges som L/XL altså et ret normalt stort æg. Det er, når hønsene går i varieret terræn, særdeles velsmagende æg. De mange hold Lohmann vi har haft har ALDRIG været pillet og de har aldrig været hårde ved hinanden. De er sociale og håndtamme. Det hold vi har i øjeblikket går sammen med en tilsvarende flok Sussex og de fungerer fint sammen - hvis nogen af dem er besværlige så er det Sussexerne. De går desuden sammen med 3 søer og dem fungerer de også sammen med. Det er ikke en høne der bliver mange år gammel de bliver slidt af de mange æg de lægger, men det er nu en glimrende suppehøne i slagtet udgave. At man vælger at avle på rene racer og satse på disse er da fint, men vi er altså nogen som har hønsene primært for æglægning og for at få ædt de mange orm og insekter der truer frugthøsten og det kan Lohmann. Men snobberiet, som giver anledning til at rynke på næsen og påstå at Lohmann's æg ikke er værd at sætte tænderne i, er ikke seriøst og æggenes størrelse og antal kan vel være et ligeså gyldigt kriterium for at vælge race som alt muligt andet.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #37 Dato: 25 ſeptember , 2013, 21:41 »
Lene..
Det er muligt der er det blandt de alm danskere... men ingen tvivl om folk i hønseverden (danmarks hønseholdere) har flere fordomme om hybrider end om ren racede høns.. hvilket tydeligt ses når der er en nybegynder der spørger til høns(hvilke skal jeg vælge).. og feks en som  jeg foreslår en hybrid... så bkiver man haglet til jorden med  andenhåndsviden og usandheder/rygter (fordomme)..
Det er som i katte/hunde verden..kanin/marsvin verden.. en del folk med "fine" fornemmelser... alias højrøvede... det er KUN og KUN 100% ren race og godkendt race der virker i deres verden...
Latterligt hvis du spørger mig!!

Dennis, det er jo så en fordom du har. Og nu tror jeg at denne debat er drevet langt nok ud og du har også fået luft.

Så tilbage til trådens virkelige spørgsmål om æg og størrelser, pft.   
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #38 Dato: 26 ſeptember , 2013, 07:44 »
Jeg synes at vi har diskuteret det med hybridhøns rigtig mange gange.
Kan vi ikke bare konstatere at glæden ved at have høns er den samme uanset model ;) og er det ikke det det hele handler om? Den fælles glæde! Alle medlemmer af FDM kører jo heller ikke i de samme biler ;)

Der er jo ikke noget snobberi i at synes, at netop den model man selv har er den bedste ;)

God dag til alle!

Og til spørgeren om ægstørrelser, synes jeg mine Austrslorps lægger pænt store og brune æg. Mine Orpington æg er lidt mindre ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #39 Dato: 26 ſeptember , 2013, 09:58 »
Jeg synes at vi har diskuteret det med hybridhøns rigtig mange gange.
Kan vi ikke bare konstatere at glæden ved at have høns er den samme uanset model ;) og er det ikke det det hele handler om? Den fælles glæde! Alle medlemmer af FDM kører jo heller ikke i de samme biler ;)

Der er jo ikke noget snobberi i at synes, at netop den model man selv har er den bedste ;)

God dag til alle!

Og til spørgeren om ægstørrelser, synes jeg mine Austrslorps lægger pænt store og brune æg. Mine Orpington æg er lidt mindre ;)

 /o /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tantelaila

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 103
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #40 Dato: 26 ſeptember , 2013, 10:17 »
Her er det mine Sussex der ligger de største æg. Den ene Sussex kan sommetider ligge et med dobbelt blomme som da det var størst lå på 94 gr, men det gør den selvfølgelig ikke hver dag.
Med hensyn til stabilitet, så ligger Sussex og Maran ca lige mange, når de altså ikke lige er skruk ;)
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort


2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline Dennis Blom Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #41 Dato: 26 ſeptember , 2013, 14:15 »
Skal lige høre..
Taler vi stor høne eller dværg ??..
Er selv fascineret over hvor store æg dværg wyandotter lægger..hønsenes ringe str taget i betragtning. .
Dennis
NU MED: citronfarvet brakel, New hampshire, vorwerk, Maran S/K, Amrock, hellevad, Mille Fleur, dv kochin.
Hund :Griffon bruxellios.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #42 Dato: 26 ſeptember , 2013, 15:53 »
Det er jo lige det, rigtigt mange dværghøns lægger nemlig store æg kontra deres egen størrelse og som Marianne skriver længere oppe i tråden, så er et stort æg mange gange lig med mere hvide.

Men igen, hvis man godt kan lide masser af hvide, så-  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tantelaila

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 103
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #43 Dato: 26 ſeptember , 2013, 16:18 »
Har selv to dværg dotter. Men det var nu ikke dværg jeg snakkede om. Og igen, bare min erfaring.
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort


2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #44 Dato: 26 ſeptember , 2013, 16:25 »
I min ungdom havde vi en æg-leverandør, hvis æg var VIRKELIGT store, og ofte med 2 blommer.

Det var muligvis hybrid-høns, men jeg ved det ikke.

Jeg synes, det kunne være sjovt at have store æg - så hvilke høner skal jeg lede efter?


Mon ikke det kan forklares med at de store ukurante æg, blev sorteret fra, da de ikke passer ind i butikkernes standarder og derfor bliver de solgt ved stalddøren i stedet for.

Alle høner kan nemlig ind imellem lægge store æg med dobbeltblommer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub