Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?  (Læst 55741 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #15 Dato: 24 ſeptember , 2013, 15:06 »
Jo jeg har skam også haft Lohmann, og jeg kan fortælle, at når de fik kyllinger kom der nærmest alle regnbuens farver. Jeg fik tillige en hvid med blå randtegninger ;)

Jeg vil opfordre til, at tonen holdes sober. Uenighed er dejlig da dette skaber debat, men tænk lige over retorikken. Smag og behag er forskellig ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline jeanette lund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #16 Dato: 24 ſeptember , 2013, 18:14 »
Vi har New Hampshire høns og deres æg er store, som regel mellem 65-70 g den største vejede 95 g. De lægger ikke et æg hver om dagen, men det gør os ikke så meget. 3 høns giver ca. 2 æg om dagen

Offline Dennis Blom Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #17 Dato: 24 ſeptember , 2013, 18:44 »
Jeg kan så fortælle... at der hvor jeg får mine lohmann rugeæg fra (industriklækkeri) bruger man lohmann haner til lohmann høns..og engamg imellem får man nye haner der er tættere på grundstammen... samme princip som vel alm racehøns.. dvs tættere på den ønskede standart.. ingen forskel der.. i dagens dkbruger man lohmann LB ..light braun.. og der er ikke lysebrun.. men llight hentyder til æg str.. jeg har absolut ingen probs med udfaldne æggeledere eller kloak..
Når det er sagt.. er det ærgeligt du har dårlige erfaringer med lohmann høns.. men dog er det 1 hånds viden... og det er da posetivt... er sikker på der findes lige så mange forskellige temprementer ibland lohhmann som der gør blandt racehøns..
NU MED: citronfarvet brakel, New hampshire, vorwerk, Maran S/K, Amrock, hellevad, Mille Fleur, dv kochin.
Hund :Griffon bruxellios.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #18 Dato: 24 ſeptember , 2013, 19:27 »
min veninde har 12-14 stk lohmann høner. og dem er hun næsten mere glad for end racehønsene/blandingerne. de ligger troligt næsten daglig et æg hver. de er nysgerrige og selv om de godt nok kun går sammen med andre lohmann er der ingen problemer. hun nævner faktisk ofte hvor gode de er sammen. ingen hakkeri eller jagen rundt som de andre gør.

hendes lohmann er næsten alle pæne med fjer overalt. de er købt som hønniker. kun få mangler lidt halefjer.


men ja vi er begge enige om at kønne er de altså ikke  ;D


og de spiser også mere end racehønsene.


jeg syntes mine store wyandotter ligger pæne ægstørrelser med en STOR blomme. jeg ville ikke ønske andre eller større æg end disse.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #19 Dato: 24 ſeptember , 2013, 20:52 »
Jeg kan så fortælle... at der hvor jeg får mine lohmann rugeæg fra (industriklækkeri) bruger man lohmann haner til lohmann høns..og engamg imellem får man nye haner der er tættere på grundstammen... samme princip som vel alm racehøns.. dvs tættere på den ønskede standart.. ingen forskel der.. i dagens dkbruger man lohmann LB ..light braun.. og der er ikke lysebrun.. men llight hentyder til æg str.. jeg har absolut ingen probs med udfaldne æggeledere eller kloak..
Når det er sagt.. er det ærgeligt du har dårlige erfaringer med lohmann høns.. men dog er det 1 hånds viden... og det er da posetivt... er sikker på der findes lige så mange forskellige temprementer ibland lohhmann som der gør blandt racehøns..

Så prøv at avle videre på de dyr du har i din hønsegård, så får du ikke de samme dyr,,, det gør man når man har racehøns, det er klart når du køber F1 æg at du får Lohman ud af det, men prøv for forsøget skyld at avle videre... jeg har avlet videre på mine orpington i 20 år og købt nye dyr til, ind i mellem , og jeg får stadig orpington, det kan du ikke gøre med dine hybrider... jeg har for øvrigt ikke noget imod hybrider, så længe man ved hvad det er man har, og hvad man vil bruge det til.. og hvis de har et godt temperament, så det det jo kun fint for hønseholdet..
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Dennis Blom Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #20 Dato: 24 ſeptember , 2013, 22:06 »
Jeg er for vidt enige med jer omkring lohmann høns...dog er jeg SÅ træt af de bliver tillagt at være uomgængelige og fjerpillende osv (læs: mere end racehøns), for det har jeg ALDRIG oplevet..føler af og til at at folk nedgør lohmann... hvilket jeg ikke syntes er ok.. det ER en hybrid ..ja.. men det er alle blandingshøns vel ??.. og her ved man da hvad man får (læs æglægnings/kød egenskaber)..
Har selv racehøns/pryd høns... og nyder da også dem... de har en egenskab og lohmann en anden.. alt efter hvad man skal bruge dem til...
Dertil skal siges at jeg ikke er tilhænger af høns fra industrelle hønserier..af flere årsager bla. Næbkupering..
Derfor ruger jeg selv mine lohmann ud..præger dem fra start.. de får mulighed for at have noget at skrabe i.. de får godt plads..bliver hånd fodret (tamme).. osv osv..
NU MED: citronfarvet brakel, New hampshire, vorwerk, Maran S/K, Amrock, hellevad, Mille Fleur, dv kochin.
Hund :Griffon bruxellios.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #21 Dato: 24 ſeptember , 2013, 22:16 »
Og hvad er det for noget kvækkeri med at alv af lohmann høns (egenskaber) skulle være anderledes end ved racehøns..
Det er lutter dårlig information,  og direkte usandt !!

Avl af Lohmann høns er nok lidt anderledes end avl af racehøns. Men det kan man læse meget mere om i dette link http://www.lohmann-information.com/content/l_i_47_2012_10.pdf
Så er vi ude over dårlig information og direkte usandheder.

Det fremgår også af linket at LB står for Lohmann Brown mens Lohmann Brown light betegnes LB-Lite.

Jeg er enig i at man skal have sin information i orden. ;)

Jeg glemte at skrive at jeg har haft Lohmann ad flere omgange. Jeg har ikke oplevet problemer med deres temperament, men ellers genkender jeg meget af det som andre allerede har budt ind med. Og jeg har oplevet enkelte æg på 115-120 g, altid med to blommer.
« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2013, 23:57 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #22 Dato: 24 ſeptember , 2013, 22:37 »
Det er da lidt trist at der sættes spørgsmåls ? ved folks negative erfaringer med hybrid høns. Jeg går ikke ud fra at der er nogen her på Forum, som skriver ud fra fri fantasi eller ??

Jeg selv skriver enten ud fra hvad jeg selv har erfaret, set eller fået fra (forhåbentlige) pålidelige kilder.

Jeg kender også en som har et økologisk hønseri og som jeg har snakket hybrid høns med mange gange. Hun bruger for øvrigt Lohmann LSL hvid i sin produktion, idet de ikke må være næbkuperet og går i sollys, så der skal helst ikke være nogle tendenser til kannibalisme.
Hun har for øvrigt fortalt at da hun omlagde produktionen fra traditionelt æggeproduktion til øko æggeproduktion, der var det rigtigt svært at finde egnede hybrider til dette.
For dem, som var der dengang blev jo bare avlet på stor æggeproduktion og ikke på temperament, for det var mindre væsentligt, når de alligevel bare blev næbkuperet og gik i halvmørke stalde.

 
« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2013, 22:54 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #23 Dato: 24 ſeptember , 2013, 23:05 »
mine 1 årige kochin lægger æg på 70-72 g
Wyandotterne 55g
Stor silke 45g  :-)
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #24 Dato: 24 ſeptember , 2013, 23:11 »
det ER en hybrid ..ja.. men det er alle blandingshøns vel ??..

Nej det tror jeg ikke man kan sige. Eller jo, det kan man jo godt sige rent fysisk, men det er ikke korrekt.

Hybrider er fremkommet ved meget intensiv og målrettet avl, enten med henblik på at producere mange æg eller meget (og hurtigt) kød.

Blandingshøns er nok mere at sammenligne med 'gadekryds', som kendt fra hundeverdenen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #25 Dato: 24 ſeptember , 2013, 23:12 »
Høns uanset afstamning lægger større æg i deres andet lægge år end i deres første lægge år.

Industriens Vægtklasser gram   betegnelse   
                       XL      > 73 g   Meget store
                         L    63-73 g   Store
                        M    53-63 g   Mellemstore
                        S      < 53 g   Små   
« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2013, 23:16 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Dennis Blom Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #26 Dato: 25 ſeptember , 2013, 00:17 »
Og racehøns er avlet for deres udseende.. mere eller mindre funktionelle..i vores klina osv osv..
Jeg har intet mod racehøns... ej heller hybrider. .eller blandingshøns... men noget mod andenhåndsviden, usandheder, samt snobberi. .
Mine lohmann læggee i æg str mellem 60-70gram..og hønerne vejer ca 2, 3kg ..
Mine dvæg wyandotter vejer ca 1kg og lægger æg i vægt 40-45 gram...
Så i forhold til kropsvægt lægger wyandotterne større æg end lohmann... og wyandotterne er ren race.. og har ingen problemer med udhængede kloak/æggeledere... så ved jeg ikke om man kan sige at lohmann hønsene er avlet ud i ekstremer/æggemaskiner.. hvis man gør.. kan man jo sige det samme om wyandotterne :-)
NU MED: citronfarvet brakel, New hampshire, vorwerk, Maran S/K, Amrock, hellevad, Mille Fleur, dv kochin.
Hund :Griffon bruxellios.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #27 Dato: 25 ſeptember , 2013, 00:21 »
så ved jeg ikke om man kan sige at lohmann hønsene er avlet ud i ekstremer/æggemaskiner.. hvis man gør.. kan man jo sige det samme om wyandotterne :-)

Kan vi ikke blive enige om at kalde en skovl for en skovl, og en spade for en spade.

Ellers bliver det sgu ærligt talt lidt for besværligt at kommunikere.  ;D ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Dennis Blom Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #28 Dato: 25 ſeptember , 2013, 00:26 »
Du har din holdning og jeg min.. jeg kan argumentere for min..mener at kropsvægt kntra æg str og æg frekvens må være afgørende her.. og der er det faktisk nok mine wyandotter der ligger i spidsen ;-).. dog er det jo dværghøns ..deraf ikkw så store æg :-).
Jeg har ikke erfaring med wyandotter i stor??.. så kan ikke sige noget om str/frekvens på deres æg.. men er de lige så flittige som mine dværg.. så det filne en god hæne :-)
NU MED: citronfarvet brakel, New hampshire, vorwerk, Maran S/K, Amrock, hellevad, Mille Fleur, dv kochin.
Hund :Griffon bruxellios.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #29 Dato: 25 ſeptember , 2013, 00:32 »
Jeg har egentlig ikke så megen holdning i dette emne. Jeg forholder mig blot til fakta.
Mvh
Erik Andersen