Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: gmo ok?  (Læst 17361 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline marix

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 161
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
gmo ok?
« Dato: 28 Februar , 2011, 17:22 »
hejsa hønsevenner.
jeg har for første gang skulle ud at købe æglægningspiller idag.
jeg fik også købt en stor sæk, men læste dog på den at der står at det indeholder genmodifiseret soyaskrå.
manden i lynge mølle sagde at sådan var det altid og at alle andre brugte det.
men hos mig er der altså nogle alarmklokker der ringer...jeg har ikke lyst til at spise noget der er genmodifiseret, og jeg vil jo gerne spise mine æg når jeg får nogle.
jeg ved ikke nok om det, til at jeg har lagt mig klar på grunden til at jeg er modstander af produkter fremstillet ved hjælp af genbehandling.
men jeg er nok mest nervøs for at alle bivirkninger ikke er opdaget endnu...
jeg går ikke op i økologi, men dyrker hovedparten af mine egne grønsager selv.
er jeg hysterisk? :-\ :-[
som jeg forstår på det hele, er soyaen proteinkilde som er nødvendig til æglægning.
kan den fx erstattes af andre bønner? eller andet i det hele taget?  ???
hvis jeg nu kun køber skaller, og selv blander med hvede, byg, majs og bønner.
mangler jeg nogle mineraler i denne blanding?
skal lige sige at mine høns samtidig har fri adgang til masser at græs (når det kommer igen), og en masse madrester :)
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: gmo ok?
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2011, 17:36 »
Hvis du selv laver dig en hønse-foderblanding af ovennævnte ting, og lige husker at give lidt spiret hvede, så behøver du ikke bruge æglægningspiller. Jeg bruger det næsten ikke, det er faktisk kun gammel vane, at jeg til sætter min egen blanding 20% æglægningspiller. Og skønt det kun er 20% undlader de helst at æde dem.
Du skal også huske noget torskelevertran som erstatning af den fiskemel som højst sansynlig også er i dit æglægningsfoder.
Og hvis du så til forår sår dig en masse grøntkål, som bruges om vinteren og når de er brugt så står den på spiret hvede indtil maj, hvor du kan slå græs af til hønsene.
Det bedste grønt foder om sommeren er et areal tilsået med hvidkløver (vælg en småbladet sort), som slåes sådan at man kun lige klipper bladmassen af. Disse små hvidkløverblade er også fine til kyllingerne. Se det er protein så det basker.

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: gmo ok?
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2011, 17:46 »
Jeg er overordnet set helt enig med Rudy. Det kræver lidt mere end bare at hælde piller og korn på hønsene. Men dybest set er det jo meget en holdningssag. I Danmark har vi ikke brug for GMO afgrøder men desværre kan det jo gøre hele forskellen i et uland, så jeg synes ikke det er sort/hvidt desværre. Personligt vender jeg bilen den anden vej og i stedet for Brian i Lynge Mølle kører jeg til DLG i Ringsted, der kan du få økologiske piller garanteret uden GMO, Brian kan også skaffe dem men det er til en anden pris og den er høj nok i forvejen.

Rasmus

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: gmo ok?
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2011, 18:10 »
manden i lynge mølle sagde at sådan var det altid og at alle andre brugte det.
Næh det er det jo ikke og ikke alle bruger det.
Hvis du køber økologisk foder, så er der ingen GMO i. Det må der simpelthen ikke være.

Så hvis du vil undgå GMO, så er et alternativ at købe økologisk foder, eller lave det selv og blande.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: gmo ok?
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2011, 19:38 »
Vil til hver en tid fravælge GMO og non økologisk hvis jeg kan!

Offline marix

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 161
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
Sv: gmo ok?
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2011, 22:52 »
tak for jeres svar.
@jesper arnecke det er præcis sådan jeg også har det...

tror jeg prøver at give dem pillerne, og håber snart at få nogle æg...
og så næste gang (måske før) vil jeg til at lave fodder til dem selv  :)
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: gmo ok?
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2011, 23:12 »

Provocateur.

Ja det bliver jeg nogen gange kaldt fordi jeg sætter tingene på spidsen for at forsøge at gøre dem mere klare.

For noget mere end 100 år siden var størstedelen af den danske befolkning hunderæd for elektricitet. For lidt mere end 100 år siden var størstedelen af den danske befolkning skeptiske over for noget der blev betegnet et automobil.

Begge dele er kommet for at blive, tror jeg vi må konstatere.

Lad os få belyst tingene i deres rette perspektiv, så er de meget lettere at forholde sig til, og ikke mindst vurdere risikoen af.
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: gmo ok?
« Svar #7 Dato: 01 Marts , 2011, 05:55 »
Og den anden vej...

For lidt over 50 år siden troede man at penicillin var svaret på alle baktieresygdomme og at i fremtiden skulle ingen dø af eksempelvis lungebetændelse. Det var endda så godt at det blev brugt forebyggende til at få laks, grise mm til vokse hurtigere...

Men effekten er nu at der kommer resistente bakterier som penicillin ikke virker mod... Så vidundermidlet har mistet sin magiske effekt.


Lad os få belyst tingene i deres rette perspektiv. Det er svært at vurdere risici og holde fordele og ulemper op imod hinanden.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: gmo ok?
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2011, 10:14 »
Det er rigtig Finn, næsten alt lovprises når det kommer frem, for så efter en årrække, ses tit at det var en fadæce.
Også netop derfor kommer der ikke sprøjtegifte ud på mine marker.
Når jeg tænker tilbage i 80´nerne hvordan man lovpriste Round Up, ja man kunne bare sprøjte det ud og det der ikke blev brugt til at gøre det af med ukrudt, forsvandt "bare" og det ville ALDRIG sive ned i grundvand.  ??? ???   Hvad skete der lig  /d

Mango2705

  • Gæst
Sv: gmo ok?
« Svar #9 Dato: 01 Marts , 2011, 11:07 »
Jeg ville aldrig give mine dyr GMOs, eller for den sags skyld spise det selv.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: gmo ok?
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2011, 22:39 »
Alt 'misbrug og uansvarlig anvendelse' er naturligvis farligt, i en eller anden grad.

Det gælder pencillin, elektricitet, biler, kernekraft, spøjtegifte og GMO.

Umiddelbart vil jeg vurdere at største risiko ved GMO ligger i at man kommer til at slippe nogle nye og meget hårdføre vækster løs i naturen. Vækster som pga af deres hårdførhed vil være i stand til at udkonkurere naturligt forekommende vækster. Og det kan i sig selv blive et problem.

Men jeg har umiddelbart min tvivl om at GMO vækster skulle være skadelige at indtage for dyr og mennesker, for så vidt de skabes med det formål at bruge dem til føde.

En lidt sjov tanke som man kan pusle lidt med mens man går og filosoferer lidt over problemstillingen omkring GMO.

Alt levende, dyr som planter, på jorden, i dag 1. marts 2011, er i bund og grund blevet til, hvad det er, ved GM (genetisk modificering). Det er blot ikke en menneskeskabt GM, men en GM styret af evulationen og skiftende betingelser for liv på jorden. Den absolut farligste GMO der er kommet ud af dette 'eksperiment' må iøvrigt nok siges at være Homo Sapiens. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: gmo ok?
« Svar #11 Dato: 02 Marts , 2011, 06:30 »
Det har faktisk vist sig, at GMO fører til større forbrug af pesticider. Fordi det typisk er afgrøder der kan tåle nogle specifikke pesticider der bliver genmodificeret og brugt og der så bliver sprøjtet mere.. Det har så ført til fremkomsten af ukrudt som også kan tåle disse sprøjtemidler og som vokser vildt. USA har temmelig store problemer med dette ukrudt, som kalder "superweeds"...

Tankevækkende er også at det et samme firmaer som markedsfører både spøjtemidler og genmodificerede såsæd...

Et andet eksempel er at der nu er genmodificeret lucerne som er resistent overfor sprøjemiderl, der nu markedsføres, og det er ganske aldeles tåbeligt og langt de fleste som ved noget om dette kan slet ikke forstå det. Lucerne er en af de afgrøder som  idag sagtens kan udkonkurre udkrudt på naturlig vis, så en GMO lucerne er i bedste fad overflødig og i værste fald skadelig. Endvidere er der undersøgelser som tyder på at der er et giftigt gen i denne GMO lucerne
http://www.triplepundit.com/2011/02/usda-approves-gmo-alfalfa-face-dire-warning-purdue-scientist/

Desværre er de firmaer som producere GMO såsæd meget lidt villige til at afsløre deres forskning i hvad GMO betyder. Det betyder at der styres med bind for øjnene...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: gmo ok?
« Svar #12 Dato: 02 Marts , 2011, 07:20 »
Genmodifiseret/genmanipuleret det kan man vel egentlig også kalde hybrid høns for eller ??

De er jo enten stærkt indavlet til at lægge rigtig mange æg eller vokse enormt hurtigt på kort tid.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: gmo ok?
« Svar #13 Dato: 02 Marts , 2011, 07:26 »
Den absolut farligste GMO der er kommet ud af dette 'eksperiment' må iøvrigt nok siges at være Homo Sapiens. 

Som min salig morfar, som ellers var et muntert menneske, sagde: 'Menneskeheden er en sygdom på jordens overflade!'

Tja...
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: gmo ok?
« Svar #14 Dato: 02 Marts , 2011, 07:30 »
Jepper vi er selv vores største fjende og det farligste dyr på jorden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub