Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: mangan - hvor meget?  (Læst 7492 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
mangan - hvor meget?
« Dato: 28 April , 2008, 11:16 »
Jeg er blevet rådet til og har nu fået mangan til huse.

Jeg kan ikke huske hvor meget det er jeg kan tilsætte til vandet, eller hvor tidligt kyllerne må få det.

Kan nogen hjælpe?

MartinJ

  • Gæst
Sv: mangan - hvor meget?
« Svar #1 Dato: 28 April , 2008, 17:34 »
Der er ingen grund til at give kyllingerne ekstra mangan hvis de ikke mangler det. Det kan lyde banalt, men hvis man giver mere end kyllingerne behøver risikerer man at gøre mere skade end gavn.

Mangel på mangan gir sig udtryk ved perosis, eller dårlige ben som ofte vil være synligt kortere og måske drejede eller bøjede. Ved høns kan manganmangel yderligere give dårlig skal på ægget.

Til at illustrere hvor meget mangan et dyr indeholder kan man nævne at zincindholdet fx er 100 gange så højt. Kobberinsdholdet 5 gange så højt.

Jeg tør ikke sige hvor meget mangan man skal give kyllingerne, men jeg kan sige hvor meget der skal være i foderet til fjerkræ generelt:

25-90 ppm af foderet.

Det svarer til 25-90 milligram mangan pr kg foder. Det kan manm så regne om til hvor meget foder en kyllinger æder pr dag og dividere med 25-90 milliontedele.

Jeg ville nok være ret forsigtig med tildelingen. Der er dog langt op til et niveau som betragtes som giftigt. Et giftigt indhold af mangan ligger på 4000-5000 ppm. Altså noget højere. Men alligevel kun 4-5 gram pr kg foder.

Skulle man gøre noget andet, som i nogle tilfælde kan gøre større gavn, skal man give kyllingerne organisk mangan. Mangan som er organisk bundet er mere optagelig og gavner derfor mere. Jeg er ikke sikker på det er ret nemt at få fat i, måske hlsekostforretninger. Til foder bruges nogle få steder Availa manganese fra firmaet ZinPro.


Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: mangan - hvor meget?
« Svar #2 Dato: 28 April , 2008, 17:53 »
Tak Martin! Som altid et flot og klart svar!

Jeg kan se de anbefaler det på orpington.dk og det jeg har fået er fra en gammel  amn bør give det, orpingtonavler. Han mente alle dem han kender giver det. Måske er det en skrøne at??

Sådan er det jo tit med gamle husråd, der går fra mund til mund, hvis bare den der siger det er klog og har autoritet nok, så bliver ting let til sandheder!

Brahma er også en stor race, mon også brahmaavlere bruger det?

tak igen! ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: mangan - hvor meget?
« Svar #3 Dato: 03 Oktober , 2008, 10:29 »
Jeg havde for "mange" år siden problemer med nogle af mine Jersey Kæmper (hanerne) at når de voksede op så begyndte de at ligge på haserne, for tilsidst ikke at kunne gå !!!

Jeg begyndte så at tildele mangan ½ tsk i en 10 l. spand, hver 14. dag og 7-9-13 så ser jeg det ikke mere. Nu bruger jeg det engang imellem, efter behov.

Så det kan nok også bruges til andre store racer. Mine Brahmaer får også, for de går sammen med Jersey Kæmperne under opvæksten.

Så jeg tror ikke det er en skrøne.


Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: mangan - hvor meget?
« Svar #4 Dato: 29 Juni , 2012, 12:26 »
Lene, har du oplevet, at de kyllinger der ikke kunne gå, kom til at gå igen?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: mangan - hvor meget?
« Svar #5 Dato: 29 Juni , 2012, 14:17 »
Jeg fik et hold ællinger på benene for et par år siden,- men de kom aldrig rigtig op i vægt...

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: mangan - hvor meget?
« Svar #6 Dato: 29 Juni , 2012, 14:45 »
Jeg bruder det også til alle mine høns 1 tsk.i 10 l. vand ,de første 8 dg.hver dg. derefter hver 14dg. jeg har fået faverolles op igen,har ikke haft problemer siden jeg bruger det
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: mangan - hvor meget?
« Svar #7 Dato: 29 Juni , 2012, 15:47 »
Dejligt at høre :)
Og skidt med vægten - for 16-årige Solveig handler det mest om at få ælle til at gå igen ;)

Vi har købt organisk mangan i tabletform i Matas. I en tablet er der 1,9 mg - hvor mange liter vand tror I det skal blandes op med?
Det I bruger og tager ½-1 tsk af til 10 liter - er det ren mangan, eller er der fyldstoffer i?

Vi kan selvfølgelig også bare drysse det over foderet, så er det i følge Martins beskrivelse 13-47 tabl (à 1,9 mg) per kg foder - hmm, det er vist den dyre løsning vi har valgt her ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: mangan - hvor meget?
« Svar #8 Dato: 01 August , 2012, 17:45 »
Vi endte med at give 1 tablet knust til 1 liter vand.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: mangan - hvor meget?
« Svar #9 Dato: 01 August , 2012, 23:23 »
Sjovt det spørgsmål kommer som tråd netop idag. Jeg har lige fået en total gyser oplevelse idag i min tråd om "Brahma begynder spørgsmål" netop om mangan  :laugh:
Det korte af det lange blev 1tsk. mangan pulver+ 10 liter vand hver 14. dag.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"