Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne  (Læst 2163 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anna Hovalt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Skrukhøne
« Dato: 06 Marts , 2016, 11:16 »
Hej Forum!

Jeg har nu efterhånden arbejdet med mange skrukhøns, men denne her ved jeg altså ikke helt, hvad jeg skal gøre med..
Hun har fundet ud af at flyve over lågen og ind i laden (Hønsehuset er to rum inde i vores lade) hvor hun så har lagt sig i et fordybning i en halmballe foret med dun. Og det er da også fint nok. Men nu til problematikken:
Hun ligger der konsekvent over to timer hver dag, men ikke meget mere. Det ved jeg godt er en del af det at være skruk - at samle æg over en periode, vende dem osv.. Men det har hun altså gjort i snart en måned. Hun ligger på 13 æg nu, og jeg har fjernet flere æg mange gange, for at hun ikke skulle knuse et. Hvis man nærmer sig hende, puster hun sig op, "knurrer" og ser stor og farlig ud - som Mor Skruk nu engang gør. Hun napper mig også i hånden. Hun er generelt også mere aggressiv og "knurrer" af mig i hønsegården, hvilket er nyt - hun er ellers en rigtig sød høne, og jeg tror ikke, at det er adfærdsproblemer.
Men hun er trods alt en kylling fra sidste års hold (8 måneder), så måske er hun for ung? Bare en tosset høne, der nok skal komme sig over sit første "skrukflip" eller er det simpelthen bare et spørgsmål om tid, sol og varmere dage inden hun ligger sig skruk for alvor? Det ville være dejligt at høre Jeres mening! Så mange tak!

Mvh Anna :)

P.S.
Det bør nok siges, at ingen af mine andre høns er aggressive - heller ikke, når de ligger æg. Så det ville være sært, hvis hun adskilte sig så meget fra sine søskende (bl.a.), ikke?
Mvh: Anna :)
1,1 fede huskatte
0,1 dejlig Border collie
1,0 kanin (Pus)
0,1 Gul Kochin
1,2 Plymouth Rock
0,4 Danske Landhøns
0,5,2 Brahma
0,4 Wyandotter
0,1,4 Faverolles
0,0,9 Barnevelda
0,0,15 blandinger

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Skrukhøne
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2016, 11:27 »
Jeg tænker to ting: enten er hun, som du skriver for umoden endnu til ligesom at gøre sig helt færdig -at fortsætte med rugning, klækning, pasning af kyllinger og måske vil det komme hvis hun fx. bliver skruk sidst på sæsonen.
Hun kan også have en fejl i sit genetiske 'program', så hun aldrig vil komme længere - altså hun lægger sig og samler til rede, men kommer aldrig videre til næste trin.
Man kunne tage reden og æggene fra hende nu/isolere hende et par dage og se om man kunne få hende ud af stemningen - og så lade hende prøve igen senere på sæsonen.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Anna Hovalt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Skrukhøne
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2016, 11:41 »
Mange tak - det vil jeg helt klart overveje :) Der kommer i hvert fald ikke så meget ud af, at hun bare går rundt og brokker sig hele tiden.. ;)
Mvh: Anna :)
1,1 fede huskatte
0,1 dejlig Border collie
1,0 kanin (Pus)
0,1 Gul Kochin
1,2 Plymouth Rock
0,4 Danske Landhøns
0,5,2 Brahma
0,4 Wyandotter
0,1,4 Faverolles
0,0,9 Barnevelda
0,0,15 blandinger