Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Silkehøns og spurvehøg ?  (Læst 4518 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Silkehøns og spurvehøg ?
« Dato: 05 Marts , 2016, 17:34 »
Er silkehøns (store) store nok til at spurvehøgen ikke tager dem?

Er der nogle dværgracer der er store nok?


Kunne virkelig bare godt tænke mig nogle guld/vildtfarvede silker til at gå tæt på huset, men spurvehøgen er en fast gæst - og de skal helst kunne gå frit.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Silkehøns og spurvehøg ?
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2016, 18:07 »
Hunnen af spurvehøg tager bytte op til duestørrelse, så jeg tænker ikke de vil gå efter voksne silkehøns, da de jo syner noget større pga alle deres fjer.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Silkehøns og spurvehøg ?
« Svar #2 Dato: 05 Marts , 2016, 18:10 »
Jeg tror at hvis den er sulten nok, så ville den forsøge.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Silkehøns og spurvehøg ?
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2016, 18:37 »
Kommer meget an på den enkelte spurvehøg kan jeg høre rundt omkring på folk. Nogle kan være virkelig grove og forsøge sig med lidt af hvert, imens andre nøjes med gråspurvene og lader selv helt små urdværge og endnu mindre kyllinger være. Så det kan være svært at vide på forhånd.

Store Silkehøns af ordenlig størrelse er alligevel noget af en mundfuld hvorimod mellemstørrelse havesilker der sælges som store kan have lidt en anden størrelse der minder mere om en dværg i mellemklassen af størrelsen.

Visse Dværg Brahma, Dværg Orpington og Dværg Wyandotter har også en størrelse(vægt) der minder mere om en let race i stor end en enligt dværg. Så disse kunne ellers også være en mulighed plus omfanget af deres fjer får den til at se endnu større ud endnu.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Silkehøns og spurvehøg ?
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2016, 19:40 »
Jeg har oplevet spurvehøgen slå ned på en skovdue lige bag mig og den er styrtdykket ned over indhegning med
to-tre mdr gamle Australorps og er gået efter to mdr gamle Maran/ISA - og har lige nu kig på en voksen een af slagsen, der er noget mindre end Orpingtonen og Australorpernerne. Har lidt svært ved at se en silkestørrelse for mig sammenlignet med de andre. Det er nok lige på grænsen til at det ikke går an med silker. Øv. Har ikke set ret mange dværgracer så dem kan jeg ikke rigtig bedømme.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Silkehøns og spurvehøg ?
« Svar #5 Dato: 06 Marts , 2016, 10:35 »
Jeg har også haft nogle overvejelser om dværg Orpington. De er bestemt en mulighed - og så er der ikke så langt herfra en seriøs opdrætter af Australorps - store - og så vidt jeg husker har hun en del dværg Wyandotter. Kan vistnok få dværg Brahma her i byen - så der er muligheder og nogle 'hvis'er'.

Egentlig ville jeg have haft dværghøns, men ændrede mening midt i hønsehusbyggeriet- netop pga rovfuglene. Huset er heldigvis stort nok - hønsegården er for lille, men fin til kyllinger. De store høns er altid i haven så det går alligevel. Næste uge skal der fældes træer, så der skal de for første gang i deres voksne liv tilbringe en formiddag i hønsegården. De vil nok være slemt utilfredse, men de overlever!

Tak for hjælpen

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Silkehøns og spurvehøg ?
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2016, 11:31 »
Det er godt for hønsene hvis de har nogle lavt udhængende buske og træer de kan løbe i skjul under for rovfuglene. Fx. er grantræer gode og gamle troldhasler.
Nogle maraner, nogle araucana.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Silkehøns og spurvehøg ?
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2016, 17:49 »
@Bente - Ja det har du ret i. De sidder gerne under nåletræer. Her er det taksene de søger ind under. Der hvor silkerne eller dværgene kommer til at gå er der mange skjulesteder under halvtage og buske og spurvehøgen vil have lidt svært ved at se dem fra lang afstand, men desværre er han god til at orientere sig inden han angriber som en jetjager rundt om hushjørnerne. Ret imponerende faktisk. Han har helt tjek på hvornår her er kyllinger! Jeg har noget respekt for ham. Heldigvis er fuglene gode til at advare og så bliver der fuldstændig stille i haven.

De ældre høns tager ikke så meget notits af ham mere - går bare i skjul under buskene. Da de var yngre fes de ind i den overdækkede hønsegård og sad i et hjørne og 'rystede i bukserne'.