Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler  (Læst 12554 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #15 Dato: 07 Marts , 2014, 12:37 »
 ;D ;D :laugh: Ja og tak! Det er uanset kun herinde, jeg tør sige(skrive) sådan noget.................  :angel: De fleste i min omgangskreds ville tænke, at nu har hun da tabt sutten for good.........  :laugh:

Mere seriøst tror jeg, at mange som jeg gerne ville avle fremadrettet indenfor de specifikke racer, men mangler pladsen/bor i midtby med visse regulativer.......... men det er skønt at høre fra endnu een, der må "nøjes" med sjove æg og måske anderledes udseende dyr i haven  :) Jeg er bare glad for mine høns ligemeget hvilken race/el. blanding!

Farvegentik i avl er vildt spændende- hvis jeg får en chance for deltagelse i et foredrag/kursus med det som hovedemne, vil jeg gøre meget for at deltage.
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #16 Dato: 07 Marts , 2014, 18:52 »
Svar mig gerne lige på hvad de sidste navne er for nogle så jeg lidt nemmere kan give et bud.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #17 Dato: 07 Marts , 2014, 20:40 »
Lige et lille forsigtigt spørgsmål og det er " har man plads til at lave en masse rundkørsler, så har man vel også plads til noget mere seriøst eller? proceduren er jo den samme". ;) ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #18 Dato: 08 Marts , 2014, 08:45 »
Jamen så skulle jeg jo af med de nuværende høns eller dele haven op- jeg er alt for glad for de gamle og de får for lidt plads ved en opdeling.......

@Frank- jeg tager lige nogle billeder og sætter ind.....
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #19 Dato: 08 Marts , 2014, 10:37 »
1. Her er Agerhønen (st. orp) i baggrunden og Plet, en hybrid med små sorte pletter- splash?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #20 Dato: 08 Marts , 2014, 10:39 »
Frk. Kobber med nu solgte Minnie ved siden af.........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #21 Dato: 08 Marts , 2014, 10:44 »
Madam blå var inde i redekassen  :) men hun er blå dobbeltrandet Barnevelder............
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #22 Dato: 09 Marts , 2014, 21:34 »
Med plet dominant hvid høne vil alle kyllingerne blive hvide til at starte med så der sker ikke det store. I næste kan der så komme tværstribet, sort, perlegrå, perlegrå tværstribet og sådan set det. Hun kan også gemme på nogle andre gener i sig der kan give andre sjove resultater, men bestemt ikke noget du skal regne med, men afkommet vil sikkert være gode æglæggere.

Agerhønen(guld sortbåndet) her er båndtegning vigende og derfor ikke fremtrædende i første generation. Båndtegning og tværstribning bearbejder hinanden og derfor får man ikke ordenlig tværstribning(snare ringe gråstribet) og de båndtegnede fremover vil have meget dårlig tegning med tværstribningtendenser.
Høner tværstribet måske med lidt guld på sig. Haner tværstribet(hønestribet) med mere eller mindre guld på sig.
Alt efter hvordan man avler videre fremover kan der komme sort, perlegrå, tværstribet, perlegrå tværstribet, Lerbar, Isabellegbar, Guld sortbåndet, Isabel perlegråbåndet og nok en form for guldhalset og isabelhalset. De ensfarvede og tværstribede vil dog nok ikke blive helt rene i farven.

Kan ikke lige huske tegningen på Barnevelder hvordan den avler, men skal nok få det undersøgt på et tidspunkt.

Skæg og top er dominant og vil derfor vise sig på første generation hvis det er renavlet. Dog knap så stort som hvis det er ved renavlede eksemplare. Sidenhen kan de give uden, med og dobbelteanlæg så de er rene igen. Disse to gener kan avles uafhængig af hinanden. Det samme gælder fodbefjering.
Hvis han har kraniebue, hvilket jeg ikke tror han har så er det et vigende gen og skal derfor være til stede dobbelt for at det kan ses. Dette gør toppen markant større. Der findes også racer med kraniebue, men uden top. Disse har som regel nogle fjer på toppen der stritter lidt.

Så her var lidt og blive fristet af, men det kræver nogle bestemte kombinationer fremover hvis nogle af farverne skal blive til noget.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #23 Dato: 10 Marts , 2014, 07:45 »
 ;D Det lyder altså vildt spændende- tusind tak Frank! Jeg kommer jo nok til at spørge igen via billeder  :angel:

Vildesilden, som du fortalte er mest brun eng. araucana lægger turkise æg- gennemfarvede, men det gør hybriden Plet også. Jeg går ud fra, at med Bettefis som snart eneste hane, vil hønekyllingerne fra dem vel også lægge farvede æg?

En del af kyllingerne vil jo blive solgt aht pladsen, men sikkert her lokalt som "rundkørsler/havehøns"..... og så kan jeg jo stadig følge udviklingen både med fjerdragter og æggefarver :)+ have mulighed for at købe kyllinger fra den næste generation, hvis der skulle vise sig noget sjovt farvemæssigt i æg el. fjerdragt.....

Jeg kommer jo ikke uden om at vænne mig til kød fra egen have, altså frasortering af haner, og det er da muligt, at jeg om nogle år, når de "første" er blevet gamle, alligevel bliver seriøs opdrætter af en bestemt race. Mit valg, med de mange forskellige racer for at lære dem at kende, vil jeg ikke anbefale andre- det er håbløst at fravælge senere........ hver race har egen charme, skønhed og personligheder. Det bliver trist at skulle aflevere T. og damerne  :'(, men de får et godt hjem sammen med to høner af samme race og farvevarietet, og hos en med masser af plads :D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk