Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rust i avlen ?  (Læst 10234 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Rust i avlen ?
« Dato: 02 Juni , 2013, 11:21 »
Jeg har et lille farveprojekt kørende, hvor jeg er løbet ind i et problem.

Jeg har krydset en sort hane med lidt rust ind over en høne, hvor næste skridt er at krydse en hane af det afkom tilbage på hønen.

Grunden er at jeg kun havde denne hane, som var brahma, med rust og gøre godt med.

afkom af krydsningen var 3,2 sorte alle hanerne har rust men hønerne er fint sorte så vidt jeg kan se. Hanerne har i forskellig grad, 2 af dem virkelig voldsomt meget mere end selv faren havde.

Jeg ved godt jeg får problemer med, at få det rust ud af de kommende generationer. Men da jeg ikke har andre muligheder er jeg nødt til og prøve dette.

Spørgsmålet er så, om det har nogen betydning hvor meget eller lidt rust hanen jeg skal bruge på hønen har ?

Vil de kommende høner være rustfri, men bære det i sig til afkom ? eller er det et tilfælde de 2 høner er rent sorte og se på ?




Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Rust i avlen ?
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2013, 16:09 »
Hmm..hvor er de garvede i genetikken som kan hjælpe ?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Rust i avlen ?
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2013, 17:22 »
Jeg vil da gerne give mit bud på hvad du skal være opmærksom på når du er tvundet til at bruge en hane med rust og hvordan det kan påvirke din fremtidige avl.

Det skal lige siges at rust er noget man skal passe meget på med og helst undgå i den fremtidige avl, da det kan skade utrolig meget og være næsten helt umuligt at slippe af med igen.

Når man ser rust er det som regel i hanens vingebuer, hals- og saddelbehæng at det forekommer og det er noget kønsbetinget at hanen nemmere får det synligt end hønerne og hvis hønerne endeligt får det synligt er det rigtig slemt og det er som regel i halsen at de får det. Derfor brug aldrig høner der får rust da de vil lave hanekyllinger der kommer til at ligne Maran i farve-tegning og dette vil ikke gavne dig.
Også selvom hønerne ikke har noget synligt rust kan de stadig godt bærer gener for det og være med til at hanekyllingerne får lidt rust i sig. De har dog for det meste et brunligt skær over sig eller lidt brunlig skær i dunfarven.
Ved hanerne er det vigtigt at jo mindre jo bedre med hensyn til rust, da det ellers kan ekskalere og der bare kommer flere og flere dyr med rust samt måske mere end det er i forvejen. Så hvis han ellers er fin så brug ham med mindst rust og måske den gamle hane igen hvis han er den der har mindst simpelhen for ikke at gøre det være end det er.

Det der kan være med til at forminske rusten er grønglans blandt andet så gå efter de dyr med bedst og mest grønglans på sig. rødlig/violet glans kan nemlig være med til at fremme rusten og brunligt skær i fjerdragten og gøre det mere udbredt.
Det du så skal prøve på fremover er at udvælge høner med så lidt brunligt skær som muligt og med det bedste grønglans og de må under ingen omstændigheder have synligt rust på sig.
Ved hanerne skal du prøve på selvfølelig det samme, men også at der kommer så lidt rust som muligt på dem så til sidst har ungdyrene intet på sig og det er først når de bliver over et år gamle at de får det på sig. Sidenhen kan du så prøve at gøre at ingengang de gamle får noget rust på sig. Det kan være en langvarig proces hvor man helst skal have lidt flere end fem kyllinger lagt til ;)

Er det for resten stor eller dværg du arbejder med?
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Rust i avlen ?
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2013, 18:16 »
Mange tak for svar Frank, det hjælper jo en del.

Et problem med det brune er måske at der er choc involveret her ;)

Der har været en dværg over en gang, resten har været avl med stor. Men de er absolut meget præget af der har været dværg ved starten af, den choc høne jeg har som eneste er dværg størrelse men kun halv dværg. Så det er et større arbejde jeg er igang med.

En skam at stor sort brahma er umulige og opdrive.


Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Rust i avlen ?
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2013, 20:55 »
Ikke med mindre den brune stamme også døjer med rust så vil jeg ikke tro det er derfor, men ved selvfølelig ikke om det kan give en lidt mere brun dunfarve ved hanerne.

Nu vil jeg sige at store Brahma i sort i forvejen kniber lidt med størrelsen af hvad jeg har set i forhold til de andre farvevariteter. Så det kan selvfølelig også gøre noget.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Rust i avlen ?
« Svar #5 Dato: 03 Juni , 2013, 07:43 »
Nej den brune har intet rust.

Lagde mærke til at de sorte har en fin grøn glans, ihvertfald dem jeg har sat sammen til og arbejde videre med.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Rust i avlen ?
« Svar #6 Dato: 03 Juni , 2013, 07:56 »
Nu vi er ved det her projekt...

Hvordan med og gøre dem større, dværg brahma er vel ikke en rigtig dværg som bantam ?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Rust i avlen ?
« Svar #7 Dato: 03 Juni , 2013, 08:53 »
Nej de er vidst ikke helt det samme, men overordnede set fungere det på samme måde ved at krydse stor med dværg.

Når man krydser stor med dværg får man en mellemting i størrelse til den store eller lille side alt efter forældrenes arvegang. Hvis man parre disse mellemting sammen får man 25 % der genetisk er dværg, 25 % der er genetisk store og 50 % der er mellemting, som forældrene. Nu er det bare sådan at de store ikke helt lige så store som udgangspunktet og nok er til den lille side af en stor. Dværgene er også til den store side af en dværg og derfor bør man parre dem tilbage endnu engang på stor eller dværg for at få størrelsen helt på plads.

Så hvis din Dværg Brahma i brun er en mellemting og du sætter en stor sort hane på vil 50 % af kyllingerne blive mellemting og 50 % blive store og så skal vi også have farven med regner jeg med. Alle hønekyllingerne er rene sorte og kan ikke bruges i videre avl. Alle hanerne er sorte, men split brun og kan derfor bruges viderhen i avlen.
Du vælger selvfølelig en stor flot hane og ham kan du så vælge at gøre to ting med. Du kan enten sætte ham tilbage på den Brune mellemhøne for at lave både brune haner og høner. Dette vil dog ikke hjælpe på størrelsen som sådan, men hjælpe til at få flere i den rigtige farve.
Den anden ting er at sætte ham tilbage på store sorte høner, hvilket vil hjælpe på at få størrelsen endnu mere op og her vil så komme 25 % rene brune høner i stor og 25 % rene sorte høner, 25 % rene sorte haner og 25 % sorte haner split brun og du vil nok ingengang kende forskel på hvilke haner der er hvad.
Disse brune store høner kan du så enten sætte tilbage på deres far for at lave både brune haner og høner eller på en ren stor sort hane endnu engang for at være sikker på at få størrelsen helt med op på niveau med de andre. Det kan du nok se til den tid om du synes det er nødvendigt.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Rust i avlen ?
« Svar #8 Dato: 10 Juni , 2013, 19:48 »
Nu sætter jeg hanen tilbage på de sorte søskende og den brune høne i første omgang for, at få flere i den rigtige farve.

Tænker jeg måske er heldig og få lige den rigtige choc farvede hane som jeg så senere kan køre over på nogle rene stor sorte brahma høner. Afkom af dem skal vel så endnu engang tilbage køres ?

Man laver vel næsten dværg på samme tid på denne måde, som det jeg har gang i ?

Min største bekymring er det pokkers rust, selvom hanen ikke endnu har ret meget på sig i forhold til de andre 2.


Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Rust i avlen ?
« Svar #9 Dato: 10 Juni , 2013, 20:16 »
Ja så hvis du får brune haner er du sikker på hvem moderen er.

Det er jo også en god ide så man har lidt mere at arbejde med viderhen for det er nu ærveligt hvis en falder fra og hele projektet skal startes forfra.
Jeg ville nok køre dem tilbage en gang eller to endnu for at være sikker på at få størrelsen med op.

Hvis hanen du har valgt at arbejde videre med er en mellemstørrelse så ja og ellers nej, men ved det rigtige valg blandt kyllingerne kan du også komme til at lave flere dværge hvis det er det du vil.

Det er nok også det jeg vil være mest nervøs for om man kan få det væk igen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Rust i avlen ?
« Svar #10 Dato: 29 Juni , 2013, 10:01 »
Om en uge får jeg mine første F3 kyllinger, håber der er en del choc. De æg er kun fra choc hønen, da de sorte endnu ikke er begyndt at lægge æg.

Hanefar har kun meget lidt rust synligt, skal prøve og se om jeg kan få lagt et billede ind her i tråden af ham.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Rust i avlen ?
« Svar #11 Dato: 30 Juni , 2013, 21:40 »
Vi må jo håbe på det bedste og får noget at arbejde videre med. Så må vi se om du kan finde en fin sort hane uden rust og parre ind på de chokolade hønekyllinger du får ud af det for at få størrelsen endnu mere op og forhåbenlig undgå rust.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Rust i avlen ?
« Svar #12 Dato: 01 Juli , 2013, 07:21 »
Helt bestemt, problemet med en ny sort hane er jo at jeg så tager et par skridt tilbage.

Men dem jeg har nu er helt bestemt mellemstørrelse, ikke dværg. De er lidt mindre end en gul blå columbia unghøne på samme alder som de er.


Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Rust i avlen ?
« Svar #13 Dato: 01 Juli , 2013, 07:41 »
Her et hurtigt billede af hele flokken.

Hvad ville choc hane på gul blå columbia høne egentlig give ?


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Rust i avlen ?
« Svar #14 Dato: 01 Juli , 2013, 17:30 »
@ Nielsen

Hvad er det for et projekt du er i gang med ? Det lyder interessesant.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub