Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Guld sortplettet baggrundsfarve?  (Læst 12669 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #30 Dato: 19 Januar , 2013, 21:31 »
Jamen det er jo netop rart, at nogen gerne vil være lyseslukker og gøre opmærksom på de hårde kendsgerninger.  ;)

Herhjemme vil der nok max være mulighed for 4 stammer. 100vis af kyllinger er der under ingen omstændigheder plads til og hvor meget sjov der er tilbage i projektet, hvis jeg skal ud og leje jord og staldlænge et andet sted, kan jeg ikke helt få øje på.  ::)

Nu har jeg fået den her fikse ide om en stor skøn leopardhøne, der indeholder alle de bedste hønseegenskaber og bliver nok simpelthen nød til at prøve, om jeg kan få det til at lade sig gøre i et begrænset oplag.  :-\
..Får jeg fremtryllet en helt fantastisk høne, kan jeg måske lokke nogle lidt mere hærdede hønseavlere med på ideen?  :D
Uanset hvordan jeg gør, vil det nok være meget svært, at lave høns nok til at de kan blive ved at være sunde, hvis jeg står alene med projektet.  :'(

Jeg vil på trods af manglende erfaring og plads og velvidende, at jeg nok ikke kan lave en meget hård sortering, alene fordi der ikke er 100vis af kyllinger at vælge imellem, kaste mig ud i projektet og alt det spændende læsestof, der forhåbentlig kan hjælpe mig på vej til drømmehønen.  :P

Undervejs vil jeg prøve at få taget lidt billeder, af de skønne fugledyr og måske er der så nogen der får lyst til at være med til at lave superhøns?  :)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline leneelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #31 Dato: 20 Januar , 2013, 08:54 »
Hvis du gerne vil arbejde med farvegenetik/silkehøns, så skulle du da overveje at investere i fx disse bøger http://www.chickencolours.com/pagina13.html og http://www.chickencolours.com/Chicken%20Colour%20Genetics%20Basics.pdf. Jeg har selv den sidste og kan varmt anbefale den. En bog med fine forklaringer og masser af billedeksempler. /o

Kevin

Hvordan har du bestilt / betalt chicken genetics ? Jeg har mailet til Holland for at bestille.
Det er en ret dyr bog. Er den pengene værd ?
mvh Lene
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #32 Dato: 20 Januar , 2013, 10:46 »
@Lene

Ja, det er en ret dyr bog, men jeg synes den er pengene værd. Der er billedeeksempler på stort set hver side, hvilket sikkert også er en af grundene til den høje pris. Over 200 sider med farvebilleder er nok ikke helt billigt i print.

Jeg bruger den ofte, når der er noget jeg er i tvivl om. Især når man lige skal se den "genetiske opskrift" på en farve. Man skal dog nok være lidt nørd, for at se behovet, men jeg er som sagt glad for den.

Hvis man synes den er for dyr, vil jeg mene, at man kan komme langt ved at bruge chicken calculator http://kippenjungle.nl/kruising.html. Den er dog lige knap så nuanceret, men er god til hurtigt at regne, hvad en given kombination af hane og høne vil give af forventet afkom.

De to nævnte værktøjer, bogen og chicken calculator, har jeg fx brugt nu her, hvor jeg har planer om laksefarvede dv brahmaer. Især til at finde ud af, hvilken farve jeg skal bruge af brahma som udgangspunkt.

mht. anskaffelsen, så kontaktede jeg blot Sigrid, som beskrevet på hjemmesiden
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #33 Dato: 20 Januar , 2013, 15:13 »
Har du osse den om silker, den ser osse god -men dyr, ud? :)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #34 Dato: 20 Januar , 2013, 15:47 »
Nej, jeg har ikke den om silker. Nu skal man jo passe på hvad man siger, men lad os bare slå fast at jeg overhovedet ikke er silke-mand *e

Det betyder dog ikke, at genetikken ikke fortsat er spændende, og for silkernes vedkommende er der jo lagt et par ekstra egenskaber oveni hatten, som der også skal holdes styr på:
Silkefjer
5 tæer
evt. skæg
top
blå skind.

Så god arbejdslyst til jer med silkehønsene.

Jeg var dog lidt fristet af de dalmatinerfarvede, som var til salg på LU. Heldigvis har jeg slet ikke plads til flere slags høns herhjemme - og så er der nu stadigvæk et par andre racer, som ville finde vej til matriklen her før silkehønsene. Også selvom de er dalmatinerfarvede :)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)