Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Guld sortplettet baggrundsfarve?  (Læst 12692 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Dato: 17 Januar , 2013, 23:11 »
Kunne rigtig godt tænke mig at overføre guld med sorte pletter til nogle ensfarvede høns.  8)

Hvad ville være en oplagt farve at blande med? ???

..Tænker lidt på gul, eller rød eller måske perlegrå? ..Nogen der har et godt bud?  :D
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #1 Dato: 17 Januar , 2013, 23:22 »
Jeg kender sølv sortplettet og citron sortplettet, men ikke guld sortplettet.  Med hensyn til, hvilke farver du skal blande ind, kommer det jo an på, hvilken farve de ensfarvede dyr har.   Men du skal nok blande sort og guld sortplettet. Det vil være mit bud. Du vil i så fald næppe på plettede dyr i første generation, men de vil være bærere af farven, og du kan forventes at få plettede dyr i anden generation. Tænker jeg.

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #2 Dato: 17 Januar , 2013, 23:32 »
Det var sådan tænkt, at jeg vil have en guld-sortplettet hane og nogle høns dertil, som så gerne må få farven og pletterne med.
Gul og rød ligner mest baggrundsfarven, men der er jo noget med at fx perlegrå er en vigende farve, ikke, ellers kunne sort måske være en mulighed?  ???
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #3 Dato: 17 Januar , 2013, 23:34 »
Du skal bruge sort med den guld sortplettede.

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #4 Dato: 17 Januar , 2013, 23:34 »
Jeg er vist træt og fik ikke læst dit svar ordenligt Marita.  :-[
..Dit bud er altså sort?  :D
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #5 Dato: 17 Januar , 2013, 23:35 »
Tak for det.  :)  /o 
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #6 Dato: 18 Januar , 2013, 09:43 »
Jeg vil så lige indskyde, at een ting er at man har "fundet" hvad der kan sammen parres. Dernæst bør så laves et stort tillæg, så der er meget at sortere komme avls-dyr ud fra. Hvis der er meget at sortere i hvert år, kan de måske laves på 3-4 generationer.

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #7 Dato: 18 Januar , 2013, 09:56 »
Så skal jeg vist være meget heldig!  8)
Vil gerne have nogle leopard-silkehøns og det er vist (såvidt jeg har kunnet læse mig til) temmeligt besværligt at få et mix, tilbage til en god silkebefjering? ::)

..Men med en 2-årig i huset, må det osse tage 15 generationer om det skulle være nødvenligt.

Hvor mange høns, ville du sætte til den plettede hane og lave hvor mange kyllinger?
..Tænker så at lave søskendeparring bagefter og tilbage på silker?  ???

Er der en fantastisk håndbog i den slags?  ;D
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #8 Dato: 18 Januar , 2013, 10:01 »
Jeg vil lige starte med at sige at jeg ikke har den store viden indenfor genetisk arvegang.

MEN man har jo allerede hvide/sortplettede silkehøns. Kunne man ikke tage denne variant og sammen parre med røde eller gule silkehøns?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #9 Dato: 18 Januar , 2013, 10:40 »
Ja, det tager tid at lave noget nyt.

Og så er det lige det med fjerstrukturen på de forskellige racer, som gør at en farve er flot på en race, men knap så flot på en anden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #10 Dato: 18 Januar , 2013, 10:55 »
Danny- dalmatineren er jo hvid med sorte pletter, hvor Tanja ønsker sig en rød/gul med hvide pletter. Man kan godt lave en dalmatiner med andre farver en sort, f.eks. rød eller gul.

Man kan i princippet godt lave en silkehøne som er gul eller rød med hvide prikker og allerede i anden generation bør man i hvert fald få en ide om hvordan denne vil komme til at se ud. Men om det vil være pænt på en silke, det er svært at sige. Og jeg ville også bruge sort
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #11 Dato: 18 Januar , 2013, 12:01 »
Danny- dalmatineren er jo hvid med sorte pletter, hvor Tanja ønsker sig en rød/gul med hvide pletter.

Kan du læse noget som jeg ikke kan?

Jeg kan kun se at der bliver snakket om guld/sortplettet og leopard silkehøns. Så vidt jeg kan se bliver der ikke snakket noget om hvide pletter...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #12 Dato: 18 Januar , 2013, 12:23 »
Jamen jeg har tænkt mig osse at sætte et par gule høner sammen med dalmatinerhanen, hvis jeg kunne blive tilfreds med det, er det jo dejlig nemt!  ;D

Så skal der osse forsøges med en appenzeller og selvom den i sig selv er skøn, vil jeg tro som Lene siger, at det nok bliver svært at få til at se godt ud på en silke, der er det jo alle fjerspidserne der er sorte.   :-\

..Og når jeg er igang, skal der osse forsøges med en Mille Fleur, den har både hvide og sorte pletter, måske det har en chance for at blive godt?  ::)

..Er der noget af det, som det lyder muligt at få en lækker høne ud af?  :P

Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #13 Dato: 18 Januar , 2013, 12:27 »
..Er der noget af det, som det lyder muligt at få en lækker høne ud af?  :P

Bestemt /o, vedholdenhed og ihærdighed er en stor del af opskriften ;)

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #14 Dato: 18 Januar , 2013, 12:38 »
Jamen jeg er skam vældigt ihærdig, hamrer banker og skruer løs, så der bliver mulighed for i første omgang 4 stammerum, som let kan laves om til 6 eller 8.  ;D

På søndag kommer de to små plettede herrer.  :D

Men jeg er lidt på bar bund med opskrifter, til hvordan jeg bedst får et fornuftigt resultat, er der nogen gode ideer? ..Hvor mange høns til hver hane og hvor mange kyllinger fra hver? Hvornår der skal søskendeparres, hvornår skal der nye silker indover, skal de tilbage og genparres med en plettet og den slags spørgsmål?
Findes der ikke en god "opskriftbog" eller er der nogen erfarne, der indimellem holder et lille kursus?   <E
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)