Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: At ruge om efteråret  (Læst 12697 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
At ruge om efteråret
« Dato: 06 Oktober , 2010, 10:34 »
Efter denne dejlige sommer, synes jeg ikke det er endt ud med den store flok, der var forventet.
Er det lige så godt at ruge ud på dette tidspunt, som om sommeren? Dem der udstiller, ruger jo også om vinteren for at få de unge dyr med til udstilling, men de går så en sommer i møde, hvad så hvis man ruger nu? de kyllinger går bare en kold og mørk tid i møde, men er det et fedt?
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #1 Dato: 06 Oktober , 2010, 10:49 »
Det ikke et fedt. At ruge ..jo det er.. men ikke opfostringen og udviklingen af dyrene.
Der er forår og sommer optimal både for dyrene og din pengepung ang foder
Med venlig hilsen Søs

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #2 Dato: 06 Oktober , 2010, 10:52 »
Jeg rugede ud fra november/december sidste år og jeg må nok erkende at vinteren blev for grov, de voksede ikke rigtig som de skulle og de skal have varmelampe indtil de er halvstore, med det resultat at der ind imellem blev mast en ihjel, så jeg vil ikke anbefale det. Men man kan jo tyvstarte i januar/februar  :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Susanne

  • Gæst
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #3 Dato: 06 Oktober , 2010, 10:57 »
Der er forskellige erfaringer.

Jeg tænker det kommer an på, hvordan og hvor mange.

Om du bruger skrukhøne og hun kun har nogle få stykker at passe eller om det skal være en stor maskinfuld, der skal have kunstig varme.

Jeg har prøvet det første - med stort held - i december måned.

Vil også lige indskyde, at sidste vinter var ekstrem lang og snefyldt, mens adskillige vintre forud var milde og venlige.

GKV

  • Gæst
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #4 Dato: 06 Oktober , 2010, 11:00 »
Vi startede med at ruge sidste år i nov. måned. Egentlig gik det meget godt, for vi havde dem inde i baggangen, men det er ikke tilfredsstillende, at de ikke kan komme ud. Først i April var det vejr til det og det syntes jeg faktisk va lidt synd.

Ikke desto mindre gør vi det nok igen, for nu skal vi jo se hvad vores eget opdræt kan bedrive. Jeg håber så på at min stald, ved hjælp af tyrekalvene kan holde sig så lun, at de kan være der, med lidt mere plads til rådighed.

Vi havde også en skruk der klarede fire kyllinger, midt i den værste vinter.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #5 Dato: 06 Oktober , 2010, 11:14 »
Jeg begynder rugningen i januar og februar og fortsætter til og med maj. Så synes jeg det er ved at være for sent.
Men jeg har også nogle af de helt store racer og udstiller også.

Jeg har lige nu et hold Orpingtosser fra 7. juli og de når ihvertfald ikke at blive klare til udstillingerne, jo måske sommerudstillingen 2011.

Jeg har set Jersey Kæmper som var klækket 1. september, de fik heller ikke den optimale størrelse, men de begyndte fint med æglægningen i 5-6 mdrs. alderen.

Til gengæld har jeg det "problem" at mine Amrock og nogle af de ældste Jerey Kæmper høner er begyndt at lægge æg og snart har gjort det i noget tid nu. Dette er heller ikke godt for udstillings faconen.

Så det helt optimale ville være at kunne lave alle hanerne i de første par hold og dernæst lave alle hønerne i de efterfølgende hold.

Kyllingerne kan laves hele året, men bedst (synes jeg ) om foråret/forsommeren. Men det kommer jo helt an på hvad de skal bruges til.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #6 Dato: 08 Oktober , 2010, 19:59 »
Jeg er kommet frem til at der er en maskine der skal startes andet steds, og vi kan lige så godt fylde den op , så der kommer 14-15 æg i den, så får vi at se hvad der sker, nu har jeg gået og ventet på disse fine høns, så jeg må bare prøve nogle kyllinger efter dem.
Vores stald er fuld af halm, så måske det kan hjælpe lidt på at holde varmen for de små kyller, ellers må de bo på vores badeværelse i stalden, der er gulvvarme, det er prøvet en del gange før.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2011, 20:32 »
NU er der gået noget tid, og jeg vil lige følge op på kyllinge resultatet, der kom 8 kyllinger, og det var dem jeg håbede mest på så det er jo godt, de har alle overlevet, og går nu hos de andre høns, de havde en varmelampe og gik i et kaninbur, alt i alt tror jeg nu de var ok tilfredse.
Om de har vokset tilfredsstillende? tja det er svært at sige, men jeg har i hvert fald ikke fortrudt, kun hvis det bliver 8 haner, deres store søskende fra i sommers ser fine ud. /o
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #8 Dato: 10 Januar , 2011, 16:06 »
Godt du fik et godt resultat ud af det Katja :) jeg har selv taget den beslutning at jeg IKKE vil have efterårskyllinger i år, de sidste kommer aller aller sidst i juni. For alle de sene kyllinger jeg fik sidste år er døde :'( undtagen to. Det orker jeg bare ikke igen
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #9 Dato: 10 Januar , 2011, 19:46 »
Jeg havde vel ikke de rette forhold da alting frøs omkring jul? Der er mange som har haft gode oplevelser med det men jeg vil ikke prøve på det mere :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #10 Dato: 10 Januar , 2011, 20:06 »
Godt at det gik godt :)

Jeg har samme erfaring. Jeg rugede ud så der var kyllinger i slutningen af november, men det er alt alt for sent efter min mening. Har tre tilbage ud af 25 kyllinger. Mange er blevet spist af mår, ræv osv, men langt de fleste er døde fordi de var for små og svage, så fremover kommer kyllingerne til verden fra februar-juni, ikke senere. De kyllinger fra midt sommer sidste år blev for små ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

GKV

  • Gæst
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #11 Dato: 10 Januar , 2011, 20:11 »
Jeg har haft kyllinger siden nov og løbende og jeg har ingen mistet. Jo, de seks der var under en skruk, de klarede den ikke, tror det var så koldt at de blev under deres mor og rent faktisk døde af sult.

De første araucanaer ser godt ud, og heldigvis vil de være tidligt fuldfjerede så jeg kan se om jeg er på rette vej. /o

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #12 Dato: 10 Januar , 2011, 20:48 »
Men Gunni du har jo også super forhold for de små /o total dedikation :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #13 Dato: 10 Januar , 2011, 21:03 »
Ja man skal have gode forhold som dig Gunni, ellers er det svært ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #14 Dato: 10 Januar , 2011, 21:10 »
Jeg har kyllinger fra 20. september og alle har det fint med god tilvækst.
Med venlig hilsen Heidi