Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øv noget møg..igen  (Læst 1939 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Egonsminde

  • Gæst
Øv noget møg..igen
« Dato: 30 Juli , 2014, 20:35 »
Nu er den gal igen! tidligere havde jeg en omgang smitsom øjenbetændelse der tog en tredje del af mine araucanakyllinger, efterfulgt af araucanakyllinger der døde da de ikke kunne bo sammen med jævnaldrende hollandske dværge og sumatrakyllinger. Her til aften var den så gal igen, den bedste af hønerne sad og havde neurologiske symptomer med manglende balance og krængede hovedet unaturligt til den ene side. Hun måtte have øksen også hvis det skulle vise sig at være noget der kunne smitte. Nu kunne man jo forestille sig at jeg bare var ualmindeligt dårlig til at passe høns, men det underlige er at hverken sumatraerne eller de hollandske dværge bliver påvirkede. Jeg har haft landhøns i 5 år uden nogen som helst sygdom, men da de jo er nogle lidt vilde krabater der er sig selv nok, ville jeg prøve med nogle sjove, domestiserede høns. men øv har aldrig mistet så mange høns og kyllinger som i år.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Øv noget møg..igen
« Svar #1 Dato: 30 Juli , 2014, 21:43 »
Mon der kan være noget virus i deres omgivelser? tilbringer dine høns megen tid i deres hus f. eks.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Egonsminde

  • Gæst
Sv: Øv noget møg..igen
« Svar #2 Dato: 30 Juli , 2014, 22:17 »
Ja og nej som helt små bor kyllingerne i et kingsize kaninbur i stuen. Herefter flytter de ud i kyllingerummet som er noget størrer strøet med sand, varmelampe ect. Er ret pernitten med hygiejnen hvis jeg selv skal sige det isolerer ved sygdom ect. Når de er store nok flytter nogle ud til 'familierne' (hus, voliere og gård) og hanerne ind i hesteboksene indtil de skal spises. Det er da muligt det er noget virus, men det bider bare primært på araucanaerne. Jeg har måske været forvænt med landhønsene. De flyttede ud når de var varmefri og der var nul bøvl ingen hakken eller sygdomme. Håber på bedre held næste år.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Øv noget møg..igen
« Svar #3 Dato: 30 Juli , 2014, 22:27 »
Jeg spurgte også lidt om udelivet, fordi jeg har bemærket ved mine egne araucanaer - og har så senere erfaret, at andre araucanaejere har haft samme erfaring - at til forskel fra mine andre racer, så får araucanaerne lettere 'stivsyge' eller balanceproblemer pga D-vitaminmangel.

Forrige vinter nægtede mine araucanaer at forlade deres hus HELE vinteren. De så ikke dagens lys i adskillige måneder, og på trods af, at de får en meget nærende og vitaminrig kost med meget grønt, så begyndte araucanaerne at 'dingle' og have end og meget svært ved balancen, da vi nåede sidst februar. Jeg troede egentlig ikke, at de stod til at redde, men forsøgte med en vitaminkur og levertran og allerede en god uges tid efter, var alle symptomer væk
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Egonsminde

  • Gæst
Sv: Øv noget møg..igen
« Svar #4 Dato: 31 Juli , 2014, 08:03 »
Efter at have undersøgt de triste rester af min høne, fandt jeg fejlen. Hun manglede hullerne der hvor andre høns har øre. Forestiller mig det er en komplikation til de flotte tuffer. Hønen var også en anelse våd på næbet så forestiller mig hendes svimmelhed kom af 'ørenes' manglende evne til at udligne 'tryk' i forbindelse med en banal løbe næse. Under alle omstændigheder ikke et dyr man ønsker at avle på.Interessant observation med hensyn til manglende sollys det vil jeg huske til vinter.Min høne gik udendørs.