Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Alt om daggamle kyllinger  (Læst 2576 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Melanie Vang

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Alt om daggamle kyllinger
« Dato: 13 April , 2020, 09:18 »
Hejsa 🐥

Jeg skal om en måneds tid hente nogle creme legbar og s/k maran daggamle kyllinger. Jeg vil derfor gerne vide så meget som overhovedet muligt inden de kommer så håber st nogen af jer kan være behjælpelige. Jeg har læst og læst men syntes nogle gange ikke at folk er helt enige. Jeg vil gerne gøre det så godt som overhovedet muligt for mine små kyllinger.

Jeg har købt en kyllingemoder frem for en varmelampe. 

Jeg vil som sagt gerne vide så meget som muligt så hvad er noget i ville ønske i vidste inden i fik de første daggamle kyllinger?

Gav i dem ekstra vitaminer?
Hvad fodre i med? Jeg tænkte at fodre med økologisk starterfoder?
Hvordan har i gjort med temperatur osv? Altså med at sænke osv?
Jeg tænker de skulle gå på easy strø? Er det en god eller dårlig ide?

Alt andet i tænker jeg skal vide er i meget velkomne til at skrive :D

Mange tak!

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Alt om daggamle kyllinger
« Svar #1 Dato: 13 April , 2020, 13:24 »
Hej Melanie Vang

Jeg tror der findes ligge så mange forskellige svar på som der medlemmer her.

Jeg har selv i øjeblikke kylling af B/K og S/K Maran. De har deres kyllingmoder at krybe under når det bliver koldt eller de bliver bange. Jeg mener at kyllingmoder er bedre en varmelampen af 3 grunde. 1. mindre brandfare 2 ikke lys døgnet rundt og 3 mindre strøm forbrug.
Mine kyllinger går på tørvestrøelse i år, hvor de sidste år gik på easy strø. Mine voksne høns går på hampstrøelse, jeg mener at det er fortørt til kyllinger.

Jeg giver kyllingerne økologisk starterfoder de første 8-10 uger, så går jeg over til økologisk voksefoder.

Men lyt gerne til andre der også har gode råd.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Melanie Vang

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Alt om daggamle kyllinger
« Svar #2 Dato: 24 April , 2020, 13:34 »
Hej🤗

Mange tak for svar.

Jeg ventede på der ville komme mail når nogen havde svaret. Men det kommer der åbenbart ikke. Beklager jeg ikke fik svarer tilbage hurtigere tilbage. Igen tak for svar. Jeg har læst og læst og kan godt fornemme at det er meget forskelligt hvad folk gør☺️