Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne på æg  (Læst 2808 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mkdk

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Skrukhøne på æg
« Dato: 15 April , 2020, 23:22 »
En af mine høner var gennem et par uger begyndt at hygge temmeligt længe med æggene, efter hun havde lagt, og pludselig holdt hun op med at lægge æg og holdt sig hele tiden i redekassen. Det var først et par dage inden æggestop, at det gik op for mig, at hun var ved at være skruk, og så tog det.mig derefter nogle dage at få fat i nogle æg fra en flok med en hane.

Nu er jeg i tvivl om, hvorvidt det er for sent, eller om hun stadig kan nå at ruge æggene ud. Hvis hun nu mister interessen for det, inden de er klækket, kan man så gøre noget? Jeg ved ikke, om jeg kan skaffe en rugemaskine hurtigt, men jeg vil også helst lade hende gøre det. Kan man evt. improvisere en? Hvor meget haster det med en rugemaskine, hvis hun pludselig stopper?

Mvh. Michael.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skrukhøne på æg
« Svar #1 Dato: 16 April , 2020, 06:52 »
Bare rolig. Hun skal nok blive på reden i de 21 dage det tager for kyllingerne at blive bagt færdige.
Jeg lader altid mine skrukker ligge uden rugeæg i en uge efter de har vist, at de ligger skruk-faste på reden, inden de får de rigtige æg til udrugning.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline mkdk

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Skrukhøne på æg
« Svar #2 Dato: 16 April , 2020, 08:23 »
Tak, det lyder lovende. Så må vi se, om det bliver til noget. Jeg har prøvet at lyse æggene igennem men kunne ikke se nogen skygger eller prikker. Der er ni æg, og hanen skulle være vældig parringslysten, så der må næsten være nogle imellem.

Offline mkdk

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Skrukhøne på æg
« Svar #3 Dato: 28 April , 2020, 23:04 »
Nu har jeg tjekket et par gange. Efter en uges tid var der skygge og blodårer, så jeg var helt optimistisk. De sidste dage er hun dog begyndt at holde ret lange pauser, hvor hun går ud blandt de andre høns. Flere gange har æggene været kolde, men hun ligger der stadig hver nat. Et par gange har jeg hentet hende og lagt hende tilbage i huset, og så har hun lagt sig igen.

Er det normalt, at de holder lange pauser?

Det er dag 21 på lørdag, og det vil være ærgerligt at snuble så tæt på målstregen.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skrukhøne på æg
« Svar #4 Dato: 29 April , 2020, 05:01 »
Nej, det er ikke normalt.
Hun burde kun tage op til ½ time pr. dag væk fra sine æg - for at spise, drikke, lægge sin skrukklat og tage et støvbad.
De sidste 2-3 dage inden æggene klækker plejer de fleste skrukker slet ikke at forlade reden.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skrukhøne på æg
« Svar #5 Dato: 29 April , 2020, 22:11 »
opgiv ikke, jeg har haft skruk der forlod æg meget længe også så de var kolde, men hun kom retur og der kom kyllinger alligevel.
Jeg tror naturen tager højde for, at en rugende fugl kan være endda meget længe fra sine æg og alligevel klægger æggene. Det kan jo være et fravær der skyldes et rovdyr der hindre adgang til reden - men det er kun min egen lomme filosofi  ;D