Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: min høne kan ikke stå/gå men er ellers rask?  (Læst 1725 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline rebekkaEllie

  • Bruger
  • Indlæg: 2
min høne kan ikke stå/gå men er ellers rask?
« Dato: 17 Februar , 2022, 15:31 »
Hej, jeg har en næsten 2 årig høne Ellie, som har i det seneste par uger har haft ondt i det ene ben, har haltet men så er der perioder hvor det var bedre. Jeg tjekkede grundigt og bevægede hende på kryds og tværs og der var intet synligt eller noget hun blev synligt sur over at jeg rørte. Hun har i de seneste par dage været sløv men spiste og drak så tænkte ikke over det da hun før har været sådan.

I foregårs var hun ik kommet ud af huset og jeg fandt hende liggende i hjørnet men en hævet numse og hun kunne ikke stå af sig selv og var nødt til at bruge vingerne som støtte. Troede først hun havde fået tarmprolaps da den var så hævet men da jeg så tog hende ind for at fikse det var det blevet normalt igen.
jeg har nu taget hende indenfor og er nødt til at fodre hende og tvinge vand ned i hende flere gange om dagen, da hun ikke gider at drikke selv, men hun spiser gerne masser af grønt og korn osv. Hun ser synligt rask ud, ingen bleg kam eller noget. Men hun kan bare ikke stå selv?? Hun har reflekser i benene, og strækker dem når jeg prøver at lægge hende ned men ellers intet. Hun laver også meget stort afføring, lige så stort som et lille æg hvilket jeg tænker er fordi hun bevæger sig så lidt? Jeg har virkelig brug for hjælp, hun er en sød dame og elsker at putte, kunne virkelig ikke tænke mig at aflive hende. Mange tak på forhånd

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: min høne kan ikke stå/gå men er ellers rask?
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2022, 16:17 »
Det lyder nok mærkeligt, men hvis Ellie ikke har haft andre symptomer end at hun begyndte at have problemer med et eller begge ben og nu en hævet bug, så kan hun være fyldt med indvoldsorm OGSÅ selv om du ikke ser orm i afføringen.

Inden der skal begyndes at tænkes i en penicillinkur, så synes jeg, du skal få givet Ellie en ormekur - meget gerne Panacur. Hvis det er orm, vil du se døde orm vælte ud med afføringen i løbet af et døgn.

Har ormekuren ingen virkning, vil jeg råde dig til at give en penicillinkur - gerne Doxycyclin. Der kan være en æggelederbetændelse på spil. Hvilken race er Elli?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline rebekkaEllie

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: min høne kan ikke stå/gå men er ellers rask?
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2022, 16:22 »
Tak for rådet,  :) jeg starter med ormekuren. Hun er en Isa brown.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: min høne kan ikke stå/gå men er ellers rask?
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2022, 16:36 »
Jeg håber, det er orm, som fylder Elli op.

Når hun er en Isa. så er risikoen for at det er en æggelederbetændelse dog til stede. Symptombilledet stemmer dog ikke rigtig - heldigvis
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14