Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Løbeænder, rugning??  (Læst 2992 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nadja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Løbeænder, rugning??
« Dato: 04 Maj , 2014, 19:59 »
Vi har en flok løbeænder bestående af 3 ænder og 1 andrik fra april 2013.

Den ene and har i den sidste tid lavet rede indenfor og fyldt det med æg (jeg talte dem til 16 igår), men jeg undres, for hun ligger kun på dem om natten? Jeg kan se at hun ligger på dem når jeg kommer ud om morgenen (og så har hun også givet sig selv halmdyne på  :laugh:? ) og om aftenen når jeg er ude at lukke omkring kl 22 har hun puttet sig der igen..

Er det normalt? Burde hun ikke blive på sine æg i stedet for at rende med de tre andre? Hvad kan jeg forvente af det?

Vi har besluttet os for at lade hende ligge og se hvad der sker, men jeg ville alligevel lige høre jer der ved lidt mere om det :)

Vi prøvede også at aflevere en bakke æg til rugemaskine for 37 dage siden, og havde faktisk opgivet håb om at der kom ællinger men til vores store overraskelse er der lige kommet 9 ællinger! Skal de godt nok ligge så længe?

Håber nogle kan hjælpe med lidt info så jeg kan blive lidt klogere på vores sjove ænder  /o
Mvh Nadja

1.3 Silkehøns
0.2 Araucana

Offline Liv På Landet

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Løbeænder, rugning??
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2014, 20:58 »
Her tager det nøjagtigt 27 dage at ruge læbeænder ud, og vores erfaring er at det er nemt at ruge dem ud. Det er en dag kortere end andre ænder. Her lægger vi æggene i racere de klækker dvs kun en slags ænder, gæs osv, ellers giver det problemer. Vores ruger ikke selv.
Dejlige dyr :-)


Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Løbeænder, rugning??
« Svar #2 Dato: 05 Maj , 2014, 23:49 »
Normalt ruger løbeænder ikke..de bliver ikke så nemt skruk. Men forløbet lyder som det skal... Det er sådan det starter.. Når reden begynder at have betydning, beskytter den æggene i løbet af natten, men kun om natten. Så begynder den at dække den til, når den forlader reden, og hvis den gør det typiske, så begynder den snart at fore reden med dun fra sit bryst, så begynder den at sige "squik squik" og så går der kun 2-3 dage, så lægger den sig fast på reden! Det bliver spændende om din løbeænder vil gøre det :) Hold os gerne opdateret
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling