Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blå Orpingtonhane  (Læst 2714 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Blå Orpingtonhane
« Dato: 24 Juli , 2012, 15:01 »
Jeg har en rigtig flot og rar blå Orpingtonhane, som jeg regner med at skal bruge i avl til næste år. Han er fra 2011.
Jeg har observeret at han i halsfjer har lidt brunlige spidser..er det noget jeg skal være opmærksom på, når jeg gerne skal avle blå og splash Orpington til næste år?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Blå Orpingtonhane
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2012, 00:05 »
Det synes jeg personligt at du skal holde meget øje med at det ikke tager overhånd. For det første er det ikke flot med det brunlige skær. Især ikke hvis det er over hele dyret. En anden ting du kan blive udsat for er at hanekyllingerne falder ud med rust i halsten og dermed ikke er helt farverene mere i det. Så det er noget du skal holde øje med at det ikke tager overhånd, men der er mange andre punkter der er vigtigere på en Orpington.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Blå Orpingtonhane
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2012, 12:05 »
Det synes jeg personligt at du skal holde meget øje med at det ikke tager overhånd. For det første er det ikke flot med det brunlige skær. Især ikke hvis det er over hele dyret. En anden ting du kan blive udsat for er at hanekyllingerne falder ud med rust i halsten og dermed ikke er helt farverene mere i det. Så det er noget du skal holde øje med at det ikke tager overhånd, men der er mange andre punkter der er vigtigere på en Orpington.

Der har jeg været, man kommer ikke af med det, lige på en studs, hvis nogensinde, han skal godt nok have mange andre fordele, hvis han skal bruges i avl.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Blå Orpingtonhane
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2012, 12:14 »
Hvorfor skulle man avle på noget der har bare 1 fejl? - en ting er at den ikke er perfekt i det ene eller det andet, men en direkte fejl i farven giver vel ikke mening at avle videre på?

Det er vel på lige fod med en tak for meget, en tå for meget, fjer hvor der ikke skal være fjer etc. eller er det bare mig der tænker for firkantet?

Det er selvfølgeligt træls hvis den er god på andre områder, men omvendt hvis der bliver lavet mange kyllinger(generelt), er racen er nok klart bedre hjulpet ved at undgå den slags med hård hånd.