Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blå hane til gule høner  (Læst 7640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Blå hane til gule høner
« Dato: 17 Juni , 2012, 18:33 »
Jeg har måtte skille mig af med min store flotte gule Orpington hane. pgr. han var lidt aggressiv og ikke var særlig god ved mine høns.

Nu har mine gule orpingtondamer så fået en ny "mand" en blå orpingtonhane.

Så er det store spørgsmål..hvilke farver kan jeg forvente hos de kyllinger der evt. måtte komme?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Blå hane til gule høner
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2012, 18:37 »
Det kan jeg da svare på, for jeg har jo netop lige solgt sådan en flok.

Det er hanen der bestemmer farven, så de bliver blå og sorte, hvis der er nogen farvefejl hos hanen kommer de frem i afkommet.
Hvordan de ser ud som voksne, kan jeg af gode grunde ikke sige, jeg har ikke prøvet det før.

her er en fra dette hold
« Senest Redigeret: 17 Juni , 2012, 18:38 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Blå hane til gule høner
« Svar #2 Dato: 17 Juni , 2012, 18:52 »
Takker..den ser rigtig fin ud. ;)

Orpington er jo dejlige uanset hvilken farve de ender ud med..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blå hane til gule høner
« Svar #3 Dato: 17 Juni , 2012, 18:58 »
Blå + gul = grøn  ::) :P

Der vil nok komme en del blå og sorte kyllinger med "rust".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Blå hane til gule høner
« Svar #4 Dato: 17 Juni , 2012, 19:49 »
Der er også rust på denne lille fyr, men det var nu en fejl på hanen i forvejen...

Og grøn Lene, ha ha ja det ville da endelig være en nyhed.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blå hane til gule høner
« Svar #5 Dato: 17 Juni , 2012, 20:55 »
Blå + gul = grøn  ::) :P
Det var også min tanke *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Victoria Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Blå hane til gule høner
« Svar #6 Dato: 17 Juni , 2012, 21:30 »
Vi har rød haneorp på gul og legbar, så vi er også spændte på hvordan afkommet ser ud som voksne. Hønsehold kan vist aldrig blive kedeligt:-)
Ejer en lille flok rød orpington

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Blå hane til gule høner
« Svar #7 Dato: 17 Juni , 2012, 21:36 »
Jeg har i sin tid parret Gul hane ind på sorte høner for blodfornyelse og forbering af kvaliteten. Derfor har jeg set hvad der kommer ud af denne blanding og ved også hvordan de skulle se ud i følge teorien.
Teorien siger Sorte med nogle få Gule gnister og erfaringen fra min side siger Sort Gulhalsede. Når man blander med Gult i stedet for Guld får man ikke rust og Guld i dyrene, som man normalt ville se.
Så hønerne er sorte med gul hals og med en gul søm på brystfjerene. Hanerne har Gul hals, vingebuer og saddelbehæng, men også gul søm på brystet. Disse dyr var helt sorte som kyllinger og var det et godt stykke tid før det Gule begyndte at vise sig.

Jeg kan forestille mig at det samme vil ske for dine dyr. Så vil der både komme Sort gulhalsede og Blå gulhalsede. Hvis man så parre disse sammen igen kan man få et hav af forskellige farver.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Blå hane til gule høner
« Svar #8 Dato: 17 Juni , 2012, 21:47 »
I følge Chicken Calculator giver Rød Hane på Gule høner gule kyllinger split rød. Så må du se om de bliver det.
Rød hane på Legbar høner skulle give røde høner og røde tværstribede haner, dog hønetegnede i tværstribningen. Hvis disse kyllinger så parres sammen igen kan der komme et hav af muligheder.
Så må du se om du får det ud af det, men kan sige på forhånd at de tværstribede kyllinger bliver haner.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Blå hane til gule høner
« Svar #9 Dato: 17 Juni , 2012, 23:41 »
Nu var det jo en blå hane til gule høns  ::)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Serama

  • Gæst
Sv: Blå hane til gule høner
« Svar #10 Dato: 18 Juni , 2012, 11:52 »
Du parrer 2 dyr, som begge bærer et gen for "fortynding" af grundfarven. Blå er sort påvirket af "fortyndingsgenet" og gul er rød/brun påvirket af samme "fortyndingsgen", så reelt er det en parring af sort og brun, derfor vil du teoretisk få sorte dyr med brunt (Guldfaktor - mest normalt som brunt i hals og sadel hos haner og sorte høner, som stadig bærer genet for guldfaktor).

Hvilken effekt "fortyndingsgenet" giver på krydsningen kan kun fremtiden vise, men teoretisk skulle du få noget der ligner en blå/orangehalset, men hvis der er indkrydset andre farver i dyrene på et tidligere tidspunkt, så kan der komme mange spændende farvekombinationer ud af det, fordi både den gule og den blå kan indeholde farver (og andre egenskaber) med vigende faktor.

« Senest Redigeret: 18 Juni , 2012, 11:54 Fra Serama »

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Blå hane til gule høner
« Svar #11 Dato: 18 Juni , 2012, 13:11 »
Jeg tror nu farverne bliver nogenlunde det samme, som jeg beskrev uanset om det er den ene vej eller den anden. Og grunden til at jeg mener dette er at sort/blå er så dominerene at det vil være hovedfarven på dyrene og så den gule farve vil vise sig i hals-/saddelbehæng.

Jeg tror ikke helt på at de bliver Guld i farven, men det må tiden vise. De blandinger jeg har se hvor hanen var blå og høner Guldfaktor(forskellige varieteter) blev de også med den beskrevne tegning, men hals og saddelbehæng var helt strågult og ikke guld/orange, men som Serama skriver kommer det også an på hvad der ellers ligger i generne ved de pågældene dyr.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Blå hane til gule høner
« Svar #12 Dato: 18 Juni , 2012, 13:42 »
Det der med farverne er en svær en.
Jeg lavede en gang en kombi på gul orpington hane på sort/kobber maran høne, det gav de smukkeste dyr, og meget store.

Da det gik den anden vej, altså maran hane på gul orpington høne, gav mindre kønne, mindre dyr, i sort med gul sømmet bryst.

Jeg tror på at hanen i de fleste tilfælde bestemmer farven.
Desværre har jeg kun billeder af den sorte høne med den gule hane

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Blå hane til gule høner
« Svar #13 Dato: 18 Juni , 2012, 16:49 »
Ina dine dyr på billedet ligner meget godt det jeg fik ud af anden generation. Gul hane på sortgulhalsede høner. Rigtig mange Gule sort-columbia kyllinger, men også lidt andet fik jeg. Maranens tegning svare også til de kyllinger jeg beskriver. Eneste foreskel er at det kobber skal være strågul for så er den der med det jeg forventer og Rixen kan så også få dem i blå.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen