Mine høns er brunlige/gyldne i farven og kræver ikke den helt store tur. Desuden er de på str. med duer, så de er nemme at håndtere.
Jeg brugte rindende vand og en grydesvamp. Jeg holdt hønen med den ene hånd, sådan at kroppen lå i min håndflade, det ene ben mellem ringe- og pegefinger og et andet mellem pege- og langefinger. Så var der godt styr på det.
Med en hårdt opvredet grydesvamp "striglede" jeg hønen og kunne mærke, hvis der var lidt urenheder, der gjorde "modstand", når grydesvampen kom forbi. Det kunne kradses forsigtigt af med en negl. Så vaskede jeg kam- og hagelapper samt løb (ben) og fødder. Der var også en, der fik renset negle med et bambusgrillspyd, men det følte jeg alligevel var for fjollet..!
Til sidst dyppede jeg en finger i en lille skål med solsikkeolie, tørrede fingeren af på kanten af skålen, så der kun lige var en smule på, og gned på kam. Hagelapper og øreskiver fik også lidt, men kun ganske lidt, så det ikke var fedtet. Løbene fik lidt mere og det gjorde en helt tydelig forskel især på den røde farve på kam og hagelapper.
Den ene hane blev fotograferet, og da jeg lige skulle have et ordentlig greb om telefonen lagde jeg hanen fra mig på et viskestykke. Han blev sgu liggende på siden som om han bare ventede på mere wellness!!
Til sidst holdt jeg dem for øjnene mens jeg gik forbi ovnen med en artsfælle og puttede dem i transportkasser med lidt spåner i bunden.
De scorede 27-29 point for livskraft og max point for udstillingsklargjort (eller hvad det nu hedder).
Det tog en lille time at ordne kasser og 12 høns/haner.