Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: A-fejl; Standarder; Point; Klargøring til udstilling - skal vi hjælpe hinanden?  (Læst 41963 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Tak Lene
Godt billed ikk?? - Så kan vi lære det  *f *s
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Jeg kan da så også igen vise et par ben med fejl, som har tilhørt et såkaldt avlsdyr, bestilt og indkøbt til det formål. Han er nu endt der, hvor han hører til, for det er bestemt ikke i avlen >:( >:( Man lærer af sine fejltagelser, men netop en tråd som denne kan måske få andre begyndere til at være opmærksomme på det mest elementære.

Vi blev åbenbart anset for ikke at mene det alvorligt da vi bestilte dyr til avl så det ene hold er rent faktisk intet værd til det brug.

De sorte vi har er vi tilfredse med, men de kyllinger der kommer med tåfejl, vil vi aldrig videresælge som andet end havehøns.

En silkehane er jo ikke det mest fremragende slagtedyr, med mindre man som jeg har nogle katte der vil spise det der kød med den mærkelige farve. /3 /3



VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Tak, Gunni, det er jo netop en del af formålet med denne tråd, nemlig at samle billeder og beskrivelser, der skal ligge fast i leksikon, dels for at man ved, hvad man skal kikke efter, hvis man køber dyr til avl og ikke som havehøns, og dels hvad man skal kikke efter, hvis man har lyst til at prøve at udstille.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Hej venner

Jeg er godt klar over jeg har været en smule tavs på denne tråd sorry /o Dette maleri er over 100 år gammelt og er efter min mening et meget spændende og smykt et af slagsen .Har Racen ændret sig i de sidste 100 år? har jeres race ændret sig?
 
« Senest Redigeret: 05 Januar , 2010, 22:27 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Jeg tror at alle racer har ændret sig - og heldigvis til det bedre. Men det er sjovt se i de gamle bøger.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Her et der i hvert fald kan skabe lidt opsigt ! Kochin for 100 år siden i stor så sådan ud  /o

mvh Jesper

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Okay ikke alle racer er blevet bedre  ;D ;) Orpington og Kochin er efterhånder nogle store firkantede klodser uden ben - men smag og behag er jo forskellig og hvis opdrætterne vil have dem sådan, så er det helt fint med mig  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
He,he,he ja de er efterhånden svære at se forskel på  /o

Her nogle gode gamle hvid-sort columbia i Brahma

mvh Jesper

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Hmmmm hanen mangler brystfylde, og begge mangler det bistre blik.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Hvis nu vi napper fodbefjeringen hvad har vi så?  ;D



Men er bare vild med begge racer  /o
mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Ja Lene MEN tegningen i halen wow  :o og tegningen i fodbefjeringen  /o Den er MEGET svær at få i Columbia.
« Senest Redigeret: 05 Januar , 2010, 22:52 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Nå men nu tilbage til det med fejl .Inden for Brahma er der følgende ting man skal passe godt på.

Flere og flere Brahmaer her i Danmark men især i Tyskland-Holland har problemer med grippebukser,det må de bare ikke have.Jeg er godt klar over det som regel er sådan at grippebukser er =stor smuk fodbefjering.I Tyskland har man for længst accepteret de er har det  ??? Vi kunne sige vi burde gøre det samme,men jeg tror altså godt vi kan udavle denne uheldige defekt.Vi er godt nok ikke et stort land MEN vi er super til at avle  /o

En Anden ting der går mig lidt på hvorfor skal de sølv-sort båndet+guld-sort båndet have tegning på bryst så vel som haser?ja det gør det da næmmere at avle høns,MEN der er ikke noget så smukt som et helt sort bryst på en Mørk eller aggerhønefarvede hane.Det er simpelt brug hane stamme til haner og hønestammer til høns.Hvorfor lave det om ?

MVH Jesper
« Senest Redigeret: 06 Januar , 2010, 13:34 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
En Anden ting der går mig lidt på hvorfor skal de sølv-sort båndet+guld-sort båndet have tegning på bryst så vel som haser?ja det gør det da næmmere at avle høns,MEN der er ikke noget så smukt som et helt sort bryst på en Mørk eller aggerhønefarvede hane.Det er simpelt brug hane stamme til haner og hønestammer til høns.Hvorfor lave det om ?

MVH Jesper
Hvorfor lave det om?
Fordi du ellers ikke avler en, men to farver; fordi det er (undskyld mit værdiladede udtryk) tåbeligt at udstille to forskellige tegninger som de samme, og fordi der findes masser af farver, der har haner med sort bryst og tegning i ryg, skuldre og behæng.
Iøvrigt er det ikke spor simpelt at skulle holde to stammer for at have en farve, ligesom det heller ikke er simpelt at vælge en hane efter hvor flotte hønekyllinger han kan få i stedet for hvor flot han selv er.

Jeg beklager hvis jeg lyder lidt aggressiv. Jeg tror du ramte en nerve. Men én ting er jeg enig i: Det er flottere med rent sort bryst hos vildtype haner.
...sagde den hvis kommende avlshane ser sådan ud:
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Hvor er den flot Magnus.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
@Jørn. Et spørgsmål til det billede du viser. Vil den ikke også blive kasseret som udstillingsdyr fordi der er brunt i halefjerne? (-JA. Jeg ER amatør!) :D
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)