Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusand kaster op  (Læst 5385 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Pia C. Simonsen

  • Gæst
Moskusand kaster op
« Dato: 05 April , 2008, 12:12 »
Hej,
Jeg har et moskusandepar. Annde ruger i øjeblikket på 17 æg, så det bliver spændende hvor mange ællinger vi får. En morgen så jeg hun kastede op, det lignede mest vand der kom op. Jeg så hun gjorde det tre gange og så gik hun ind og lagde sig til at ruge igen. Hun virker også lidt afkraftet, syns jeg kan mærke hendes brystben mere end jeg plejer. Er det normalt? Kan jeg få hjælp til et link, hvor jeg evt. kan læse mere om moskusænder, da jeg ikke syns der kommer så mange brugbare resultater, når jeg googler - det er jo mest madopskrifter der popper op  :( Ruger hun ikke i ca. 29-30 dage efter det sidste æg er lagt?
Håber på lidt hjælp.
God weekend fra Pia

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Moskusand kaster op
« Svar #1 Dato: 05 April , 2008, 12:26 »
Hej Pia og velkommen til forum..

Det lyder spændende med din and som ruger. Moskus ruger i ca. 35 dage fra det sidste æg.

Den med det vandige opkast kan jeg ikke hjælpe dig med. Men lav en blanding af havregryn og a-38, sådan så det er lidt godt blødt i det. Evt. også lidt af deres normale foder i. Se om ikke hun vil spise lidt af det.

På denne årstid kan de godt blive lidt vel tynde. De ligger mange timer og skal holde varmen og spiser kun en gang i døgnet, så det tærrer på fedtdepoterne.

Prøv at google med disse:
muscovy duck
cairina moschata
Hilsen Susanne

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Moskusand kaster op
« Svar #2 Dato: 07 April , 2008, 08:53 »
Hej Pia

Hm, opkast har jeg aldrig oplevet ved vore moskus....ænderne har dog altid fået tyndere mave og ser lidt "tuslede" ud i denne tid, hvor æglægningen tager til.

Når anden rapper fjer går der som regel kun et par dage, før hun lægger sig fast på æggene. Når hun så ligger "fast" og ruger - dvs. kun går af 1 gang i døgnet for at spise og vaske sig (hvor hun samtidig får fugt med ind til æggene) - så har jeg sat kryds i kalenderen 35 dage frem. Indtil videre har det passet meget godt kun med 1-2 dages afvigelse (plus eller minus).

Anden kan lægge sig til at ruge på et par æg og helt op til 25-30 stk. - hvornår eller hvordan anden lige bestemmer at nu skal jeg ruge, har jeg ikke fundet ud af.