Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "Hænger" med gumpen??  (Læst 4681 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Filimus

  • Bruger
  • Indlæg: 23
"Hænger" med gumpen??
« Dato: 01 Juli , 2009, 13:27 »
Hej med jer

Min ældste høne (på 6 år) begyndte for nogle uger siden at "hænge" lidt med gumpen, jeg tjekkede hende for at se om der skulle sidde et æg der ikke kunne komme ud, men der var intet at se, hun spiste og drak normalt og i løbet af et par dage blev det værre, så hun næsten "kravlede" afsted, eller rettere trak gumpen hen over jorden  :(.

Jeg gav hende lidt olie i foderet og isolerede hende, og besluttede at næste dag skulle hun aflives hvis ikke det blev bedre, men netop næste dag var hun oppe og gå nogenlunde normalt igen ???... mystisk... i løbet af nogle dage var alt helt normalt igen, og hun løb igen rundt i haven med alle de andre høns :).

Men nu er min store "tvekønnede" høne/hane (på 3 år) begyndt på det samme, nogle gange "hænger" den med gumpen, og andre gange går og løber den helt normalt... Heller ikke her er der noget unormalt at observere i rumpen på den, og den spiser og drikker også normalt, og får lidt olie i maden, nu vil jeg bare høre om det er noget nogle af jer andre har oplevet med jeres høns ? da jeg ikke lige kan læse mig frem til hvad det kan være (ud over læggenød, som dette jo ikke èr da der ikke umiddelbart sidder noget æg og stopper det hele), selvom man næsten altid kan finde svar på alt omkring høns og hønsehold herinde.

Mange hilsner fra Anne Fernandez

1,0 border/golden blandings hund (som elsker høns og katte), 2,1 neutraliserede katte inde og 1,1 neutraliserede katte ude, 1,2 Australorps/faverolles blandinger, 0,4, faverolles.

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: "Hænger" med gumpen??
« Svar #1 Dato: 01 Juli , 2009, 17:33 »
Øv det lyder ikke rart for dine høns. Desværre kan jeg ikke hjælpe dig måske er der andre der ved hvad det er ??
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: "Hænger" med gumpen??
« Svar #2 Dato: 04 Juli , 2009, 20:32 »
Er der ikke nogen, der har en god idé?
Hvordan går det med dem, Filimus?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Filimus

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: "Hænger" med gumpen??
« Svar #3 Dato: 05 Juli , 2009, 16:37 »
Hej med jer

Det går helt klart bedre med den sidste "hængegump" ha, ha... Bare lidt mystisk hvad det var, og at der tilsyneladende ikke er andre end mig og én på bloggen der har prøvet det med vores høns  :)

mvh Anne
Mange hilsner fra Anne Fernandez

1,0 border/golden blandings hund (som elsker høns og katte), 2,1 neutraliserede katte inde og 1,1 neutraliserede katte ude, 1,2 Australorps/faverolles blandinger, 0,4, faverolles.

birthe

  • Gæst
Sv: "Hænger" med gumpen??
« Svar #4 Dato: 05 Juli , 2009, 21:08 »
Hej Anne.
Som du ved havde jeg en høne der var på samme måde. Jeg gav den også olie samt smurte og undersøgte for læggenød. Pludselig fra den ene dag til den anden gik den helt normalt og var som den plejede at være.Det var godt vi ikke fik slagtet den, men det var tæt på fordi jeg syntes det var så synd for den.
Den kan dog ikke lide Hanen (lille dreng) prøver at gå på hende, så jeg har en ide om at han har været for hård. Vi har et problem med at han gør hønsene skruk på skift.
Vi har 2 hold kyllinger , samt 2 skrukhøner mere. Og vi vil ikke have flere kyllinger.
Har du erfarenhed med dette problem. Det er godt nok ikke en sygdom, men det er spild af tid at smide dem ud hver dag.
Men ellers tak for din oplysning om hængegumpen, det er rart at vide det ikke kun er en selv der har det problem, nu ved man lidt mere om det. Så en stor tak.
Mvh.
Birthe

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: "Hænger" med gumpen??
« Svar #5 Dato: 05 Juli , 2009, 23:36 »
@Birthe

Det er altså ikke hanen, der gør dine høns skruk.
De skrukker lige meget, om du har en hane eller ej.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Filimus

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: "Hænger" med gumpen??
« Svar #6 Dato: 06 Juli , 2009, 10:43 »
Hej Birthe

Ja, lidt mystisk med de der "hængegumper"  :-\ men dejligt at høre at din høne også er blevet i orden igen, så ved vi at vi kan tage det nogenlunde roligt hvis det sker igen, og det altså ikke er et æg der er skyld i det  :).

Mht. skrukhøns er det bare noget enkelte høns bliver helt af sig selv, og det er dejligt for de fleste hønseholdere at have sådan én til at klare udrugning og pleje af kyllingerne, men høns bliver også skruk selvom man ikke har en hane i hønsegården  :)

Hvis du vil undgå at få flere kyllinger kan du evt. udskifte de rigtige æg med "snydeæg" som man kan købe forskellige steder, og lade skrukhønen ligge på dem så længe den gider, men da det slider lidt på en høne at være skruk, kan du også blive ved med at fjerne hende fra reden hver gang du er i hønsegården, eller fjerne æggene, og håbe på at hun til sidst bliver træt af dette  ;).
Mange hilsner fra Anne Fernandez

1,0 border/golden blandings hund (som elsker høns og katte), 2,1 neutraliserede katte inde og 1,1 neutraliserede katte ude, 1,2 Australorps/faverolles blandinger, 0,4, faverolles.