Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fjerløse pletter  (Læst 1906 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sofie11

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Fjerløse pletter
« Dato: 04 August , 2023, 09:54 »
Hejsa

Jeg har nogle høns, der har haft store bare pletter gennem længere tid - den ene er næsten fjerløs på halen + bagi, og så er der to-tre mere (ud af 7), der også har fjerløse numser.
Jeg har ingen hane, de behandler hinanden ordentligt, og de virker ellers sunde og raske. Er der nogen, der kan regne ud, hvad det er? Jeg kan ikke umiddelbart se utøj på dem, men har dog for nylig fundet maddiker i deres redekasser - dette er dog først lang tid efter, de mistede fjerene, og jeg tror, det skyldes, at der er kommet regnvand ind, så der har været et fugtigt miljø i bunden af strøelsen.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fjerløse pletter
« Svar #1 Dato: 05 August , 2023, 05:49 »
Det er i hvert fald meget vigtigt, at du sørger for, at skifte strøelsen i rederne jævnligt, så der altid er rent OG tørt. Maddikerne er udklækkede flueæg. Fluer lægger æg i fugtige områder, som samtidig indeholder næring til maddikerne, hvilket f. eks kan være afføring.
Hvis en høne har et irriteret område i huden, et sår eller en beskidt kloak, kan fluen lægge sine æg her, hvor maddiker senere kan lave store og fatale huller i hønen.
Ligger der en skruk i sådan en beskidt rede, er der endnu større risiko for, at hønen bliver udklækningssteed for flueæg eller bliver befængt med lus.

De store bare pletter og fjerløse bagdele kan skyldes, at det er fældetid - hvilket er meget sandsynligt, men hønerne kan også plukke hinanden. Har du et billede af en eller flere af de fjerløse høner? Det kunne hjælpe med til at vurdere, om de manglende fjer skyldes det ene eller det andet.


Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14