Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "Oppustet" kylling  (Læst 1812 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline evaamdisen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
"Oppustet" kylling
« Dato: 21 August , 2012, 08:43 »
Hejsa

Jeg oplevede for nogle dage siden noget meget ulækkert med en kylling. Den var omkring fire uger gammel.

Da jeg skulle ud og fodre, sad den bare helt stille. Jeg samlede den op og kunne med det samme mærke en enorm hævelse på højre side af dens hals. Da jeg kiggede nærmere efter, kunne jeg se, at der nærmest var luft inde under huden, der var ingen væske, kun luft. Så opdagede jeg, at hele dens venstre side ligeledes var fyldt med luft, altså mellem muskulaturen og huden - huden var så tynd, at jeg kunne se igennem den. Den stakkels lille fugl var nærmest pustet op som en ballon.

Jeg aflivede den med det samme, og der er ikke noget at se på de andre i flokken. Jeg synes, det var meget ækelt og utroligt synd. Sikke dog en lidelse! Jeg har prøvet at google på det, men har intet fundet.

Er der andre, der har prøvet noget lignende? Jeg er jo rigtig nervøs for, at det skal ske med flere.
Med venlig hilsen

Eva Mosegaard Amdisen


1.4 laksefarvede faverolles
0.2 sølvsortrandede wyandotter
0.1 vildtfarvet silkehøne
1.1 islandske heste
1.1 missetat

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Oppustet" kylling
« Svar #1 Dato: 21 August , 2012, 09:04 »
Bortset fra at din kylling naturligvis ikke skal være op pustet så huden bliver gennemsigtig, så skal du ikke bekymre dig hvis du ser at de er hævede på højre side foran.
Det er der de opbavarer deres foder til det kommer videre i systemet.
Ofte kan man mærke en pose med korn i, altså en ujævn udposning, og det er altså helt normalt.

Du har helt sikkert gjort det rigtige,  /o  det lyder til at den har været forstoppet, så maden ikke har kunne passerer igennem.
Det kan skyldes feks et græsstrå der ikke kan passerer og så sidder foderet fast, og det vil den under alle omstændigheder dø af.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: "Oppustet" kylling
« Svar #2 Dato: 21 August , 2012, 10:28 »
kyllinger der kommer ind udefra kan vær emeget skæve i halsen kroen sidder jo der i højre side, og det kan se ret voldsomt ud, men jeg betragter det lidt som et sunhedstegn, bare de har adgang til sand og grus til kroen

Offline evaamdisen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: "Oppustet" kylling
« Svar #3 Dato: 21 August , 2012, 13:23 »
Tak for svar - det er svært at beskrive rigtigt, men det var hverken væske, mad eller andet, der var under huden. Kun luft. Altså kæmpe luftbobler mellem musklerne og huden, der var helt spændt ud.
Med venlig hilsen

Eva Mosegaard Amdisen


1.4 laksefarvede faverolles
0.2 sølvsortrandede wyandotter
0.1 vildtfarvet silkehøne
1.1 islandske heste
1.1 missetat

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Oppustet" kylling
« Svar #4 Dato: 21 August , 2012, 19:39 »
Prøv at snuppe en af dine andre dyr, når de kommer ind for natten, og mærk efter på et par stykker af dem, og se om ikke der er nogen der har mad i posen på halsen, eller prøv når du har fodret og har set de har guffet i sig, så kan du helt sikkert mærke hvad vi taler om, og så ved du fremover hvordan det skal føles når det er helt rigtigt.  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn