Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Forkølet" store kyllinger  (Læst 4707 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anne Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
    • Min hjemmeside
"Forkølet" store kyllinger
« Dato: 03 August , 2008, 12:36 »
Hej, jeg har 4 store sussexkyllinger, der lige pludselig er blevet "forkølet" Coccidiose? Meget mærkeligt - har aldrig oplevet det før. De fire går sammen med silkehøns - og de har gået sammen siden april. Ok jeg har sat 2 silkehøner med 8 kyllinger ind for en uge side. Men det er meget mystisk. Den ene har dirre og de alle laver lyde og der løber gemmensigtigt slim ud af næbet. Nu har jeg læst om Coccidiose men der står der ingenting om slim. Der står også at man skal gøre noget ved indhegningen, men det er næsten umuligt, da de går under solbærene osv. Har isoleret de fire kyllinger, men er selvfølgelig nervøs for om der er andre der er smittet. Min store avlskok som går sammen med æglæggerne, har en gang imellem haft sjov lyd på - men aldrig slimet og dårlig mave. Har I nogle idér?
Med venlig hilsen Anne.
1.0 Dalmatiner
1.1 Splash
0.2 Hvide Silke
0.1 Gul Silke
0.2 Vildfarvet Silke
0.1 lys røde Silke
0.3 Sort Araucana
0.3 Blå Araucana
1.0 Vildfarvet Araucana
0.4 Stor gul Orpington
0.2 Stor blå Australorp
0.2 Stor sort Australorp
2.4 Sort bronze Maran
0.2 Sort sølv Maran
1.2 Rounænder

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: "Forkølet" store kyllinger
« Svar #1 Dato: 03 August , 2008, 13:46 »
Vedr. coccidiose så læs her fra vores leksi:
Coccidier er parasitter, som lever i hønsenes tarmvægge og lever.
Hønsene smittes oftest af vilde fugle.

Symptomerne er kraftig diarré, og der kan opstå en svær tarmbetændelse. Undertiden kan man se gødning med rødlige eller orangefarvede striber.

Optræder der pludselig diarré, må man straks isolere hønen og tage kontakt med dyrlægen, for at få den rigtige diagnose.

Hvis man har fået påvist coccidier, vil det være nødvendigt at foretage en grundig desinfektion af både hønsehus og gård. Er hønsegården dækket med jord, må man også huske at udskifte jordlaget, enten ved en dybdegravning eller ved at udskifte det.
Samtidig vil det være nødvendigt at behandle hønsene med medicin, hvorfor konsultation med dyrlægen vil være nødvendig.

Der findes visse startfoder, der er tilsat et forebyggende middel mod coccidiose, hvilket nedsætter risikoen for de små kyllinger, som ellers er særligt udsatte.

Forebyggelse mod coccidiose, gøres bedst ved at holde rent ved dyrene, undgå fugt samt gødning i dyrenes foder.


Det lyder mere som en slem forkølelse. Sørg for at undgå fugt og træk, giv dem masser af hvidløg gerne i noget A38 hvor du også tilsætter havregryn og kul (brænd nogle kviste i haven, lad dem afkøle, knus dem og kom dem i grøden) + er maven meget tynd ville jeg tilføje lidt salt og sukker også. Giv ren korn uden foderpiller ved siden af.

Er dyrene så medtagede i morgen, at de står og hænger med næb og gump, så kontakt din dyrlæge.

Hvis de ikke er alvorligt syge skulle de nok selv kunne komme ovenpå, ligesom os andre ved en forkølelse og let diarré, men er det alvorligt skal der en dyrlæge til.

God bedring! ;)

Offline Anne Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
    • Min hjemmeside
Sv: "Forkølet" store kyllinger
« Svar #2 Dato: 03 August , 2008, 20:03 »
Ja, jeg har læst det. Én jeg kender siger at han har haft kyllinger der havde samme syntomer, og en dyrlæge sagde at det var Coccidiose og han behandlede imod det - og det virkede.
MEN MEN i den ovenstående tekst står der ikke noget med forkølelse og slim. Har lige fået at vide af en anden at det kan være sur krås
1.0 Dalmatiner
1.1 Splash
0.2 Hvide Silke
0.1 Gul Silke
0.2 Vildfarvet Silke
0.1 lys røde Silke
0.3 Sort Araucana
0.3 Blå Araucana
1.0 Vildfarvet Araucana
0.4 Stor gul Orpington
0.2 Stor blå Australorp
0.2 Stor sort Australorp
2.4 Sort bronze Maran
0.2 Sort sølv Maran
1.2 Rounænder

MartinJ

  • Gæst
Sv: "Forkølet" store kyllinger
« Svar #3 Dato: 03 August , 2008, 20:23 »
Det kan være ret mange forskellige sygdomme.
Coccidiose giver ikke hoste eller slim i halsen. Men dyrene kan blive meget svækkede af coccidiose, og når de er svækkede kan de meget nemt blive syge at noget de normalt ikke ville bemærke.
Hvis de har fået en bakterieinfektion i halsen, eller kroen måske, og dyrlægen behandler dem mod coccidiose, er det helt normalt at coccidiosebehandlingen også vil kurere infektionen i halsen. Coccidiose behandles med antibiotika af sdamme type som bruges til  f.eks. coliinfektioner.
Det kan godt passe med coccidiose her. Hønen og kyllinger som blev sat ind til de syge dyr, har muligvis haft coccidiose med. Alle fjerkræ har coccidiose i en eller anden grad, men de bliver relativt hurtigt immune. De syge dyr har måske ikke været immune mos den type coccidiose som "tilflytterne" havde - og har.
Jeg håber ikke det blev helt uforståeligt det her :)

Husk! Der findes ikke godkendte desinfektionsmidler mod oocyster. Oocyster er de sporer som dannes af parasitten i tarmen. De har et lag keratin yderst i "skallen". Keratin er samme stof som hår og negle. Der skal meget probate midler til for at opløse keratin. Fri ammoniak og meget stære koncentrerede syrer/baser kan klare det. Men normale desinfektionsmidler kan intet stille op - heller ikke Virkon S.
Opvarmning til 2-300 grader C kan få oocysterne til at sprænge p.g.a. damptryk, det er ret effektivt. Tør strøelse og masser af plads + en planlagt immunisering er gode metoder at bruge.

Diarré og røde eller orange "pletter" i klatterne er tegn på coccidiose. Klatterne kan også ligefrem skumme eller være luftholdige. Man kan smide et par klatter i vand og se om de flyder. Flyder de er det et af tegnene å coccidiose - men ikke et sikkert tegn.
De røde/orange pletter er rester fra blødninger og udstødt tarmvæv.
Skal man finde helt sikre tegn på coccidiose kan man sende klatter til DFVF i Århus. Man kan obducerede døde/aflivede dyr. De må dog ikke ha været døde i mere end få minutter. VEd opduktion kan man finde lyse eller røde pletter på tarmvæggen. Afhængig af pletternes farve og især hvor de findes i tarmsystemet, kan man bestemme hvilken type det er.

(ja det blev langt, men det samme er sommeraftenen endnu :) )