Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan af med håndtam ræv?  (Læst 8985 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Hvordan af med håndtam ræv?
« Dato: 15 April , 2008, 22:04 »
På mit arbejde har vi lige fået høns-Barneveldere selvfølgelig og alle er helt vilde med dem. Tror aldrig nogle høns har fået så meget opmærksomhed som dem :D
I efermiddags blev jeg så ringet op af en oprevet kollega som berettede om en håndtam ræv som have stået på bagbenene op af hønseburet som er en fræser og den havde været fuldstændig hamrende ligeglad med menneskerne og ville ikke gå da den blev bedt om det. Kollegaen og et par stykker mere havde viftet med armene, løbet hen imod den men intet hjalp. Den var så tam som en hund. De var alle frygteligt oprevet over hvordan de stakkels høns havde skreget imens ræven var der,tabt fjer i bare forskrækkelse. Underligt tænkte jeg for de går ellers normalt sammen med en stor hund som de ikke tager notits af overhovedet. Men de må have et instinkt som siger dem at denne er farlig, det blev jeg lidt imponeret af, måske lugter ræven fælt for en høne??
Nå men min tanke er nu at en sådan ræv må fanges-ikke så meget for hønsenes skyld men mere fordi den er så tam at den vil smide sine lorte på Institutionens området og sikkert også rode i alt hvad den kan finde tæt på bebyggelsen. Efterfølgende havde den sat sig i venteposition udenfor en havedør ligesom for at se om der faldt noget af, yderst mærkværdigt for en ræv synes jeg.
Er der en herinde som lige kan ryste information ud af ærmet om hvordan man kommer af med den? Jeg tænkte om der findes et vildtforvaltning ell. som kunne indfange og køre den ud hvor kragerne bor-eller aflive den humant?? 
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Tutte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Hvordan af med håndtam ræv?
« Svar #1 Dato: 15 April , 2008, 22:22 »
Prøv Dyrenes Beskyttelse :
Kontaktoplysninger
Sekretariat: Alhambravej 15
1826  Frederiksberg C
tlf.: 3328 7000
fax: 3325 1460
e-mail: db@dyrenes-beskyttelse.dk
Medlemsafdelingen træffes ml. kl. 9.00-12.00
på tlf.: 3328 7025

4,2 katte, 0,3 hunde, 1,2 færøske får + 4 lam, 0,3 moskusænder, 1,0 rouen ænder, 0,7 Isa Warren, 0,7 brune italienere, 1,7 wyadotter, 1,1 undulater, 0,2 marsvin og akvariefisk- her keder vi os aldrig.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvordan af med håndtam ræv?
« Svar #2 Dato: 15 April , 2008, 22:33 »
Jeg tror det er er Skovturstyrelsen du skal have fat i.
Det ved Hanne L (desværre).
De sætter en fælde op og kommer så og henter/afliver den.

Eller I kan selv købe en fælde og sætte op og få en jæger til at komme og give den en kugle for panden.

Men I skal være tålmodige. Det kan tage lang tid, før der er en ræv det tør snige sig ind i den fælde. Jeg fik en rævefælde af min (jæger)kæreste i julegave. Først idag gik en lille hunræv i fælden. Og.... jeg lukkede hende ud igen; hun lignede en der havde små diende hvalpe hjemme i hulen og det nænnede jeg ikke, selvom hun og hvalpene helt sikkert kommer tilbage på jagt ved højlys dag til sommer  <B

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvordan af med håndtam ræv?
« Svar #3 Dato: 15 April , 2008, 22:40 »
Jep, det er Skov og Naturstyrelsen du skal have fat i. Her er en liste med vildtkonsulenter
http://www.skovognatur.dk/Jagt/Vildtforvaltning/Vildtkonsulenter/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Hvordan af med håndtam ræv?
« Svar #4 Dato: 15 April , 2008, 23:12 »
Tak for svarene-jeg prøver skov og naturstyrelsen imorgen.
Jeg tror ikke det bliver et problem at fange denne med en fælde når den har så stor tillid til menneskene. Den kom jo imens det var meget lyst og rendte rundt som uden at vise angst overhovedet. Da den fik en spand vand veg den bare lidt og kom tilbage. Og den var ikke mager.Der må simpelthen være nogen som fodrer den, ellers ville den ikke være så tryg.
Fælden skal nok bare sættes ved siden af den nye indhegnede lækkerbisken-hønsene! Og så et råt hønselår som madding-uhmmmm(altså ikke barneveldernes lår,her bliver jeg dobbeltmoralsk ;D)
Det med at skyde går ikke-der bor ,mennesker som vil blive skræmt fra vid og sans hvis nogen begynder at lege cowboy der. ;)
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvordan af med håndtam ræv?
« Svar #5 Dato: 16 April , 2008, 16:27 »
Føj for et kræ!! Måske har den skab, det kan godt gå i hovedet på dem, så de ændrer adfærd og mister respekten for mennesker.

Du kan låne en fælde af skov og naturstyrelsen. De kan være lidt træge i det, så understreg ENDELIG at det er en børnehave der skal bruge den og at det er nu!.
Få dem til at vise jer nøjagtigt hvordan den skal sættes til. Så undgåt du at ræven og I får de samme erfaringer med fælden, for så virker den ikke - det skete her!

Jeg skal også i gang med fælden igen. Kl 6.50 i morges skulle jeg ned og åbne for hønsene, og ser så ræven komme spankulerende stille ind i haven. Den går stille hen til el hegnet og nærmer sig tøvende, men måske kender den det godt, for den går videre. Springer ind i hækken efter en fugl. Går op på terassen og snuser rundt - jeg står max 2 meter fra den bag glasdøren (sammen med mine tre katte der hvæser vildt!!!).

Så går den stille hen til kaninerne som drøner ned i deres hul i jorden - hm de har ingen interesse.
Det der stopper fætteren er avisbudet...

Pyha - jeg skyndte mig hjem i dag og frygtede fjer på plænen. men elhegnet må jo virke ;)

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Hvordan af med håndtam ræv?
« Svar #6 Dato: 21 April , 2008, 15:05 »
Er Skov-og Naturstyrelsen meget træge, så prøve den lokale jagtforening og spørg en jæger.

Den ræv lyder ikke til at være sådan helt normal og er der sygdom med i billedet, så ved man ikke hvad den kan finde på.

Jeg kan ikke huske jagtsæsonen - men at få en jæger ud er nu helt godt - for de har også et godt øjemål for hvordan en rask ræv bør opføre sig og se ud. Vi brugte dem i.f.m. et sygt rådyr på vores græsmark, de kom og vurderede den også til at være rimelig syg. Det var udenfor jagtsæson, og for at jægeren ikke skulle miste sit jagt-tegn ringede jeg til en vildtkonsulent (som jægeren havde henvist mig til - mest for at være sikker på reglementet).

Jeg skulle derefter kontakte politiet og orientere dem om at i det og det område forventes der at blive skudt et rådyr....hm, tja, det vidste de vist næsten ikke om de gad notere - men da jeg havde sagt, at man kan da ikke bare skyde løs - så blev det noteret. Det skulle jo ikke gå ud over jægeren, hvis der nu var nogen der fik ondt et vist sted og anmeldte jægeren.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvordan af med håndtam ræv?
« Svar #7 Dato: 21 April , 2008, 16:05 »
Ræv, husmår og ilder må skydes/fanges i fælder hele året, hvis de er i haver eller indenfor 25 m fra bebyggelser. Der gælder ingen jagttid når det er under Bekendtgørelse om vildtskader
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tina Kinnerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
  • A-høne
Sv: Hvordan af med håndtam ræv?
« Svar #8 Dato: 21 April , 2008, 20:40 »
Jeg vil lige tilføje, at hvis en ræv har skab går det ikke til hovedet, du mener nok "rævegalskab" det er en helt anden sygdom.
Skab er en mide som lever under huden på ræven og danner store sår. Pelsen vil falde af i store områder og den vil se meget pillet og "skabet" ud. Det klør helt vildt deraf de store sår, som så udvikler sig til bakteriebomber. Skab smitter rigtig meget. Det kan meget nemt overføres til hunde og sjældent til katte. Hvis hunden blot går med snuden i samme spor som ræven har sin gang, så kan man være sikker på smitteoverførsel.
Hvis denne ræv ser fin og veltilpas ud, så er den nok ikke syg, men nærmere drægtig og vil gøre alt for at finde noget spiseligt - her i foråret hvor de er drægtige kan rævene faktisk være ret nærgående overfor mennesker.
Tina

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Hvordan af med håndtam ræv?
« Svar #9 Dato: 21 April , 2008, 21:02 »
Skov og naturstyrelsen var til at få fat på med det samme og gav mig ret i at denne ræv ikke havde en naturlig adfærd. Men skov og naturstyrelsen kommer ikke men henviste til teknisk forvaltning på kommunen som var pligtige til at tage sig af sagen. Problemet er bare at der ikke må skydes i et bebygget område. Omkring bygninger er der godt nok skov men med et tæt cykelstisystem men de finder vel en løsning går jeg ud fra. Nu er sagen ihvertifald ikke i hænderne på mig mere men på en sekretær som også jævnligt har stået face-to-face med den underlige ræv. Her i weekenden har den bidt hul på skraldeposer som den kunne få fat på og en anden kollega følte sig utilpas da ræven stod 1 meter fra hende og gloede uden at se ud somom den havde tænkt sig at gå.
Ræven er ikke ret stor og den ser ikke drægtig ud-så skal det ihvertifald være tidligt i perioden.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvordan af med håndtam ræv?
« Svar #10 Dato: 21 April , 2008, 23:56 »
Problemet er bare at der ikke må skydes i et bebygget område. Omkring bygninger er der godt nok skov men med et tæt cykelstisystem men de finder vel en løsning går jeg ud fra.
Hvis I får fanget ræven i en fælde, så kan en salonriffel og en kugle i panden vel gøre det? Jeg mener, det kan der vel ikke komme nogen vildflyvende kugler ud af ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Hvordan af med håndtam ræv?
« Svar #11 Dato: 22 April , 2008, 13:40 »
Når den først er fanget kan den for min skyld godt blive kørt af hækkenfeldt til og få et ny liv et andet sted. Desværre tror jeg den altid vil søge mennesker og at den er blevet afhængig af fodring så den måske kan have svært ved at klare sig selv. Jeg har ikke noget udestående med ræven synes nærmest det er lidt synd at mennesker er skyld i at den nu må fanges. Men jo -man kan sikkert skyde den på klods hold hvis/når den bliver fanget. Den er også set løbende legende som en hund sammen med børnene i nogle boligblokke i nærheden.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvordan af med håndtam ræv?
« Svar #12 Dato: 22 April , 2008, 15:01 »
Den skulle næsten ind og bo i en minizoo! Jeg gir dig ret det er synd for den Mimi