Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: skrukhøns  (Læst 2255 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Blomsterhønen

  • Bruger
  • Indlæg: 3
skrukhøns
« Dato: 20 Juni , 2019, 18:56 »
Hej. Jeg har en høne der er blevet skruk, og det er fint, men mit "kyllingebur/hus" er allerede optaget af en anden høne med to-uger gamle kyllinger. Kan jeg godt lade den nye skrukhøne ruge blandt de andre høns og hanen? Det lader til at de fleste tager skrukhøns fra og sætter dem for sig selv, hvorfor? Er det fordi hun lettere bliver frustreret og forlader æggene, eller er de andre høns og hanen lede ved skrukken, eller hakker de kyllingerne i småstykker når de er klækket?
1 blomsterhane + 1 høne, 1 Plymouth Rock, 1 Maran, 1 lys Sussex, 1 British Shorthair (kat) og 1 engelsk cockerspaniel.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: skrukhøns
« Svar #1 Dato: 21 Juni , 2019, 10:45 »
Jeg lader tit en skruk, blive liggende i hønsehuset, hvor hun selv har lagt sig. Det er betydeligt nemmere, da de ofte ikke accepterer at blive flyttet til en ny rede, så længe de ruger. Når kyllingerne er ruget ud, lader jeg ofte hønen blive i hønsehuset med sine kyllinger. Det er det nemmeste. Men det afhænger nok også af racen og hvor mange høns, der er tale om. Jeg ville for eksempel aldrig lade en skruk med kyllinger gå rundt med 30 Isa Brown i en hønsegård. Det er jeg næsten sikker på vil ende galt. Hybrider har det med at få nogle "mærkelige" udfald i deres adfærd. Jeg har for eksempel set en flok hybrider, der gik frit i en have, som pludselig, som en hvepsesværm, overfaldt en aldeles fredelig moskusand. De måtte sparkes væk for at redde anden...

Her går hønsene frit rundt i haven det meste af tiden og danner naturlige familiegrupper. Enkelte Sebrigth haner kan finde på at give en kylling et ordentligt hak i lampen, og det lyder og ser grimt ud, men har aldrig ført til hverken død eller lemlæstelsese.

Offline Blomsterhønen

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: skrukhøns
« Svar #2 Dato: 21 Juni , 2019, 19:21 »
Tak for svaret  :D Så lader jeg hende blive i hønsehuset - og krydser fingre for at de ikke får for mange hak i nødden. Desværre kan jeg ikke lade mine høns gå frit i haven, da jeg ikke kan hegne hele haven ind pga. store niveauforskelle. Desuden er der en del ræve, katte og selv mink har jeg haft i haven. Men hønsegården er pænt stor og når jeg går ture med hunden stjæler jeg alt det grønt jeg ved de kan li´ ;) I dag blev det til en masse mælkebøtteblade og kløver. Det vakte jubel!
Heldigvis har jeg kun 4 høns og en hane. Men da genboens dværgsilke blev skruk fik jeg lov at låne hende, og nu er der kommet 3 skønne små kyller, De bor så i et af de der billige og alt for små købe-huse med en lille gård, som jeg dog har udvidet lidt  :D
1 blomsterhane + 1 høne, 1 Plymouth Rock, 1 Maran, 1 lys Sussex, 1 British Shorthair (kat) og 1 engelsk cockerspaniel.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: skrukhøns
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2019, 05:51 »
Jeg vil anbefale du tegner en ring med blyant rundt om "ækvator" på rugeæggene, så du kan fjerne nylagte æg. Stregen skal nok fornyes nogle gange undervejs, da den bliver slidt.
Hold også øje med, at skrukken lægger sig den rigtige rede, når hun har været ude, somme tider tager de fejl, hvis der ligger æg i en anden rede, men fortvivl ikke hvis det sker, rugeæg er faktisk ret hårdføre, når de ruges af en høne.
I øvrigt er jeg enig med det Margrethe skriver 😊
« Senest Redigeret: 29 Juni , 2019, 14:49 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Blomsterhønen

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: skrukhøns
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2019, 14:34 »
Tak for rådene :-) Nu er æggene mærket, og jeg glæder mig til flere kyller i hønsegården.
1 blomsterhane + 1 høne, 1 Plymouth Rock, 1 Maran, 1 lys Sussex, 1 British Shorthair (kat) og 1 engelsk cockerspaniel.