Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg med "alternativ" udseende!  (Læst 11066 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anita Aa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Æg med "alternativ" udseende!
« Dato: 21 ſeptember , 2018, 23:02 »
Hejsa.

Jeg har en flok Lohmann Brown, de er 41 uger gamle. Jeg undrer mig over udseendet af mine æg, mange er rynkede, spidse i begge ender eller næsten runde, ru, nogle er næsten helt hvide og der er langt mellem de flotte mørke.
Jeg har ikke oplevet dette i min tidligere flok.

Er det gener eller trivsel som er grundlaget for farve og facon?

Anita🐔🌾

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Æg med "alternativ" udseende!
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2018, 20:57 »
Velkommen til dff. Jeg har desværre ikke viden om æg der ser anderledes ud en forventet. Håber en af de andre her på sidet har  :)

Offline Anita Aa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Æg med "alternativ" udseende!
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2018, 21:22 »
Tak, Hans-Kurt  :)

Håber også på at nogen kan hjælpe mig.

Hybriderne er jo ikke lige velansete hos alle og netop derfor vil jeg gerne finde ud af om det er generne eller pasningen som er forkert.

Jeg har tidligere haft en flok Lohmann som var fantastiske; flotte æg, rolige, flot fjerdragt og stort set alle håndtamme. Hvorimod min nuværende flok desværre er udfordrende på mange punkter.
Anita🐔🌾

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Æg med "alternativ" udseende!
« Svar #3 Dato: 25 ſeptember , 2018, 10:18 »
Mine første 4 sussex var også hybrider. Specielt den ene lagde mærkelige æg. Æg uden skal, mange med blød skal, meget ru med store pletter eller rynket, mærkelige bølger, farveforskel og ja sikkert mere som jeg har glemt.
Jeg fandt aldrig ud af hvorfor? Jeg prøvede alt muligt.
Nogle råd for det, andre for andre skavanker, orm lus mm.
Intet ændrede på hønens æg🤷‍♀️
Jeg har prøvet, skaller- købt forskellige steder for at se om anden model var bedre. Vitaminer også 2-3 forskellige. Husk. Möllerstran knust kul. Et helt (med små snit) hvidløg i 6 L vandvbeholder. Æbleeddike, eddikesyre i vandet. De har fået massere grønt, græs og både kål, gulerødder-top og rod.grønkål æbler og alt madrester/overskudsmad fra en familie på 6.
Samt æg piller og hønseguf korn. Har også lavet opskriften herindefra med hønse guf. Havregrød mm. De Har gået frit i haven en del af året og ellers på ledsaget udgang et par timer om dagen om forår/sommeren. Så tænker de har været dækket godt ind. Jeg tænker det er noget hormon et eller andet... forstyrrelse. Det er nok svært at gøre noget ved... intet hjalp permanent her.
 
« Senest Redigeret: 25 ſeptember , 2018, 10:20 Fra Majbrittbo »
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Anita Aa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Æg med "alternativ" udseende!
« Svar #4 Dato: 25 ſeptember , 2018, 10:52 »
Tak for svar, Majbrittbo  :)

Det er jo ikke ligefrem et svar som giver mig håb for fremtiden!  ;)
Men det giver mig dog formodning om at det ikke er fodringen, den er gal med  :)
Anita🐔🌾

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Æg med "alternativ" udseende!
« Svar #5 Dato: 25 ſeptember , 2018, 12:33 »
Jeg kan tilslutte mig samme fodringsmønster. Og jeg har 2 barnevelder fra sidste år som også lægger mærkelige æg. Jeg tror bare det er sådan
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Æg med "alternativ" udseende!
« Svar #6 Dato: 28 ſeptember , 2018, 12:11 »
Uden at have forstand på det, tror jeg bare det er naturen.
Lur mig om industrien ikke har lige så mange "alternative" æg i deres produktion. Vi ser dem bare aldrig i æggebakkerne. De bliver sorteret fra til brug for andre æggeprodukter.
Jeg har haft en hybridhøne som lagde æg med tynd skal i bunden, og det blev kun værre med alderen, og til sidst var der altid et hul i bunden (omkring 2-års alderen).
Ved nærmere eftertanke må jeg indrømme, at de dværwayndotter jeg engang havde, lagde meget flotte og individuelt ensartede æg i perioden 1-2 år hvor jeg havde dem.
Og mine (nu 1½ år gamle) hybrider lægger ret uensartede æg i både farve, størrelse og skallens ydre struktur.
Man kunne tro, at det er fordi hybriderne er avlet til at lægge æg i et højere tempo end kroppen er udviklet til. Men mine dværgwayndotter lagde mindst lige så mange æg som de hybrider jeg har nu......
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)