Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fritgående høner og kyllinger - hvad med katte m.v.?  (Læst 4221 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Fritgående høner og kyllinger - hvad med katte m.v.?
« Dato: 15 April , 2014, 09:47 »
Hejsa allesammen

Jeg har en skruk høne for første gang i min korte karriere som fjerkræejer. Jeg har nu bestilt nogle rugeæg til hende og håber, at der ender med at komme nogle kyllinger.

Jeg har tænkt en del over, hvad jeg skal gøre ved min skruk - ikke mindst når kyllingerne kommer. Jeg har lagt skrukken i sit eget skrukhus, men det står i hønernes indhegning, så hun stadig har kontakt med de andre høner (hun kommer meget fint ud og spiser osv. et par gange om dagen). Min tanke var egentlig, at hun bare skulle blive liggende der, når der kommer kyllinger, for jeg synes, at det må være det nemmeste med hensyn til at føre kyllingerne sammen med flokken (så klarer hun det jo), og i det hele taget virker det som det nemmeste. Jeg har desværre heller ikke ubegrænset plads, så der vil det også være et plus, hvis de blot kan gå sammen med de andre.

Min bekymring går på, om hønemor kan beskytte kyllingerne, hvis der kommer en kat? Selvom hønerne har en indhegning, så går det mest ud på at afskærme dem fra visse steder i haven, som de ellers går frit i, så en kat ville godt kunne komme til dem, som det er nu. Med fare for at lyde kynisk, så vil det ikke være et 'problem' for mig, hvis der ryger en enkelt kylling eller to til en kat, men det er selvfølgelig noget andet, hvis katten tager dem alle. Min tanke går på, at jeg vil forsøge at lade dem gå frit, og hvis så kyllingerne begynder at forsvinde, så vil jeg lave en afskærmet gård til dem. Her forestiller jeg mig jo så, at en kat ikke vil tage alle kyllinger samtidigt, men tage dem en ad gangen, så jeg kan nå at reagere, hvis det sker.

Hvad tænker I om mine planer? Er det et håbløst projekt?

Jeg har 4 maraner fra sept. 13. Ingen hane.

Med venlig hilsen
Christina
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Marianne Hørmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Fritgående høner og kyllinger - hvad med katte m.v.?
« Svar #1 Dato: 15 April , 2014, 10:16 »
Mine kyllinger ca 40 stk gik sidste sommer frit i haven og hyggede sammen med vores tre store maincoons, som ellers nok fanger fugle. Det gik fint og jeg mistede ikke en eneste kylling.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fritgående høner og kyllinger - hvad med katte m.v.?
« Svar #2 Dato: 15 April , 2014, 10:51 »
Jeg tror, at du simpelthen bliver nødt til at gøre forsøget og evt. miste ??? for at finde ud af, hvordan kattene vil reagere over for kyllinger. De katte, som besøger jeres have, har helt sikkert kigget dine høns ud og ved alt om deres ageren, så det er sandsynligt, at de vil vide, at de små er hønseunger, og den skal man lade være i fred.

Jeg har en tilløben hankat - og mindst èn mere, som besøger haven hver dag - disse to har meget stor respekt for hønsene, da sådan nogle slår fra sig (hønerne). Når jeg for første gang får kyllinger med skruk om 3 uger, så er jeg ikke (særlig) bange for at lade børneflokken komme på friland - MEN igen...man ved jo aldrig :-\. Jeg er til gengæld mere bekymret for de flyvere, som angriber fra luften
« Senest Redigeret: 15 April , 2014, 10:54 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Fritgående høner og kyllinger - hvad med katte m.v.?
« Svar #3 Dato: 15 April , 2014, 10:59 »
Ens egne katte er sjældent et problem - katte er generelt ret gode til at vide, hvem der hører til "familien".

Men både fremmede katte og især krager, råger og skader vil nok kunne gøre et vist indhug i din kyllingebestand. Min nabo har tit bandet over kragefugle, som snuppede hans små kyllinger.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Fritgående høner og kyllinger - hvad med katte m.v.?
« Svar #4 Dato: 16 April , 2014, 08:24 »
Hos os er katte ikke et problem - hverken vore egne eller naboens. Men kragerne tager alt! - som i: ALT. De har sågar myrdet en brahmahane. Så hos os må alle blive pænt i hønsegårdene - som dog er store, og under stadig udvidelse. Men altså - ingen katte (eller hunde-) problemer
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Fritgående høner og kyllinger - hvad med katte m.v.?
« Svar #5 Dato: 16 April , 2014, 10:06 »
Tak for jeres svar.

Det lader jo til, at jeg i virkeligheden skal være mere bange for fuglene, end for kattene. Vi har ikke rigtig krager her, jo nogle få, men her er ret mange skader og faktisk har vi ind i mellem måger! De kan i al fald godt tage kyllinger, og hvis der kommer én måge…så følger der altid en hel flok. Hmm. Det må jeg vist lige tænke over.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere