Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mystisk...  (Læst 1921 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Mystisk...
« Dato: 10 Maj , 2016, 21:53 »
Ja det lyder måske mærkeligt, men kan skrukken egentligt mærke liv i ægget når terminen nærmer sig? Min skruk ligger på 8 æg på 18. dagen, eller dvs hun ligger på 7 æg, fordi i går da jeg kom hjem fra arbejde, lå et af æggene udenfor reden. Faktisk omkring 60 cm fra reden. Toppen var væk og det meste af æg-indholdet også. Der havde så vidt jeg kunne se ikke være en kylling i ægget, da der i bunden af det lå lidt æggehvide og blomme tilbage, og jeg fandt ingen dd kylling. Skrukhuset er ret godt lukket af. Og jeg er ret sikker på at et andet dyr ikke kan komme derind. Min skrukhøne lå også meget roligt på de øvrige 7 æg, som jeg fik lov at kigge til uden problemer. Jeg synes det var vildt mærkeligt. så hvordan i alverden er ægget kommet derhen og hvem har ødelagt det? Kan hun have sparket det ud af reden og i så fald med vilje? Og når nu der ikke var en kylling i ægget, har hun så spist indholdet? eller er det bare løbet ud? Skrukhuset står på græs, så der kunne måske godt være løbet væske ud i græsset uden at jeg kunne se det i går eftermiddags, da jeg kom hjem. Mega mystisk. Det fik mig også til at tænke, kan skrukken mærke liv eller mangel på liv i ægget når "terminen" nærmer sig, og kan hun så have "afvist" ægget?  :o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Mystisk...
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2016, 14:48 »
Jeg har en engang haft en skruk, som kom ud af hønsehuset med et af rugeæggene på foden. Hun havde simpelthen jokket i det og fik slæbt det med sig ud. Måske kan noget lignende være sket-
Og hvad angår, om hønsene spiser indholdet. Ja det gør de i allerhøjeste grad. Mine høns kaster sig over æggene, hvis der er hul ind til indholdet. Jeg havde en høne, som havde fået fat i et æg med hul i (hvorfor der var hul, ved jeg ikke. Jeg tror ikke, at hun selv havde gjort det, for det er ikke sket siden). Men hun stak simpelthen af, da jeg kom ud i haven og ville have fat i ægget. Det var til stor morskab for resten af familien. Hønen der flygtede med det halve æg i munden og jeg der løb efter hende rundt i haven. Jeg var dog trods alt hurtigst😉
Om hønen kan mærke liv ved jeg ikke noget om. Det kan en anden måske svare på.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder