Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Køkkenaffald  (Læst 5414 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Claus Gundersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Køkkenaffald
« Dato: 16 ſeptember , 2016, 11:25 »
Hvad fodrer i jeres høns/ænder med af køkkenaffald?
Er der nogle former for organisk de absolut ikke bør få?
Jeg giver vores alt råt, både kartoffel skræller, æbler, løg, tomater, agurker, kål osv.

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Køkkenaffald
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2016, 11:32 »
Mine høns har altid fået ALT fra køkkenet (dog kun kød hvis det er tilberedt) - man finder hurtigt ud af hvad de ikke gidder spise. Mine lævner rå champignon, peberfrugt, porre, citrusskaller - men ellers forsvinder det meste. Pas dog på at de ikke får mere end de kan spise da du ellers kan få rotter.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Køkkenaffald
« Svar #2 Dato: 16 ſeptember , 2016, 12:31 »
De må ikke få avocado, det tåler fugle og fjerkræ ikke, og kan i visse tilfælde medføre dødsfald.

Mine høns får ellers det meste inklusive kød, ost osv., men ikke "affald" som kartoffelskræller og madvarer der er muggent eller råddent.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Claus Gundersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Køkkenaffald
« Svar #3 Dato: 16 ſeptember , 2016, 12:44 »
De hapsede gladeligt kartoffelskræller i sig igår da de fik et par håndfulde. Både ænder og høns åd lystigt. Hvidkål var en succes hos hønsene, men ænderne gad ikke æde det.
Hvad med kogte kartofler eller hvis hønsene nu finder en rå grøn kartoffel i haven feks, må de æde det? Eller sorterer de selv og æder kun det der er ok?

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Køkkenaffald
« Svar #4 Dato: 18 ſeptember , 2016, 10:49 »
Her er en rigtig fin liste, omend på engelsk: http://www.backyardchickens.com/a/chicken-treat-chart-the-best-treats-for-backyard-chickens

Hvad angår kartofler står der, at de skal være kogte og uden det giftholdige grønne.

Offline Claus Gundersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Køkkenaffald
« Svar #5 Dato: 18 ſeptember , 2016, 11:02 »
Super fint. Men de får ikke kogt kylling, det er lidt forkert at give dem det synes jeg :-)
Jeg kan tilføje at de også æder chiliplanter. Vi havde et par hot banana stående i hønsegården, dog uden chili på, og de er plukket totalt ned nu :-)