Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hønsefodring  (Læst 5452 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
hønsefodring
« Dato: 02 April , 2016, 08:18 »
forhåbentlig får jeg snart små kyller. Og så er der lige lidt jeg skal have på plads. Jeg har flere gange set at de skal have kul, men hvad er det og hvor får jeg fat på det. Skal de have det lige med det samme.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: hønsefodring
« Svar #1 Dato: 02 April , 2016, 13:32 »
Jeg har aldrig givet mine kyllinger kul, jeg har givet dem æg i form af omelet, fuglefrø (undulatblanding) et blandingsfoder beregnet til kyllinger, madrester og groft sand (jeg købte en gang en stor posefuld i en akvarieforretning, det har en god kornstørrelse)

Jeg vil tro at man ville give dem trækul pulveriseret over et blødfoder, hvis de fik tynd mave.

Hold en god hygiejne ved helt små kyllinger, som ikke går med en skruk, skift underlag ofte - og hold det tørt omkring skrukken, hvis de går med en sådan.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: hønsefodring
« Svar #2 Dato: 02 April , 2016, 14:43 »
tak skal du have. Jeg vil gøre ligesom dig. Mon så ikke det lykkes
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: hønsefodring
« Svar #3 Dato: 02 April , 2016, 15:20 »
Citat:
"Jeg vil tro at man ville give dem trækul pulveriseret over et blødfoder, hvis de fik tynd mave."
De få gange jeg har haft behov for det har jeg bare blandet det imellem skallerne, og det har virket okay hos mig.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hønsefodring
« Svar #4 Dato: 02 April , 2016, 17:28 »
Køb skaller til fugle, der er trækul i også, og så kan kyllingerne tage dem efter behov.
Vigtigt er selvfølgelig også grus til kråsen, så de kan "tygge" foderet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: hønsefodring
« Svar #5 Dato: 02 April , 2016, 17:47 »
den tanke har jeg også haft. Så nu må det da komme til at virke for mig
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: hønsefodring
« Svar #6 Dato: 03 April , 2016, 19:53 »
Det er der mit akvariesand kommer ind i billedet - det har en kornstørrelse på mellem 1 og 2 millimeter cirka.

Tak for oplysninger om trækul - jeg har som sagt aldrig brugt det. Lidt løs mave ved de små er altid blevet klaret med almindelige fuglefrø, som virker stabiliserende på de sager.

Lidt god varme og frisk vand skal de også have... jeg har et lille saltkar i alabasterglas, som jeg altid bruger til vand til små nye kyllinger - det er så lavt at de kan nå vandet og er bredt i bunden og tungt, så det ikke vælter. Det er muligvis en fornem antikvitet og kyllingerne er rigtig glade for det. Senere får de en plastic-drikkesilo.

Nogle maraner, nogle araucana.