Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ensilage  (Læst 5070 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
ensilage
« Dato: 24 Juni , 2015, 11:38 »
Nu er jeg i gang med at lave ensiglage af plænegræsset i sorte affalds sække, og så harjeg lige et spørgsmål til dem der har gjort det før. Jeg suger luften ud af sækkene med en gammel støvsuger, men dagen efter er det som om at der er kommet luft ind i sækkene igen, jeg synes jeg er omhyggelig med at få lukket stamt med en strips og sækkene virker tætte, men jeg er kommet til at tænke på om det har noget at gøre med den gærings proces der starter inden i sækken, hvad er jeres erfaringer ?
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: ensilage
« Svar #1 Dato: 24 Juni , 2015, 12:16 »
Jeg prøvede sidste år og havde samme problem. Det viste sig at min ensilage var rådden. Jeg har i tidernes morgen skrevet opgave om ensileringsprocessen på jordbrugsskolen. Det er vist noget med at man bør tilsætte et eller andet for at få det bedste resultat. Skal prøve at se om jeg kan grave den gamle opgave op, når jeg kommer hjem.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: ensilage
« Svar #2 Dato: 24 Juni , 2015, 18:06 »
Det vigtigste ved en ensilering er at få luften ud a materialet og få det lukket luft tæt samtidig med at det ikke må være for tørt... Jeg lavede selv en portion sidste år på helt gammeldags manér lagde det i en stak lag for 10-20 cm a gangen og trykkede det sammen med have traktoren og smed til sidst 2 lag sort plastik over og fik det lukket godt til med sand og lod det ligge.. Det blev en succes og den bliver gentaget igen i år hvor jeg også prøvet med korn.. Forrige år gjorde jeg det i en blå plast tønde hvor jeg  smed en greb fuld eller eller to trykkede det rigtigt godt sammen med stolpe og gentog end til at tønden var fuld lagde låget på og forseglede med tape også her var det er succes.. Så bare klø på og held og lykke med det...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: ensilage
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2015, 18:11 »
Nu er jeg i gang med at lave ensiglage af plænegræsset i sorte affalds sække, og så harjeg lige et spørgsmål til dem der har gjort det før. Jeg suger luften ud af sækkene med en gammel støvsuger, men dagen efter er det som om at der er kommet luft ind i sækkene igen, jeg synes jeg er omhyggelig med at få lukket stamt med en strips og sækkene virker tætte, men jeg er kommet til at tænke på om det har noget at gøre med den gærings proces der starter inden i sækken, hvad er jeres erfaringer ?

Jeg har lavet ensilage i en hel del år, ikke kun til får og kvæg :)  men også til fjerkræ, i en meget finsnittet version.  Jeg kunne heller ikke holde de sorte sække tætte, og de enkelte der holdt sig tætte, blev itu bidt i løbet af vinteren af mus osv.
Jeg har derfor i en del år fyldt det i 10 liters plast spande med låg. Låget sættet på når panden er blevet rigtig hårdt stampet og fyldt helt til randen. Jeg sætter for en sikkerheds skyld bred tape rundt ved låget. Denne metode har aldrig slået fejl hos mig.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: ensilage
« Svar #4 Dato: 24 Juni , 2015, 21:44 »
Tak for svarene. Den med spandene havde jeg ikke tænkt på, smart, men hvor mange dyr kan man fodre med sådan en spand fuld, og hvor længe kan det holde sig når der er åbnet for den ?
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: ensilage
« Svar #5 Dato: 24 Juni , 2015, 22:20 »
Jeg bruger ca. et par håndfulde pr. stamme daglig om vinteren når ikke andet grønt kan findes.  3-4 dage holder det fint, og jeg vil tro at 1 uge er max. (ud fra at i rundballer til får og kvæg holder det 1 uge) men så længe kan en spandfuld ikke række her

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: ensilage
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2015, 00:13 »
det er jo næsten sådan man laver mælkesyregærede grøntsager der får de bare lidt salt blandet i