Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: PhD om fritgående høns fødeindtag  (Læst 5331 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
PhD om fritgående høns fødeindtag
« Dato: 02 Februar , 2015, 20:03 »
Spændende studie om fritgående høns og deres føde søgning.
Det kan næsten konkluderes at racehøns som som er ikke så højt ydende som hybrider kan klare sig med hvede og det som de finder ude i naturen . Hvis de så andre korn end bare hvede feks havre og ærter er det nok hjemme.

http://www.foejo.dk/nyhedsmail/december_2006/fouragering.html

Linkfix Finn/admin
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2015, 17:23 Fra Finn Jensen »
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: PhD om fritgående høns fødeindtag
« Svar #1 Dato: 02 Februar , 2015, 20:07 »
Måske er racehøns ikke så højt ydende, fordi de netop spises af med hvede og gammelt brød  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: PhD om fritgående høns fødeindtag
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2015, 21:36 »
Det som var pointen i det her forskning at hvis udendørs arealet  (i undersøgelsen hønsene skiftes ved forskellige afgrøder ) osse de højt ydende hybrider producerede lige så mange æg som kontrol som fik piller. Dog var æggevægt lidt lavere tilgængæld æggenes tørstof indhold var højere i hvede gruppen. 
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: PhD om fritgående høns fødeindtag
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2015, 07:39 »
Måske er racehøns ikke så højt ydende, fordi de netop spises af med hvede og gammelt brød  ;)

Har du læst afhandlingen, Lene?  8)

Jeg troede netop ikke at du ønskede at dine race-høns blev de rene æglægningsmaskiner ...

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: PhD om fritgående høns fødeindtag
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2015, 10:44 »
Nej jeg har ikke læst afhandlingen, da jeg ikke kan åbne den.

Mine racehøns skal bestemt heller ikke være æggemaskiner, for de er min hobby og ikke min forretning og jeg forventer ikke 365 æg om året pr. høne.

Men de skal have det foder de har nu engang har behov for at kunne trives.
 
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2015, 10:47 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: PhD om fritgående høns fødeindtag
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2015, 11:25 »
Så vil jeg anbefale dig at læse afhandlingen, inden du dømmer den ude.

http://www.foejo.dk/nyhedsmail/december_2006/fouragering.html

jeg tror faktisk at du vil være enig i konklusionerne langt hen ad vejen - selv som hobbyhønseholder.

Peter

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: PhD om fritgående høns fødeindtag
« Svar #6 Dato: 03 Februar , 2015, 12:35 »
Så vidt jeg kan se fortæller afhandlingen ikke noget om racehøns. Så alle konklusioner om dem må i denne forbindelse være for egen regning.

Men det er interessant at de (hybrid)høns der fik hvede i stedet for fuldfodder klarede sig så godt.
Tilsyneladende skulle de blot have en overgangsperiode før deres vægt og æglægning kom op på niveau med de andres. Sikkert fordi kråserne skulle have tid til at vokse (for det gjorde de ifølge forsøget).

Så hvorfor fodres der ikke med ren hvede blandt økologerne? Det er jo billigere end fuldfoder. Og bedre for miljøet.

Måske fordi det kræver for meget arbejde at holde de grønne arealer i en stand der giver hønsene det de skal bruge.
Og hvad med om vinteren? Så skal man måske til at skifte foderstrategi igen. Formentlig med en nedgang i antallet af æg hver gang man skifter.
Dog er der siden undersøgelsen blev lavet kommet regler om grovfoder til høns. Så nu får de vist ensilage eller andet året rundt. Gad vide om der er lavet et vinterforsøg a al denne afhandling.

« Senest Redigeret: 04 Februar , 2015, 00:21 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: PhD om fritgående høns fødeindtag
« Svar #7 Dato: 03 Februar , 2015, 15:57 »
Man skal lige tygge godt på artiklen for at udlede noget konkret. Men jeg tror at os der giver hønsene meget udeplads også har fordele af deres afgræsning. Dette syntes artiklen at bekræfte, og det falder jo også i tråd med egne erfaringer om at hønsene helst vil have det friske grønne fremfor det kedelige købefoder. Både korn og tilskudsfoder bruges der mindre af om sommeren selvom ægproduktionen er på sit højeste. Ægproduktionen er det vigtigste og bærende element i hønseholdet, dette skal man huske selv om man fokuserer meget på racehønsenes udstillinger.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.