Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ensilage af plænegræs  (Læst 11528 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Juul

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Ensilage af plænegræs
« Dato: 27 August , 2013, 07:10 »
Jeg læste i en ældre tråd om Morten og Rudy som havde lavet ensilage af plænegræs, gemt i sorte affaldssække og malerspande. Flere skrev at det skulle prøves. Men hvordan gik det? Er der flere gode erfaringer? Er græsset mon for tørt nu ift. først på sommeren?

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Ensilage af plænegræs
« Svar #1 Dato: 27 August , 2013, 08:06 »
Mine erfaringer er gode. Hønsene ville gerne spise det, og det havde den rigtige lugt (Så vidt jeg husker er det mælkesyre det skal lugte af, og en anden syre det ikke må lugte af)

Dog blev hver sæk ret hurtig dårlig når først den var åben (ca. 3-4 dage, dog afhængigt af vejret).

Derfor vil jeg lave det i mindre sække/poser i år. Og kun bruge dem i frostvejr.

Mit græs er ikke for tørt. Men det skal ikke være langt græs som ikke er blevet slået i lang tid.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Mette Juul

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Ensilage af plænegræs
« Svar #2 Dato: 27 August , 2013, 13:04 »
Tak for svaret. /o
 Det vil jeg prøve. Flere der har prøvet?

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Ensilage af plænegræs
« Svar #3 Dato: 27 August , 2013, 13:35 »
Jeg læste i en ældre tråd om Morten og Rudy som havde lavet ensilage af plænegræs, gemt i sorte affaldssække og malerspande. Flere skrev at det skulle prøves. Men hvordan gik det? Er der flere gode erfaringer? Er græsset mon for tørt nu ift. først på sommeren?

Selvom det er bedst at lave ensilagen til høns i maj eller evt. juni da græssets foderværdi er betydelig højere ifh. til nu, så vil ensilage lavet nu da tilføre hønsene noget grovfoder samt selvfølgelig stor fornøjelse når det tildeles i vinterens løb.
Det jeg slår af er en alm. græsmarksblanding, dog tilsat ekstra hvidkløver. Dette areal slår af til mine Orpington´er, og da der netop i maj ikke kan fortæres så meget som senere på sommeren, pga. at antallet af ungdyr vokser betydelig hen over sommeren, så passer det godt at lave ensilage i maj, da der så netop er mere græs end der fortæres af hønsene.
Selve afslåningen foretager jeg med alm. cylenderklipper, da jeg syntes at en rotorklipper kører det alt for meget i smask og jeg har lagt mærke til at hønsene helst vil have cylenderklippet græs, da det er mere regulære græsstykker. Har selvfølgelig afprøvet begge typer klippere.
NB: græsset skal helst klippes når det kun er 1 cm, evt. et par cm højt.
NB: fordi jeg foretrækker en græsmarksblanding, er at jeg syntes at alm. plænegræs virker mere tør, og hønsene er ikke så vilde med dette. Sådan er mine Orpington´er i alfald :)

Offline Frederik D. Almar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Ensilage af plænegræs
« Svar #4 Dato: 27 August , 2013, 16:09 »
Rudy, hvorfor må græsset ikke være mere end 1cm. højt? Det gør vel bare at der er mere cellulose i, og det giver dermed en bedre fylde. Det er da i mine øre ikke en dårlig ting.
Kan selvfølgelig godt se at der ikke skal være for meget cellulose i heller, da det vil blive at for svært at fordøje, men det gør da intet at det er mere end et par centimeter.
Stor fodring med alt for nyt græs kan jo også give fede dyr.

Når vi slår græs ude i haven (Når det trænger) bliver det ensileret, vi følger intet skema eller årstid, det hele kan bruges.

Skal lige siges at jeg først næsten lige har fået høns og derfor har jeg ikke prøvet at fodre dem med det. Men, har haft kødkaniner længe, som altså elsker at få det som beskrevet /o

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Ensilage af plænegræs
« Svar #5 Dato: 27 August , 2013, 19:34 »
Rudy, hvorfor må græsset ikke være mere end 1cm. højt? Det gør vel bare at der er mere cellulose i, og det giver dermed en bedre fylde. Det er da i mine øre ikke en dårlig ting.
Kan selvfølgelig godt se at der ikke skal være for meget cellulose i heller, da det vil blive at for svært at fordøje, men det gør da intet at det er mere end et par centimeter.
Stor fodring med alt for nyt græs kan jo også give fede dyr.

Når vi slår græs ude i haven (Når det trænger) bliver det ensileret, vi følger intet skema eller årstid, det hele kan bruges.

Skal lige siges at jeg først næsten lige har fået høns og derfor har jeg ikke prøvet at fodre dem med det. Men, har haft kødkaniner længe, som altså elsker at få det som beskrevet /o

Nu er det jo alm. kendt, at foderanalyser af græs viser at der skal langt mindre foder til en F.E. når græsset er taget i maj og lidt ind i juni. Dertil kommer at græsset også først på sæsonen har et højere protein indhold.

Mht. fede høns, så kan du ikke lave fede høns ved fodring af selv super godt græs. Derimod kan jeg lave fede får og kreaturer på super godt græs, men ikke fjerkræ.

Mht. at jeg har det synspunkt at græs altid skal være ret kort, skyldes at nogen tildeler deres fjerkræ plukket græs, og i visse tilfælde klumper græsset i hønens fordøjelsessystem og sætter en stopper for fordøjelsen. Derfor min advarsel mod dette. Altid kort græs, så fordøjes det super godt og udnyttes godt samt det er mit indtryk at der ædes mere af det.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Ensilage af plænegræs
« Svar #6 Dato: 27 August , 2013, 20:22 »
Det har du sikkert ret i Rudy. Men jeg synes alligevel, man skal kaste sig ud i det nu, hvis man har mod på det.

Det er bedre end at hønsene skal leve af korn og piller hele vinteren.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Frederik D. Almar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Ensilage af plænegræs
« Svar #7 Dato: 27 August , 2013, 20:26 »
Det er i hvert fald bedre at starte nu, end at det bliver vinter og man så intet har :)

Nå går jeg ikke ud fra at man plukker alt græsset hvis det skal ensileres, derfor forstod jeg ikke det med at det ikke måtte være mere end en cm. Men så ser det næsten også ud til at vi er enige :laugh:

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Ensilage af plænegræs
« Svar #8 Dato: 27 August , 2013, 20:46 »
Det har du sikkert ret i Rudy. Men jeg synes alligevel, man skal kaste sig ud i det nu, hvis man har mod på det.

Det er bedre end at hønsene skal leve af korn og piller hele vinteren.

Netop Mikkel, græs/ensilage med lav foderværdi er bestemt bedre en ingenting!  Så alle skal selvfølgelig bare se at få noget lavet til vinter, men kan så overveje at få startet på det noget før til næste år.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ensilage af plænegræs
« Svar #9 Dato: 27 August , 2013, 20:52 »
Kan nogen ikke lige lave en vejledning til at lave ensilage? Jeg har godt nok skrevet opgave omkring det, da jeg gik på dyreassistent uddannelsen, men det er godt nok mange år siden ;) Er det simpelthen et spørgsmål om at pakke det lufttæt ind? Såvidt jeg husker, så lavede vi forsøg med at tilsætte sukker, som skulle hjælpe på gæringen.

Kan man bruge græs, der er klippet med en alm motorplæneklipper? Synes jeg plejer at læse at man ikke kan bruge det til dyrefoder, da der vil være olierester i det fra plæneklipperen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Ensilage af plænegræs
« Svar #10 Dato: 27 August , 2013, 21:00 »
Kan nogen ikke lige lave en vejledning til at lave ensilage? Jeg har godt nok skrevet opgave omkring det, da jeg gik på dyreassistent uddannelsen, men det er godt nok mange år siden ;) Er det simpelthen et spørgsmål om at pakke det lufttæt ind? Såvidt jeg husker, så lavede vi forsøg med at tilsætte sukker, som skulle hjælpe på gæringen.

Kan man bruge græs, der er klippet med en alm motorplæneklipper? Synes jeg plejer at læse at man ikke kan bruge det til dyrefoder, da der vil være olierester i det fra plæneklipperen.

Man kan sagens slå græsset af mod motorplæneklipper, med mindre det er et gammelt lig som lækker olie :)   Men helst en cylenderklipper, da rotorklipper kører det for meget i smask og det æder mine dyr ikke så gerne. Har prøvet at klippe græsset med begge typer maskiner.
Det burde ikke være nødvendig at tilsætte noget som helst, det er altid blevet omdannet til det fineste og velduftende ensilage her os mig. Men det skal være absolut lufttæt opbevaret. Derfor bruger jeg store brugte malerspande, hvor jeg lægger en pose ned i først. Og når låget er på og den er forseglet med tape, så bliver jeg aldrig udsat for at der kommer ilt til ensilagen, eller mus gnaver hul på en sort sæk, hvis opbevaring i sådanne.
Spandene opbevarer jeg bare udenfor.

Offline Anja Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 88
  • 3 høns i haven :)
Sv: Ensilage af plænegræs
« Svar #11 Dato: 31 August , 2013, 20:33 »
Hej Rudy.
Hvor skaffer du de store malerspande?
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Ensilage af plænegræs
« Svar #12 Dato: 31 August , 2013, 20:38 »
Hej Rudy.
Hvor skaffer du de store malerspande?

Jeg henvender mig til et af malerfirmaerne i området. De betaler nemlig ofte for at får de tomme spande bortskaffet. Og selvom de indeholder malerrester, så betyder det jo intet når jeg lægger en stor plastpose ned i dem til græsset. Jeg gider nemlig ikke stå og rengøre dem :)

Offline Anja Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 88
  • 3 høns i haven :)
Sv: Ensilage af plænegræs
« Svar #13 Dato: 31 August , 2013, 21:01 »
Ah okay, tror jeg skal have fat i min gamle kollega, hvis mand har malerfirma.
TAK!  /o
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Ensilage af plænegræs
« Svar #14 Dato: 14 ſeptember , 2013, 11:06 »
Jeg laver ensilage af plænegrass klippet med cylinderklipper. Jeg bruger sorte affaldssække som jeg propper helt full, sækkene lukker jeg og ind i en gammel rengvandspand. På sækkene en tom sæk som jeg fylder med vand for give vægt som presser alt luft ud af græsset. Metoden har fungeret fint. Plastiksække har en fordel at. De kan lukkes igen når man begynde at. Anvende ensilagen.
Hjemme på gården blev ensilagen lavet med same metode, der var bare spanden en silo med ø 10m :-). Og vandsækken rummede 7000l.
Nogle høns spiser det med stor appetit og andre kun af mangel på bedre.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand