Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: bland-selv-foder til æglæggende amerikanere??  (Læst 4651 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frederik Fuglsang

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
bland-selv-foder til æglæggende amerikanere??
« Dato: 21 Juli , 2012, 19:58 »
Har læst mig træt i alle de emner om foder... Men synes ikke rigtig jeg bliver meget klogere.

Hvad er det bedste foder til æglæggende amerikanere??
Evt noget man selv kan blande så det bliver billigt at producere æg. Lige nu får de æglægnings pep. Men det er meget meget dyrt synes jeg.
Så hvad har i af idéer??

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: bland-selv-foder til æglæggende amerikanere??
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2012, 20:07 »
Hvis du kan opdrive foder (protein) så blandingen bliver billigere end den færdig fra fabrik, så er det klart at foretrække, henset til økonomi.
Men at fodre kun med korn, som indeholder mellem 8 og 10% protein, giver ikke mange æg.
Blandingen skal mindst op på 15-16% protein, udregnet pr. f.e. (foderenhed)
F.eks. indeholder soya ca. 40% råprotein, så der skal ikke iblandes ret meget, men soya er et meget dyrt fodermiddel.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: bland-selv-foder til æglæggende amerikanere??
« Svar #2 Dato: 21 Juli , 2012, 23:04 »
en anden mulighed ar en stor hønsegård og kun fodre med korn, så justerer, de selv proteiner med krible kravl, af den sunde slags, soya er døde proteiner, og så kan du ligeså godt købe bur æg

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: bland-selv-foder til æglæggende amerikanere??
« Svar #3 Dato: 21 Juli , 2012, 23:10 »
Jeg tror, at det som man prøver på at sige er: det bedste du kan give dine høns er lidt af hvert.. hvede (møllerens hønsekorn evt), æglægningspiller, græs, mælkebøtter, masser af insekter. Har du mange høns, er der måske ikke mulighed for at lukke dem ud, så de selv kan finde føde, og så bør du sammensætte foderet nøje, så de får deres proteinbehov dækket. Nogle synes det er ganske fint med protein fra fx
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: bland-selv-foder til æglæggende amerikanere??
« Svar #4 Dato: 21 Juli , 2012, 23:15 »
..soya, og andre synes det er helt af h til.. Uanset hvad, så bliver det aldrig billigt at producere egne æg. Jeg selv har amerikaner-blandinger, og jeg fodrer med 2/3 hvede, 1/3 æglægningspiller, afklippet græs, masser af madrester, fri græsplæne og skraben under hækken flere gange ugentligt, masseraf orm og kyllinge startfoder, både tørt og blandet med vand :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline crj100

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: bland-selv-foder til æglæggende amerikanere??
« Svar #5 Dato: 23 Juli , 2012, 13:24 »
Kan se du er fra Sønderjylland, så der er muligheder :-)

Jeg køber korn (hvede, havre og byg) ved en landmand i Skærbæk til 1,5 kr/kg. Dette blander jeg sammen med knækket majs (dyrt!) i forholdet 30/30/30/10. Denne blanding tilsætter jeg ca. 30% æglægningspiller fra Raifeissen i Süderlügum (12 €/25kg). Tror egentligt også de har knækket majs, men glemte det sidst, så betalte 135kr for 25 kg ved foderstoffen....

Synes det giver et ganske godt resultat, og prisen er ok.

Herudover får de self. alle køkkenets madrester plus et par gange i haven ugentligt.
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: bland-selv-foder til æglæggende amerikanere??
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2012, 23:05 »
Søren.. Det lyder som en lækker blanding med lidt af hvert. Dyr skal jo have en alsidig kost ligesom os :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling