Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: tips om legbarfarver søges  (Læst 27288 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
tips om legbarfarver søges
« Dato: 14 Juli , 2008, 01:11 »
Jeg er igang med forsøgsvis at se om jeg kan få noget godt ud af kyllinger fra en stamme legbarfarvede barneveldere i dværg. Det er lidt en redningsaktion da vi er to fra klubben som har sat os for at denne farve ikke skal forsvinde fra DK. Vi fik de sidste to stammer som vi kunne finde og har fået meget meget få kyllinger. Både avlsdyrene og kyllinger er alt for lyse i forhold til hvad ønskværdigt. Og eftersom dyrene trænger kraftigt til blodfornyelse og vi ikke kan opstøve nyt blod i udlandet heller tænkte jeg at prøve at sætte ren sort til de legbarfarvede for at opnå blodfornyelese og en mørkere tegning. Der bliver sikkert ikke mange legbarfarvede ud af dette men der må da blive nogle stykker. Jeg har også mulighed at sætte en hane til som er afkom af sort/blå, ved nogen om det skulle være bedre??? Jeg er mest tryg ved en ren sort hane, det tror jeg er nemmere at styre
Har nogen andre herinde legbarfarvet i andre racer og kan give tips ????
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: tips om legbarfarver søges
« Svar #1 Dato: 14 Juli , 2008, 05:10 »
hej mimi
jeg vil prøve både sort hane og sort høne
jeg mener at have læst at hanen giver farven og hønen giver formen men jeg er ved at lede efter den artikel men den er på papir så der kan godt gå et par dage mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: tips om legbarfarver søges
« Svar #2 Dato: 01 August , 2008, 01:25 »
Nå men jeg er nået så langt med at finde avlsmateriale til mine legbarfarvede at jeg nu mangler en gul colombia hane wyandotte i dværg. Og så er farven gul colombia slet ikke indenfor min race barnevelderen så jeg kender ikke meget til den. Har farven gul colombia ikke heddet noget andet før???
Og jeg kan ikke finde en wyandotteklub i DK-det må der da findes.
Nogen bud?
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: tips om legbarfarver søges
« Svar #3 Dato: 01 August , 2008, 06:45 »
Gul colombia har så vidt jeg husker at have læst her for nylig heddet lys sussex.
Der har lige været nævnt gul wyandot dværg haner i den tråd jeg startede med mit barnebarn versus hanen, men de har selvfølgelig ikke kraven.
Det lyder spændende, det i har gang i.

 <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline leneelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: tips om legbarfarver søges
« Svar #4 Dato: 01 August , 2008, 08:26 »
du kan kikke her : http://www.dv-wyandot.dk/
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: tips om legbarfarver søges
« Svar #5 Dato: 01 August , 2008, 09:16 »
Gul colombia har så vidt jeg husker at have læst her for nylig heddet lys sussex.
 <M

Sussex er en race og har ikke noget med en bestemt farve at gøre. Den farve lys sussex (hvid og ikke gul) har, kaldes også hvid columbia.
Hos hvid columbia er grundfarven hvid. Dertil er der sort i halskraven og lidt sort i vingerne og halen.
Det samme gælder for gul columbia hvor grundfarven selfølgelig bare er gul.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: tips om legbarfarver søges
« Svar #6 Dato: 01 August , 2008, 10:26 »
Jeg er igang med forsøgsvis at se om jeg kan få noget godt ud af kyllinger fra en stamme legbarfarvede barneveldere i dværg. Det er lidt en redningsaktion da vi er to fra klubben som har sat os for at denne farve ikke skal forsvinde fra DK. Vi fik de sidste to stammer som vi kunne finde og har fået meget meget få kyllinger. Både avlsdyrene og kyllinger er alt for lyse i forhold til hvad ønskværdigt. Og eftersom dyrene trænger kraftigt til blodfornyelse og vi ikke kan opstøve nyt blod i udlandet heller tænkte jeg at prøve at sætte ren sort til de legbarfarvede for at opnå blodfornyelese og en mørkere tegning. Der bliver sikkert ikke mange legbarfarvede ud af dette men der må da blive nogle stykker. Jeg har også mulighed at sætte en hane til som er afkom af sort/blå, ved nogen om det skulle være bedre??? Jeg er mest tryg ved en ren sort hane, det tror jeg er nemmere at styre
Har nogen andre herinde legbarfarvet i andre racer og kan give tips ????
Hvis der findes en brun udgave af Barnevelder (som brune Landhøns, brun Italiener) er det den du skal sigte efter. Det eneste der adskiller brun og legbarfarvet er tværstribningen. Sætter du en legbarfarvet hane på et hold brune høner, og beholder hanen et ekstra år, men udskifter alle hønerne med deres afkom, så har du allerede en hel stamme rene legbarfarvede.
   
Findes Barnevelder ikke i brun, skal det være guldhalset. Findes den heller ikke, er det et problem. Så bliver du nødt til at bruge sort.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: tips om legbarfarver søges
« Svar #7 Dato: 01 August , 2008, 22:36 »
Til det med farven-jeg kan ikke se at gul colombia findes som farve hos wyandotterne og ej heller hos de andre racer jeg har gennemset på nettet. Men jeg tror i har ret i at det er den gule colombia med sort halskrave som benævnes gul/sort colombia. Det må være den som menes.

M.fundal
Det er spændende det du skriver du har måske selv legbarfarvet???  :) 
De dyr jeg har er sidste udkald for farven her i landet og jeg kan ikke få flere æg så jeg er nødt til at bruge dem jeg har. Som det ser ud er hanerne udflydende i striberne og mangler totalt det grå bryst samt bug som de skal have. Derfor har jeg fået at vide at de skal have en hvid enten barnevelder dværg eller wyandotte dværg hvilket vil give gode haner i første "hug" bortset fra det med rosenkammen hos wyandotterne hvis det er det man bruger. Jeg fik også at vide at striberne hos hanerne vil blive klart tegnede hvis parret med hvid.
Det var hanerme!
Hønerne derimod skal for at få helt ensfarvet bryst/bug som skal være laksefarvet til rustrød. Min ene avlshøne har et rimeligt godt rustrødt bryst men med en smule tegning hvilket de ikke må have der. Derfor skulle den gule colombia kunne kunne rette op på det.
Du har ret-jeg havde også set efter den sorte som jeg troede kunne bruges men fik at vide at den ikke duede i praksis. Det var i teorien.
Hmmm men alt ialt er der vist ingen tvivl om at det ikke er simpelt men jeg tænker at afprøve hvad dem som har avlet legbarfarvede foreslår.  ;)
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: tips om legbarfarver søges
« Svar #8 Dato: 01 August , 2008, 22:41 »
Jo barnevelder findes i brun men jeg kender ingen som har den og det skal jo være i dværg. Men jeg har fået at vide fra andet sted at brun italiener kunne bruges. Ved du noget om det???Alt andet end lige ville det være nemmere pga. kammen.
Plymouth rock skulle kunne bruges i dværg men jeg kan ikke se de farver jeg skal bruge på klubbens www og tænker at de også måske bliver svære at få fat i.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: tips om legbarfarver søges
« Svar #9 Dato: 01 August , 2008, 22:52 »
Nu får jeg lyst at fortsætte....ikke interesserede kan jo bare lade være at læse hvis det bliver for kedeligt-det forstår jeg godt ;D ;D

Den brune barnevelder tror jeg ikke kan bruges for den er jo mørk kastaniebrun ikke som hverken landhøne eller italiener.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: tips om legbarfarver søges
« Svar #10 Dato: 01 August , 2008, 22:59 »
hej mimi
hvorfor ikke bruge en legbarfarvet italiener hane mhv jesper
« Senest Redigeret: 01 August , 2008, 23:04 Fra jesper »
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: tips om legbarfarver søges
« Svar #11 Dato: 01 August , 2008, 23:57 »
Hej Jesper
Fordi så kan jeg lige så godt bare parre de legbarfarvede jeg allerede har med hinanden. Hvis jeg skal gøre noget drastisk ved farver og tegning skal jeg bruge en anden farve. Legbarfarvet er jo netop fremkommetved parring af mange forsk. farver.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: tips om legbarfarver søges
« Svar #12 Dato: 02 August , 2008, 01:12 »
hej mimi
det er en skam du bor så langt væk jeg har garenteret noget du kan bruge min brune hane har været på mine gråstribet høner et par gange så jeg flere kyllinger der er (legbar farvet) el noget der ligner mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: tips om legbarfarver søges
« Svar #13 Dato: 02 August , 2008, 11:11 »
Til det med farven-jeg kan ikke se at gul colombia findes som farve hos wyandotterne og ej heller hos de andre racer jeg har gennemset på nettet.

De findes. Der er blandt andet en opdrætter på Thomas' opdrætterliste. http://www.raceavl.dk/ny_side_3.htm Jeg synes nu også at jeg før har set dem på udstillinger.
Her er også et billede af en http://www.123hjemmeside.dk/lolland-falster-kredsen/6260063?i=15368674

Jeg kan nu ikke helt forstå at du ikke kan finde noget om farvevarianten. Prøv at google: wyandotter columbia
Så kommer der mange hits frem.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: tips om legbarfarver søges
« Svar #14 Dato: 02 August , 2008, 11:34 »
Ikke for at spamme, men jeg har en lidt pudsig orpington hane her hos mig.

Han er efter en dygtig avler her i landsdelen som er kendt for at avle lagbarfarvede orper. Han arbejder også med tilsætninger og blandinger, for at få den flotte og specielle legbarfarvede orpingtion frem, som oven i købet er kønsvisende.

En af mine gule haner er således tværstribet, dvs i mørkegul og lysegul. Han er rigtig flot synes jeg, men jeg skal jo ikke bruge den egenskab, så derfor blir han snart spist ;)