Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Albinoer?  (Læst 3145 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Albinoer?
« Dato: 21 Januar , 2013, 11:58 »
Findes der albinohøns - altså ikke bare hvide høns, men ægte albinoer med røde øjne. Nu har jeg set både en albinoslange og en albinosumpskildpadde, men jeg mindes ikke at have set en albinohøne. Det er måske ikke en genetisk mulighed for høns?

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Albinoer?
« Svar #1 Dato: 22 Januar , 2013, 09:50 »
Der findes albinoer indenfor alle arter. jeg har set dem med egne øjne indenfor ænder, duer, skovspurv og solsort, så det er nok forholdsvis almindeligt indenfor fjerkræ. Men der fortælles da også ofte om albinoer indenfor pattedyr - var det ikke sidste år, der var et vældigt postyr omkring en hvid elg, der var blevet skudt ?

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Albinoer?
« Svar #2 Dato: 22 Januar , 2013, 10:00 »
Der findes albinoer indenfor alle arter. jeg har set dem med egne øjne indenfor ænder, duer, skovspurv og solsort, så det er nok forholdsvis almindeligt indenfor fjerkræ.
Præcis! Jeg har også set albinisme indenfor alverdens dyrearter, men aldrig høns! Hvis de findes, hvad de teoretisk set må gøre, er der også underligt ingen har renavlet dem, ligesom den danske, hvide landkanin. Især når man ser hvad der ellers findes af bizarre hønseracer. Jeg tror jeg laver en efterlysning. Det kunne være lidt interessant at stabilisere en albinostamme.

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Albinoer?
« Svar #3 Dato: 22 Januar , 2013, 11:23 »
Du kan godt Google eksempler fra hønseverdenen: http://www.poultryscience.org/ps/paperpdfs/00/ps0046.pdf

men normalt er albinisme jo nærmest et invaliderende handicap, og ikke noget man bør frembringe mere af !

Netop Hvid Land kaninen er måske undtagelsen, der bekræfter reglen, for de forekommer da friske og velfungerende.

Med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Albinoer?
« Svar #4 Dato: 23 Januar , 2013, 17:37 »
Det ville selvfølgelig ikke være forsvarligt at avle en albinolinje, hvis de lider under det. Her kunne det netop være interessant med nogle erfaringer fra folk, der har haft albinohøns for at få det spørgsmål afklaret.

Menneskealbinoer lider især under den supersensitive hud, der ikke tåler sollys. Men her virker F.eks albinokaninen "hvid land" ikke som om de er generet overhovedet. Jeg har haft en albinokanin, der gravede store gangsystemer og levede et udedørs kaninliv i en stor indhegning uden problemer eller hæmninger. Her er problemet mere, at de er meget synlige for fjender. Men det er de fleste af vores tamdyr i forvejen. I naturen er der også visse steder en forholdsvis høj forekomst af albinoræve, som ser ud til at klare sig udmærket.

Og på sin vis har vi ofte påført vores racedyr handicap. Det være sig store befjeringer på benene, der hæmmer naturlig fødesøgning, ødelagt fjerstruktur hos silkehøns, så korte næb hos visse duer, at de ikke kan made deres egen unger, deforme snudeløse kranier hos visse hunde osv.

Ikke at det skal være en undskyldning for at lave flere dyr, som er hæmmet af deres udseende, men det er relevant at se på, om de kan udføre de livsfunktioner, der er nødvendige for at de kan udfolde deres instinkter, eller om de ikke kan.