Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvid hane - gule høns  (Læst 5138 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Hvid hane - gule høns
« Dato: 25 Marts , 2009, 06:08 »
Jeg har en meget flot hvid stor kochin hane fra 2008 og jeg regner jo med, at der klækker en hel masse fine gule i rugemaskinen ca. 5/4.

Hvis jeg sætter den hvide hane sammen med gule høns (når engang de er blevet store), får jeg så kyllinger, som er endnu flottere gule eller får jeg bare henholdsvis gule og hvide kyllinger?
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvid hane - gule høns
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2009, 07:50 »
Du får nok både hvide og gule men også det det hvide skjuler;D. Værd at prøve
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Hvid hane - gule høns
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2009, 17:51 »
Er der slet ikke nogen der ved lidt mere komkret om dette?

Kan man evt. være heldig at få kyllinger med en endnu flottere gul farve eller bliver det bare noget rod?
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

byrstedfjer

  • Gæst
Sv: Hvid hane - gule høns
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2009, 21:30 »
jeg vil tro at du svækker den gule jeg vil bruge sort få at få en stærk gul det vil give en del peber i første kryds du skal bruge rene gule høner når du krydser

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hvid hane - gule høns
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2009, 21:54 »
Hej Søs, TISTED  ;D

jeg har en knald sort kochin hane - han er super fin og meget venlig.. Han har også ganske god gang i 'undervognen' - han nupper lige 3-4 af damerne hver morgen  :o
Ham må du da gerne låne, hvis du vil  ::)
Randi  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Hvid hane - gule høns
« Svar #5 Dato: 30 Marts , 2009, 06:29 »
Mange tak Linda, men dette er sidste uge Filip skal arbejde på Sjælland i denne omgang, så nu bliver det lidt sværere at få fjerkræ over vandet.

De gule skal først komme ud af æggene i den wekend vi kommer til, så det er jo heller ikke før næste år, det bliver aktuelt.

Men hvor er der længe til weekenden.

De 21 æg ud af 22 ser fint befrugtet ud, så nu håber jeg bare at rugemaskinen klarer klækningen lige så fint som den plejer.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr