Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dalmatiner  (Læst 2248 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sydsjælland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
    • http://www.stutteriedelweiss.dk/
Dalmatiner
« Dato: 11 December , 2011, 19:18 »
Jeg har 1.2 dalmatiner silker i stor. Den ene høne er af rigtig god kvalitet.

Men da de ikke ligefrem drukner mig i æg, ville jeg gerne høre hvilken farve høne der ville være bedst at bruge til hanen?

Mvh Frank
Store silkehøns i sorte, perlegrå og dalmatiner alle med skæg.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Dalmatiner
« Svar #1 Dato: 11 December , 2011, 20:13 »
Uden at være helt sikker, ville jeg nok vælge enten hvid eller sort, og så vil jeg nok ikke forvente at få dalmatinere ud i første generation. Men det er kun et gæt baseret på, at dalmatiner silkehøns er samme farvekombination som kaldes exhequer på Chicken calculator http://www.edelras.nl/Henk69/kruising.html
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Dalmatiner
« Svar #2 Dato: 13 December , 2011, 21:18 »
Det tror jeg ikke det er, exhequer er hvide pletter på sort grundfarve, mens dalmatiner er sorte pletter på hvid grundfarve. Jeg ville bruge sorte høner
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Rhomsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Dalmatiner
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2012, 17:02 »
Problemet er at dalmatinerne leverer mange forskellige farver kyllinger, derfor prøver man at avle farven ren, ved mest at sammensætte dalmatiner med dalmatiner.

snakkede med en hollandsk opdrætter som sagde at det kunne ødelægge farven hvis du bare sætter en anden farve ind til dem , men Johnny (formand for silkehønseklubben) opdrætter dem selv, så prøv at hør ham ad ;)