Nåmen hey - jeg er ny i her
Foreløbig suger jeg erfaringer til mig så jeg er ultra velforberedt når hønsegården er klar til sine beboere, forhåbentlig i løbet af/først på sommeren.
Hjemme hos os har vi to børn (og en dele-teenager på weekendophold), to hunde (Cavalierer), to katte og - afhænigigt af årstiden et akvarie med haletudser eller et terrarie med kryb som yngsten (drengebarn på 6) har fundet i haven.
Børn og dyr er en rigtigt god kombination, og nu vil vi gerne udvide med et lille hønsehold, i første omgang uden hane, af hensyn til vores nabo.
Jeg vil gerne have silkehøns, fordi de ser så pusseløjerlige ud og jeg har læst at de robuste og nemme at gøre tillidsfulde og håndtamme, så børnene kan have fornøjelse af at grave lidt orm til dem og ae på dem af og til. Derudover har jeg hørt at silkehøns udmærker sig ved at være dummere end gennemsnitshønsene (hvilket i mine øjne og i denne forbindelse er en kompliment, ikke en fornærmelse
), og netop dét er een af de egenskaber ved høns som jeg rigtigt godt kan lide
I mit barndomshjems have holdt mine forældre også lykkelige høns og jeg tror blev et lidt bedre menneske af at betragte deres evige undren og - dog kun lejlighedsvise - skepsis over selv de simpleste ting.
Nåmen silkehøns skal de være og jeg håber at kunne finde en håndfuld på fire-fem stykker halvstore hønse-kyllinger, så de kan vokse op sammen og blive en hønse-harmonisk lille flok, når nu jeg ikke planlægger at hyre en diktator-hane til at styre tropperne.
Jeg kunne i første omgang godt tænke mig et bud på, om det overhovedet kan lade sig gøre at købe sådan en Silkehønse-kyllingeflok? Eller om man skal have et kuld æg (svigerfar m. rugemaskine haves)/daggamle kyllinger, og så spise eventuelle hanekyllinger?
Jeg har læst med nogen tid som undercover-gæst og fundet svar på en masse af mine spørgsmål. Dejligt forum og god stemning, jeg glæder mig til at læse mere.