Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dorking  (Læst 95727 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Dorking
« Dato: 14 Januar , 2010, 19:45 »
Hej nu prøver jeg lige om vi kan snakke videre om Dorking her, da en anden tråd gik i den retning.

Jeg er ved at købe nogle Dorking, og skal så til at finde ud af noget blodfornyelse, jeg vil jo gerne have så store høns som mulig, og de er vidst blevet avlet for små, og der er noget indavl, så hvis der er nogle der ligger inde med noget nyt blod inden for Dorking så kom frisk.
Eller hvis der er nogle der ved noget om at fremavle.
Nogen der tager over grænser som kan tage æg med hjem?
Ja alt hvad i ved om Dorking er velkommen her.
Det er både mig og Rixen der er ude efter disse fugle og vi bor tæt på hinanden, så vi kan udveksle dyr let, så vi evt kan få en go stamme på benene, altså med hjælp fra alle der ved noget.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Dorking
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2010, 19:50 »
Jeg har selv kigget på racen i et par år. Desværre stammer stort set alle Dorking i DK fra den samme avler (i tidernes morgen).

Men det er som sagt en race der tiltaler mig meget. Held og lykke med "projektet". Det lyder spændende.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Dorking
« Svar #2 Dato: 14 Januar , 2010, 20:27 »
Hejsa

Jeg er som sagt glad for der er nogle der vil arbejde med denne skønne og sjældne race,og vil gøre hvad jeg kan for at hjælpe til at racen kommer godt igang igen /o

Mange hilsner Jesper

P.S prøv at tjeck dorking.de her kan man også finde en hp for den Danske Dorking klub :o
« Senest Redigeret: 14 Januar , 2010, 20:38 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #3 Dato: 15 Januar , 2010, 16:01 »
Lidt om Dorkings kardinalpunkter :

1) kropsform/størrelse (svær,lang dyb krop)
2) 5. tå
3) fjerdragt (lange, brede dunrige fjer)

Det er dejligt hvis I (Rixen og Katja) VIRKELIG vil gøre noget ud af denne noget sjældne race. Så vi får set den udstillet igen.

Hvad hvis I (Rixen og Katja) bytter lidt indbyrdes ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Dorking
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2010, 18:00 »
Jeg kunne jo prøve at få ringet nogle af de kyllinger, som jeg (forhåbentligt) får ruget ud..men jeg aner simpelthen ikke om de har størrelsen eller den rigtige "facon" jeg har aldrig set andre Dorking end mine egne..men de skulle næsten prøve at komme med på udstilling..bare for at andre kan se dem.. vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Dorking
« Svar #5 Dato: 15 Januar , 2010, 18:18 »
Har lige vejet Dorking hanen..sølle 3,1 kg..alt alt for lidt..han virkede nu også lidt for tynd..hvad skal man fodre dem med for at de får sul på kroppen?.. vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Dorking
« Svar #6 Dato: 15 Januar , 2010, 23:27 »
Hvis du er interesseret, så vil denne opdrætter godt sende til DK, senere på året, han har vist nok lige nogle formaliteter, der skal være i orden først.

Happy Hens Poultry

Her lige et udtræk af min korrespondance med ham:

Hi boerge-bech
I have just aquired a shipping licence to Europe for hatching eggs and will be listing them as available to Europe later in the year,
Regards,
Roy

- the_happy_hen
 
Ellers prøv at kikke på denne side, måske du kan finde andre, som godt vil sende til DK...

The Poultry Pages (UK)
« Senest Redigeret: 15 Januar , 2010, 23:35 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Dorking
« Svar #7 Dato: 16 Januar , 2010, 09:30 »
Tusind tak Børge for oplysningen, det vil jeg nu studere nærmere..vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #8 Dato: 16 Januar , 2010, 18:43 »
@ Rixen

3,1 kg. er alt for lidt for en voksen hane, han skal som min. veje 4,5 kg.  :-\ Og i "gamle" var det min. hele 6 kg.

Det er forøvrigt meget godt at veje sine, især store racer, engang imellem og så få luget de helt små ud.

« Senest Redigeret: 16 Januar , 2010, 18:47 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Dorking
« Svar #9 Dato: 16 Januar , 2010, 19:03 »
Ja det er for lidt..men hvor gammel er en "voksen" dorking..de er vel ret sene i udviklingen, tror jeg..min hane er fra april 2009, og  altså under et år gl..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #10 Dato: 16 Januar , 2010, 19:28 »
I standarden står der 2 vægt angivelser i dette tilfælde med Dorking hane 3,5 - 4,5 kg. Det er min. vægte for henholdvis ungdyr og voksent dyr.

Jeg vil gætte på at ungdyr er op til 6-8 mdr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Dorking
« Svar #11 Dato: 16 Januar , 2010, 20:12 »
Ja, han er ihvertfald for lille uanset hvad..men også ret tynd synes jeg..hvad er bedst at fodre med hvis de skal ha sul på kroppen..hvede måske?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #12 Dato: 17 Januar , 2010, 18:47 »
Mine Kyllinger starter med startfoder, derefter får de voksefoder blandet ½ om ½ med korn (hvede, majs, byg) de får alt det de kan spise, morgen og eftermiddag, store racer SKAL have ordentlig foder for at blive store nok. Voksefoder og korn får de faktisk lige indtil de har været på de sidste udstillinger, derefter går de over til tilskudsæglægningsfoder blandet med korn .(hvede, majs, byg) jeg er også begyndt at give dem lidt solsikker i foderet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #13 Dato: 18 Januar , 2010, 11:12 »
Så har jeg fået Dorking 1,4 jeg er nu ikke så imponeret, og vil gerne have en ny hane, da det er en søn eller nevø til de to ældste høner, og en bror til de to unge hønniker, jeg er ikke så meget til indavl.

Ham jeg købte dem af, har købt dem fra 3 forskellige steder i Dk, men  ikke fået nyt blod ind i nogle år.
måske de alle er i familie i Dk, så vil det da gå i ged på et tidspunkt.

Nu er der æg i rugemaskinen fra Rixens Dorking, men de er jo ikke klar i denne omgang, til at avle videre på lige med det samme, men vi er meget spændte på udfaldet.

Mine høns får æglægningsfodder og hvede alt det de kan spise, og det gør Dorkingerne også, jeg vil prøve at sætte lys til dem snart, så de kan begynde at lægge æg.

hvordan får man de sider til at blive oversat til dansk, hvis man søger i udlandet? jeg har jo familie i Holland, og der køres tit frem og tilbage af familie, men jeg skal jo selv finde frem til de høns jeg søger.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Dorking
« Svar #14 Dato: 18 Januar , 2010, 12:16 »
Her et lille pluk fra The book of the Dorking:

INBREEDING.

Avoid inbreeding. No fowls deteriorate more rapidly
when inbred than the Dorkings. Fresh blood is indis-
pensable, if size and hardiness is to be kept up. The
breeder of Dorkings should either keep enough pens of
breeding stock to insure the introduction of fresh blood
annually, or should each year purchase a good male bird
from the yards of some responsible breeder. It will pay him to do so.

Dansk: 
Undgå indavl. Ingen fugle degenererer hurtigere ved indavl end Dorking.
Frisk blod er nødvendigt, hvis størrelse og robusthed skal holdes.
Opdrættere af Dorkings skal enten holde megen avlsmateriale for at sikre årligt tilgang af frisk blod, eller hvert år købe en ny hane hos en ansvarsfuld opdrætter.
Det vil betale sig.

Tag et kik i denne bog, dejlig læsning...

The book of the Dorking
« Senest Redigeret: 18 Januar , 2010, 12:21 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.