Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Besøg af et rovdyr ØV ØV  (Læst 6140 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Besøg af et rovdyr ØV ØV
« Dato: 17 Maj , 2020, 10:44 »
så skete det, det man frygter mest. Mine høns går helt frit og det er dejligt at følge deres liv, de benytter hele min store have og har deres rute igennem den, daglig. I de 16 år jeg vi har delt haven - hønsene og jeg - har ræven fået nogle dyr en gang imellem. Det har jeg accepteret, Men nu gik det rivende galt.
I går morges da jeg ville hente æg - flød gulvet med fjer (25m2) og der lå to døde høns. På pindene sad min ældste Bramahøne, den nye hane fra sidste år samt 2 dværghøner. Resten var væk. i Laden ved siden af ruger en høne og det er så det,
12 dyr er væk.
Det værste er at den automatiske låge var ude af drift. Stikket var ikke sat til ????, hvordan pokker det er faldet ud ved jeg ikke, Heller ikke hvor længe der har været fri adgang til huset.
I dag kommer der måske kyllinger i rugemaskinen og hende der ruger får vel også kyllinger på et tidspunkt, men men det var ikke lige meningen at de andre skulle væk nu.
Glenten i vort område får glæde af de to der var i huset og ræven - for det er vel ham der har taget de andre ??. Jeg undre mig bare over at han kan gå med så mange -
Nu må jeg så i tænkebox og finde ud af hvad jeg nu skal. Min kundekreds for så vidt gælder æg venter også  :'( :'( :-\

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Besøg af et rovdyr ØV ØV
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2020, 12:54 »
Åh hvor trist.
Mine går også frit, og hver aften tæller jeg dem med tilbageholdt åndedræt. Det er jo ved at være højsæson for ræven, men jeg prøver at tænke, at hver dag der gik godt, var en god dag. Også for hønsene.
Endnu har jeg heldigvis til gode at få hele hønsehuset ryddet, men en enkelt eller 2 er der da røget.

Godt du har nye på vej, men nej, det var ikke det, der var meningen.

Kundekredsen må tage det i stiv arm. De har sikkert nydt de dejlige æg, så længe det varede. Og de kommer nok igen, når du og hønsene er klar.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Besøg af et rovdyr ØV ØV
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2020, 12:57 »
ja det er rigtig træls når det sker. Og man bliveer så ked af det. Jeg føler med dig
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Besøg af et rovdyr ØV ØV
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2020, 14:15 »
Uh ha Hans-Kurt  :'( Den var grim  :'(  - men det er jo nok en ræv med et sulten kuld hvalpe hjemme i graven, som har udvidet sit jagtområde for at finde nok føde.
Hvis den automatiske lem ikke har været lukket, har der jo været fri adgang til restauranten og ræven har kunne lunte frem og tilbage for at hente de høns, den har dræbt - den har nok ikke båret alle på èn gang.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Besøg af et rovdyr ØV ØV
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2020, 21:19 »
Tak for Jeres svar, jeg har det dårligt med at der ikke blev lukket for dem, men sket er sket. Til Pinse skal jeg forhåbentlig til Jylland på familiebesøg og der vil jeg måske forsøge at købe Hellevad høns. For æggenes skyld og fordi jeg har indtryk af, at den høne ikke er en fabriksfremstillet race, som feks isaérne
Kender folk der har dem og de er meget tilfredse med racen, er der nogle af Jer der har kendskab til dem ??

Offline Helle D.

  • Bruger
  • Indlæg: 33
  • 1,2 kinesiske dværgvagtler i drivhus
Sv: Besøg af et rovdyr ØV ØV
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2020, 13:40 »
Åh nej, Hans-Kurt, de smukke høns du har er forhåbentlig ikke alle blevet ædt :'(
Kender fornemmelsen, har selv mistet et hønsehus fuld som ren buffet til ræven, da jeg glemte at lukke døren en aften for nogle år siden. Savner stadig min yndlingshøne.
Du stopper vel ikke med dværg-barnevelderne?
1,2 kinesiske dværgvagtler
0,1 dv. australorps
0,3 dv. orpington
0,2 blandinger af skånske blomsterhøns og araucana

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Besøg af et rovdyr ØV ØV
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2020, 21:34 »
Der er en hane og 2 høner tilbage af Barnevelder dværg sølv dobbeltradet og måske nogle kyllinger i rugemaskinen i dag eller i morgen. 5 æg vippede i vandet her forleden, så.... og så har jeg solgt rugeæg til en avler på Møen og han har 19 kyllinger gående. Ham kunne jeg jo kontakte.
Jeg mistede også en ynglings høne for et par år siden til ræven, hende mindes jeg stadig - hun var en dværg Brahma 

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Besøg af et rovdyr ØV ØV
« Svar #7 Dato: 22 Maj , 2020, 11:37 »
Åh nej :-\ :'( :'(
Jeg føler med dig - og det gør alle andre, der har prøvet det samme stensikkert også. Det er SÅ ærgerligt. Men du må trøste dig med, at dine høns havde det bedste liv, høns, kan ønske sig - omend det blev kortere end ønsket. Det er jo det valg, vi må træffe på hønsenes vegne: sikkert bag (el-)hegn og lås&slå, eller et frit (kortere) liv med fri adgang til biller og ukrudt ad libitum. Mine egne går bag lås&slå - og jeg føler også mange gange en ubændig trang til at lukke lågen op og bare lade dem gå ud.
Men jeg har også prøvet at læsse 15-20 myrdede høns i en trillebør og køre væk. Og det er en traumatisk oplevelse.
Når Muhammed ikke kan komme til bjerget, må bjerget komme til Muhammed - så jeg bruger meget tid på at finde og slæbe 'naturen' ind i hønsegården: ukrudt/mælkebøtter, græs, fyldet fra en myretue (vild jubel!). Og dyrker endda mælkebøtter i køkkenhavens 'marginaljord' under de træer.
Jeg er sikker på, dine høns havde et godt liv - og jeg er ikke sikker på, de ville bytte med mine høns.
Godt, du har et hold kyllinger på vej  /o- det er den bedste oplevelse her om foråret: at høre en skruk klukke til sine kyllinger. Hun har ligget tavs og utilnærmelig i flere uger, og bare et pip fra en nyudklækket kylling (hvadenten den er selvudruget eller fra en maskine) får hende til at svare. Det imponerer mig hver gang!
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Besøg af et rovdyr ØV ØV
« Svar #8 Dato: 05 Juli , 2020, 22:35 »
Jeg syntes I skal have en opfølgning på rævens hærgen hos mig.
Det blev værre endnu. Vi holdte et par fridage og så gik det galt igen.
Der var styr på lukning og åbning af lågen til hønsegården, der var aftalt tilsyn med dyreholdet og alligevel gik det galt. De resterende blev også taget af ræven - Gud bedre det.

Jeg kontaktede dyrepasserne for at høre til skrukken  og fik den besked, at hun ikke havde forladt reden, altså ingen kyllinger - så jeg købte 5 stk til hende.
Vel hjemme med de 5 små kyllinger og 10 nye hønniker fik skrukken de små, men dem ville hun ikke tage sig af - altså kom de sammen med mine 6 dværg Barneveldere og det går fint.

Nu går de 10, de 5 og de 6 nye så sammen og den sidste og eneste overlevende høne tager sig faktisk af dem alle. Hun sover tæt sammen med de 10, hun viser de 11 små megen venlighed, lader dem feks smage det hun står og spiser ved at de tager det ud af hendes næb. Så der er atter ro og gammen i hønselejeren, der kommer oven i købet et æg nu og da  ;D

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Besøg af et rovdyr ØV ØV
« Svar #9 Dato: 06 Juli , 2020, 06:40 »
ja det er også min store skræk at ræven skal komme. Man bliver så ked af det selv om jeg godt ved den også bare gerne vil overleve.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Besøg af et rovdyr ØV ØV
« Svar #10 Dato: 06 Juli , 2020, 09:44 »
Ja, der er nok ikke andet at gøre. Op på hesten igen. Godt gået  :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Besøg af et rovdyr ØV ØV
« Svar #11 Dato: 06 Juli , 2020, 19:32 »
 ;) ;) ;)

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Besøg af et rovdyr ØV ØV
« Svar #12 Dato: 07 Juli , 2020, 16:12 »
Det behøver bestemt ikke være fordi hønselemmen ikke har virket. Ræven hentede ad 2 omgange 16 høns hos mig midt om dagen, mens håndværkere arbejdede med larmende maskiner.
Efter tabet af 16 høns, viste ræven sig på kompostbunken -ved frokosttid! Det må siges til dens ros, at den forsvandt, da vi kom til. Kun Fort Knox kan holde ræven ude. Der gik mine kyllinger med hønsemødre.
Det var sidste år, og nu gruer jeg for, hvad der er i vente.
For et par uger siden fløj duehøgen ind gennem den åbne dør til volieren og slog en ung høne. Jeg lukkede døren, hentede fotoapparatet og fotograferede synderen. Nu er den forhåbentlig blevet så bange, at den holder sig væk. Jeg lukkede den selvfølgelig ud til sidst.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Besøg af et rovdyr ØV ØV
« Svar #13 Dato: 09 Juli , 2020, 10:10 »
Hos mig ville en hønselem ikke virke. Silkehønsene (især) sidder ofte i døråbningen eller på betonkanten uden for huset i de lune tørre sommeraftener. Så de ville enten blive 'klippet' eller lukket ude.
P.t. må jeg også hver aften genne en flok silverudds-teenagere ind i huset, da de hellere vil sidde i hyldetræet eller på taget af kyllingeburet. Men elhegnet duer - hunden får et svirp ind i mellem, når han har glemt, hvad en hvid tråd/hegnstråd betyder. Og det kan nemt kobles fra, når børnebørnene er på besøg og vil fodre høns.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Besøg af et rovdyr ØV ØV
« Svar #14 Dato: 10 Juli , 2020, 10:43 »
Jeg lægger hønsene i seng om aftenen og sørger for at alle er inde. Om morgenen åbner lemmen længe før jeg får øjne, det er en stor hjælp, nu hvor jeg ikke længere skal tidligt op og på arbejde.

Elhegnet virker bare. I den mest kritiske periode med hensyn til ræven, bliver hønsene (stort set, de kan sagtens flyve over) inde på matriklen. Resten af året går de frit på markerne om dagen, om natten er de sikre bag elhegn og hønsegård.
Det er faktisk kun de unge, der flyver over. De gamle ved godt, at det er bedst at blive inde.