Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus og vagtler  (Læst 199569 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Drivhus og vagtler
« Dato: 30 Marts , 2009, 07:45 »
Jeg får drivhus her i nærmeste fremtid (forhåbentlig i påsken), og i den forbindelse, har jeg tænkt mig at det kunne være rart med vagtler. Jeg har skrevet lidt sammen med Bjarne her fra forum, og fået mange gode oplysninger.
Er der nogen, her på forum, der har vagtler i drivhuset?
Hvordan klarer I det så fuglene ikke flyver ud gennem vinduer? og hvad med døren? Vi får skydedør i vores drivhus.
Er der nogen, der sidder inde med tips og idéer, så er jeg lutter øren.
På forhånd tak  <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #1 Dato: 30 Marts , 2009, 08:28 »
Jeg vil være her på sidelinien og se hvad der bliver skrevet, da jeg også har et lille drivhus, og kunne tænke mig nogle vagler, mit problem er min kat, og automatisk opluk af vindue.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #2 Dato: 30 Marts , 2009, 08:35 »
Jeg ville sætte fluenet op foran vinduet og lave en net dør indvendigt
Det skal jo være muligt at åbne døren på de varmeste dage hvis man har bla. andet tomater i drivhuset så man undgår de hårde gule pletter på frugten.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #3 Dato: 30 Marts , 2009, 09:07 »
Ja, netop Allan, det er når den skal stå mere eller mindre åben (døren) for at skabe nok udluftning, men så vidt jeg har forstået, er de (vagtlerne) også nogle værre bensmuttere. ;)
Ja, selvfølgelig er det sådan det skal gøres med vinduerne, jeg ved ikke, hvad jeg tænkte på, for nettet kan jo bare sidde på indersiden. ::)
Så skal jeg bare have udtænkt et snedigt patent til døren. Det skal jo også gerne se lidt pænt ud  ;D
Hvis du har idéer, Berit, må du endelig råbe højt!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #4 Dato: 30 Marts , 2009, 09:47 »
Ja det er også døren jeg tænker på, jeg har kun et meget lille drivhus ca 5 m2 og der er ikke megen plads til en net dør også, er der nogen der har billeder så jeg kan se hvordan en sådan dør skal sidde.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #5 Dato: 30 Marts , 2009, 10:46 »
Bjarne var inde på at man kunne lave en slags sluse. Ulempen ved det, er jo at det kan komme til at virke meget omstændeligt, især når drivhuset ikke er så stort.
Så alle I kloge hoveder, kom med et bud  :D
« Senest Redigeret: 30 Marts , 2009, 15:42 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #6 Dato: 30 Marts , 2009, 13:33 »
Jeg fik en ide.
Der er mange der sælger voliererammer i aluminium og galvaniseret, med tråd låger og det hele lige til at skrue eller stipse sammen.
2 sider og en med låge i og en ramme til tag der samles og gøres fast til drivhuset og vupti problemet er løst.
Jeg kender en der fabrikere rammer efter mål og med tråd og det hele, hvis det er løsningen. Samtidig ser det flot ud, og når først man en gang har haft vagtler i drivhuset bliver de fleste hængende.
Man kan også købe rammerne uden tråd og evt. købe nylon net hos et wodbinderi og selv montere det.

Vinduer i tag til udluftning burde det være let at montere et stykke volieretråd så evt. mekanisk op luk stadig virker.

En sluse vil være væsentlig billigere end en hel voliere og samtidig spare man også sprøjtemideler i drivhuset fremover, samt der er mulighed for at få lidt vagtelkyllinger man kan sælge, da de ofte er meget lette at afsætte. Så hvis det går rigtig godt vil slusen formentlig være tjent ind på et år.
Modsat kan det hurtig blive lige så dyr hvis ret mange vagtler flyver ud.

Jeg undesøger gerne hvad en sluse koster, hvis jeg har en højde på rammerne.

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #7 Dato: 30 Marts , 2009, 15:09 »
Skal bare lige høre skal de fugle tages ind om vinteren
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #8 Dato: 30 Marts , 2009, 16:25 »
@ Marianne

Jeg håber jeres ægteskab er bomstærkt, hvis I skal same et drivhus sammen.  Vores klarede kun lige akkurat at styre udenom skilsmissen, da vi skulle gøre det for 8-9 år siden.

Desuden kom naboen forbi hver aften efter spisetid for at se, hvordan det gik.  Jeg har en vag fornemmelse af, at han grinte lunt i skægget.

Men drivhuset står der endnu, med skelettet malet rødt, min mands yndlingsfarve.  Ingen vagtler, men et udvalg af edderkopper!
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #9 Dato: 30 Marts , 2009, 16:50 »
Liski, man skal da ikke bruge koner, når man skal samle drivhuse, man skal bruge sønner...

Men jeg har brugt minktråd for vinduerne, sammen med et bræt. Minktråd er nemlih dejligt stift, så det kan bøjes i den rigtige form og holde formen. Der er sat et bræt op med vinkler og i de dimser til at skrue ting i i drivhuset. I brættet er der savet til den automatiske oplukning.  Jeg har vedlagt et billede, men det er sa..me svært at fotografere opad. Den automatiske oplukning er ikke sat i endnu, men den kan skrues op igennem  hullet i brættet
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #10 Dato: 30 Marts , 2009, 17:24 »
Ja, nu får vi se, Lise, det har da holdt til diverse bølgeture, og vi fejrer 33 års bryllupsdag til maj. Men ellers må jeg finde et sted, hvor man accepterer en småtosset hønsenørd  ;)
Finn, TUSIND tak, det er lige sådan et billede, jeg står og mangler, det skal nemlig ikke være for besværligt, for selvom min mand har mange talenter, er han ikke så meget håndværkertypen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #11 Dato: 30 Marts , 2009, 17:29 »
En løsning til døren i drivhuset kunne måske være en ganske enkel fluenet-dør, som åbner indad med et par hængsler og lukkes med et par magneter. Den vejer ikke ret meget og må nemt kunne laves af lidt lister og så'n... :)
Mvh Marianne

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #12 Dato: 30 Marts , 2009, 17:33 »
Hej

Mine forældre havde dværgvagler i en del år i deres lille drivhus på 9 m2 og disse fik kyllinger flere gang om året, min mor havde lavet en lille kasse i det en hjørne som hønerne brugte til rede, der var sat tråd for vinduet og for døren var der lavet en ramme med tråd på så der kom mere luft ind, der blev dyrket en masse tomater og radisser i drivhuset og det var fri for utøj og myre altid.

Husk at lave et skjul til vaglerne, så vil de søger der hen når man kommer, vagler er som høns, når de første er vandt til mennesker så kan de blive ret tamme, min mor kunne håndfodre sine, især med myreæg, så var hun meget populær.

På et tidspunkt var der 15 vagler i huset, det var 1,2 gamle og så nogle kyllinger og det gik helt fint ind til den gamle hane døde, så begyndet de unge at slås og så blev der for meget uro og jeg måtte indfange de over skydende og fik den afsat til andre med drivhus, der bliver altid mange haner hos vagler også.

Der var kun to som der fløj ud, den en tog katten med det samme den anden var i have et par dage og gik og kaldete på de andre, men den blev nok spis af katten.

Tommy  

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #13 Dato: 30 Marts , 2009, 20:36 »
Liski, man skal da ikke bruge koner, når man skal samle drivhuse, man skal bruge sønner...

Ja, jeg ville også hellere have gjort det med min søn  ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #14 Dato: 30 Marts , 2009, 21:02 »
Sikke det lyder hyggeligt, Tommy  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk