Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: dreng/hane eller pige/høne  (Læst 12984 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kevinhove

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 111
  • HØNS
dreng/hane eller pige/høne
« Dato: 17 April , 2010, 18:28 »
kan man se om ens kyllinger er en dreng/hane eller pige/høne
Hilsen Kevin
0.4 Isa Brown/rød amerikaner
1.4 maren kobber
0.1 labrador

Offline Mercedes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 257
    • www.123hjemmeside.dk/benz
Sv: dreng/hane eller pige/høne
« Svar #1 Dato: 19 April , 2010, 16:29 »
Det kommer an på racen.
På f.eks. silkekyllinger går der ret lang tid før man kan se forskel...
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: dreng/hane eller pige/høne
« Svar #2 Dato: 19 April , 2010, 16:55 »
Ved barneveldere kan det ses med nogenlunde sikkerhed i 3-ugers-alderen. Ham jeg købte mine første kyllinger ved fortalte, at nogen meget erfarne avlere kunne se det når kyllingerne blev klækket. Den ene slags er en anelse lysere end den anden... men nu kan jeg ikke huske hvem der er hvad, og jeg kan også sagtens vente 3-4 uger med at vide besked. Det er vist ikke særligt lang tid, kan jeg forstå på hvad folk herinde skriver. Mine danske (dværg) landhøns var også meget hurtige til at være kønsvisende.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: dreng/hane eller pige/høne
« Svar #3 Dato: 19 April , 2010, 18:37 »
Jeg bildte mig på et tidspunkt ind at kunne se det efter halvanden uge, men jeg tog heldigvis fejl.
Ellers havde de nemlig alle været haner. :)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: dreng/hane eller pige/høne
« Svar #4 Dato: 19 April , 2010, 23:46 »
På hønserierne kønsorterer de daggamle kyllinger. Det er selvfølgelig hybrider, så det kan måske ikke umiddelbart overføres på racehøns.

Jeg har ingen ide om hvordan de skelner mellem hane og høne-kyllinger. Er der nogen der ved det? Og kan det evt overføres på kyllinger af racehøns?
Mvh
Erik Andersen

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: dreng/hane eller pige/høne
« Svar #5 Dato: 20 April , 2010, 06:26 »
Er der ikke noget med at nogen kyllinger har en plet i hovedet for haner og to for høner ? Eller ? Og nogen gange har silke kyllinger en for højning på hovedet, så er det høner ?? ???

Kan godt være at jeg er helt galt på den.
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: dreng/hane eller pige/høne
« Svar #6 Dato: 20 April , 2010, 07:11 »
Det gælder for gråstribede eller (så vidt jeg ved) for tværstribede, der har haner en plet oven på hovedet og høner to pletter, billeder kan ses under maraner i mit galleri. Senere, når de begynder at få fjer er hanerne væsentligt lysere end høner.
For andre farver er der andre kendetegn, der gælder, og så er der dem, hvor man bare må vente og se.

På en del racer kan man se forskel på kammen ret tidligt, men der kan man blive snydt. Jeg har stort set altid kunne se forskel på mine dværgwyandotter og dværgaraucana ret tidligt på kammen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: dreng/hane eller pige/høne
« Svar #7 Dato: 20 April , 2010, 16:59 »
På hønserierne kønsorterer de daggamle kyllinger. Det er selvfølgelig hybrider, så det kan måske ikke umiddelbart overføres på racehøns.

Jeg har ingen ide om hvordan de skelner mellem hane og høne-kyllinger. Er der nogen der ved det? Og kan det evt overføres på kyllinger af racehøns?
Hanerne har kortere fjer, men det er kun på grund af, at genet for langsom fjervækst sidder på kønskromosomet. Det er ikke særligt mange racer, der har det gen.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: dreng/hane eller pige/høne
« Svar #8 Dato: 20 April , 2010, 17:59 »
Dorking er meget lette at kønsbestemme da hanekyllingerne er lyse oven på hovedet mens høne kyllingerne har en tydelig mørk stribe fra næbbet og ned over nakken
altså lige bortset fra en fejlfarve der blev klækket den 18/4 den er helt gul medens dens søskende alle er brunstribede som ægte dorking skal være,
er der andre dorking folk der har været ude for dette ?
jeg har set, på en rundvisning en gang, at på klække fabrikkerne ,  sidder der damer inde i  mørke rum og stikker små diode lamper op i gattet på nyudklækkede kyllinger , og det var for at køns bestemme dem , fik jeg af vide , men lige præcis hvordan de ser det ved jeg ikke , har ikke rigtig kunnet nænne det , selvom jeg jo har en god race at øve mig på.....
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Julie Frederiksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
Sv: dreng/hane eller pige/høne
« Svar #9 Dato: 20 April , 2010, 18:16 »
Du kan aldrig være helt sikker :).

Med en ren racet kylling, kan en prof muligvis se det. Nogle siger man kan se det på aftegn på hovedet.

Havde engang en hvid hane og brune høns. Så klækkede æggene og der kom 6 gule og 2 brune. Troede jeg kun fik 2 høns og 6 haner. Men de brune blev haner og de gule blev hvid høns. Trods de var af racen ISA Brown :).
Mvh Julie (-:

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: dreng/hane eller pige/høne
« Svar #10 Dato: 21 April , 2010, 22:15 »
Du kan aldrig være helt sikker :).

Med en ren racet kylling, kan en prof muligvis se det. Nogle siger man kan se det på aftegn på hovedet.

Havde engang en hvid hane og brune høns. Så klækkede æggene og der kom 6 gule og 2 brune. Troede jeg kun fik 2 høns og 6 haner. Men de brune blev haner og de gule blev hvid høns. Trods de var af racen ISA Brown :).
Isa Brown er en kønsvisende krydsning. Ved dem man køber er hanen gullighvid, hønerne rødbrune. Men krydser man dem med hinanden, er det tilfældigt.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

sussie

  • Gæst
Sv: dreng/hane eller pige/høne
« Svar #11 Dato: 21 April , 2010, 23:13 »
 Se linket ude i venstre side, hvor der står kønsbestemmelse..Det hjalp mig meget, dog ikke med silkerne, der forekommer stadig høns der galer og kokke der lægger æg... *e