Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ænder m høns?  (Læst 9411 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fanny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
ænder m høns?
« Dato: 14 Marts , 2008, 10:53 »
jeg er ved at blive bidt af dette her m fjer!
kan ænder gå sammen m høns?
skal de have hvert sit hus?
man skal jo helst ikke have vand (andet end drikke) v hønsene men det skal ænderne jo... kan de svømme og hygge i min havedam eller skal de have noget der kan renses?
findes der lægge-ænder... altså til æg?
hvorfor flyver de ikke væk? skal de stækkes?
kan de være alene hjemme et par dage?
skal starte mine høns op igen- glæder mig så meget. har en søn på 2 år- og en hunde + en have fyldt med mosegrise!

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: ænder m høns?
« Svar #1 Dato: 14 Marts , 2008, 11:22 »
Hej Fanny
Pga fugleinfluenzahysteriet skal man faktisk holde høns og svømmefugle adskilte. Hvad adskillelse består i er dog ikke nærmere defineret.
Vandet til ænder skal kunne renses - medmindre de altså har adgang til en meget meget stor havedam. De sviner temmelig meget i vandet og så elsker de friskt vand.
Om det er alle ænder det er nødvendigt at stække ved jeg ikke, men de moskusfætre jeg havde sidste sommer var jeg nødt til at stække.
Med de rigtige foranstaltninger (f.eks. automatisk ud og indlukning) - eller gode naboer - kan fjerkræ godt være alene hjemme mens man tager på ferie.
Mvh
Mette
« Senest Redigeret: 14 Marts , 2008, 13:16 Fra MMAndersen »
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: ænder m høns?
« Svar #2 Dato: 14 Marts , 2008, 11:58 »
Hej Fanny
Pga fugleinfluenzahysteriet skal man faktisk ikke holde høns og svømmefugle adskilte.
Mette  <J
Du skriver de IKKE skal holdes adskilte.... det må være en FEJL 40..ikk?? <: <:
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: ænder m høns?
« Svar #3 Dato: 14 Marts , 2008, 13:16 »
Hej Linda
upsss.... jo, det var en fejl 40  <E Det er rettet nu
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: ænder m høns?
« Svar #4 Dato: 14 Marts , 2008, 18:24 »
 <H
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: ænder m høns?
« Svar #5 Dato: 30 Marts , 2008, 17:12 »
Jeg ved ikke spor om ænder, men kunne vældig godt tænke mig nogle stykker til at tage mine snegle, med hensyn til vandområde har jeg en eng, og en mødning der er rengjort, og fyldt med vand, men jeg tænker skal de have et hus ? hvad med redekasse, og hvad foder skal de have  ??? ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: ænder m høns?
« Svar #6 Dato: 31 Marts , 2008, 22:56 »
Hej Berit,

ja da! du skal da ha' nogle søde ænder :)

og som hønsene skal ænderne have et hus/stald de kan lukkes ind i om natten for ræven.

Som redekasse er (moskusænder) glade for noget der er lidt hule-agtigt. Mit sidste nye påfund er at bruge en græsopsamler til en motorplæneklipper jeg aldrig bruger. Jeg har puttet en lille papkasse foret med halm indeni, så æggene ikke bliver skubbet ud, når andemor mosler rundt. En gammel ølkasse (men en høj kant så æggene ikke rutsjer ud) kan også bruges. En mælkejunge har jeg hørt de skulle være vilde med. Eller - meget enkelt og billigt - en lille papkasse som bund og en stor uden på, liggende på siden, som 'hule'. Papkasserne ryger på bålet efter end rugning.

Mine ænder spiser det samme som hønsene - hel byg, hvede, havre og hvad de nu finder af godt i haven.

spørg endelig mere! :D
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Skovgaard

  • Gæst
Sv: ænder m høns?
« Svar #7 Dato: 31 Marts , 2008, 23:20 »
Hej Berit

jeg vil godt vide alt hva der er at vide om ænder.

Jeg har sådan en stor sø på min grund ikke mere end 25 m. fra it hus...tja den er vel på en 2-4000 2m. sådan en gammel marksø der grunder op til vores hestefolde og drivhus. og jeg har netop bestilt 15 ællinger af alm. gråand. (egentligt ville jeg have mandarin ænder men de er ikke til at opdrive på djævleøen) så jeg tænkte jeg ville have nogen hvor det ikke gjorde alverden hvis de fløj deres vej og blev middag for en eller anden...ræv som mand.

Så ja hvordan fodre man kunstigt en and og er det ok med flydehuse/pælehuse adlibitum samt den lille ø vi har i vores sø ? jeg er godt klar over mikkel nok vil få smagt lidt af dem men hvis jeg holder dem "lukket inde" en rum tid..hvor længe ? vil de vel vænne sig til at vi går til ro i boksen om natten eller noget ? kan det du ?

eller skl jeg hyre nogfen til at fjerne mikkel/mikkelline? jeg er jo ellers glad nok for vi har sådan en flora af dyreliv...men der er grænser for hva jeg vil finde mig i.  :o

MVH Sus


Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: ænder m høns?
« Svar #8 Dato: 01 April , 2008, 09:03 »
Hvis du har mulighed for det, kan du sætte en tråd op i ca. 20 cm. højde som er strømførende - det hjælper mod mikkel - sæt endvidere fælder for mink og andet rovtøj - jeg tog 3 mink, to husmår og en ilder (som jo blev sat ud igen, da den er fredet) i løbet af tre uger i efteråret - og jeg kunne ikke forstå hvorfor mine ænder forsvandt fra min lille sø? ::) ::) ::) ::)
Lars

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: ænder m høns?
« Svar #9 Dato: 01 April , 2008, 10:48 »
@Skovgaard
Du skriver du godt vil vide alt om ænder, det var netop også derfor jeg skrev et indlæg, jeg tror det er Mette vi skal henvende os til, jeg tror hun kan hjælpe os, der er også en der hedder lone herindeder ved en masse, dem må vi hægte os på,  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: ænder m høns?
« Svar #10 Dato: 12 April , 2008, 19:32 »
Ja så er jeg den lykkelig ejer af 3 moskus ænder og 1 tam andrik, jeg har sådan da fået styr på foder, og hus og vandområde, så nu venter jeg bare på at de bliver en lykkelig familie  ;D  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte