I indlæget "Spøjs Silkekylling" af Lone, har Lisbeth indsat fotos af nogle Silkekyllinger som hun har købt af mig.
Jeg er i syv sind om jeg skal rydde lidt op i " farverne" Jeg syntes jo det er sjovt at se det forskellige afkom, men jeg er jo ikke interesseret i at " forurene" racen.
Samtidig vil jeg da gerne fortsætte med at avle disse, hvis det der ved tilfældighedernes spil er fremkommet, er meget attraktivt. Her er det den Dalmatinerlignende og de Sølvgrå jeg tænker på.
Jeg har fået flere henvendelser om de Sølvgrå, og rugeæg men jeg er jo forvirret overfor om jeg kan sælge dem som værende det.
Som beskrevet i indlæget " Spøjs Silkekylling" er de opstået på følgende måde.
1.1 Hvid, 0.1 Blå fra Tommy 2006
Fra 2006 , beholdte jeg kun 0.1 hvid
Afkom jeg beholdte 2007
0.1 Blå Vildtfarvet o.1 Søvfarvet 1,1 Hvid
0,1 Sølvfarvet 2008
Det er så disse 5 Høner med Hvid Hane, der har givet de Sølvfarvede Hvide og en enkelt Dalmatinerfarvet.
Nu går mit store spørgsmål på om jeg skal skille mig af med de sølvfarvede og holde mig til de vildtfarvede( Har ikke fået flere end den ene høne) og hvide, da det ikke er godt at avle disse Spøjse Kyllinger. Vil det udvande racen eller hvad.
Jeg har læst lidt arvelighedslære, men jeg får nok ikke overskud til at gå dybere ind i avl, da det jo er voldsomt tidskrævende.
Jeg håber at få nogle gode råd herfra, for jeg er i 7 sind. Kom endelig med gode råd, måske skal jeg også have nyt blod ind?
MVH Maja