Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er mine gåse æg befrugtede?  (Læst 3799 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders Rytoft

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Er mine gåse æg befrugtede?
« Dato: 09 Marts , 2013, 11:50 »
Hej Allesammen!

For nogle dage siden, besluttede jeg mig for at fylde mit store bassin op med 10.000L vand. Dette nyder min gase og gås i aller højeste grad! I morges var jeg ude ved dem, og kunne se min gås havde lagt to STORE æg. Mit spørgsmål er så, er æggende befrugtede eftersom det kun er nogle dage siden de parrede?

Tak på forhånd :-)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er mine gåse æg befrugtede?
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2013, 12:23 »
Hvis de parer sig godt, så er ægene befrugtet, giv dem lige en chance til at komme i gang, så kan du regne med befrugtede æg, hvis gasen er erfaren, eller begge, er der ikke noget problem
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Anders Rytoft

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Er mine gåse æg befrugtede?
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2013, 12:32 »
Gasen er ca. 4 år gammel og er rimelig erfaren :-)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er mine gåse æg befrugtede?
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2013, 12:40 »
Så kan du nok regne med befrugtede æg,,, gåsen lægger ca æg hver anden dag, og samler gerne en bunke på 18-25 æg før hun ruger.
Hvis hun er uerfaren, kan det godt være at rugning ikke lykkes det første år, sommetider går der længere tid, men hvis gasen hjælper til og viser vej, så går det måske, ellers må du jo ruge dem ud i rugemaskine, hvis du meget gerne vil have gæslinger, og selvom hun ikke ruger, så stabilt, kan hun godt være skruk, og tage imod nogle unger og så passe dem omsorgsfuldt derefter.

Husk at rugning ikke er 24-7 fra starten, der kan de godt gå lidt til og fra
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Anders Rytoft

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Er mine gåse æg befrugtede?
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2013, 12:54 »
Det er meningen jeg samler æg ind de næste 14 dage, og så vil jeg have ruget dem ud i en rugemaskine:-)
Andet spørgsmål:
Tager mit gåsepar imod gæslingerne?

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er mine gåse æg befrugtede?
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2013, 12:58 »
Det er meningen jeg samler æg ind de næste 14 dage, og så vil jeg have ruget dem ud i en rugemaskine:-)
Andet spørgsmål:
Tager mit gåsepar imod gæslingerne?

tja det gør de måske, men jeg ville vente med at ruge gæs ud så det passer med at hun har ruget på feks. 4 æg i et godt stykke tid, prøv at passe det sammen, så hvis hun ruger et par stykker ud samtidig med at du ruger resten ud,,,, hvis hun er skruk, tager hun imod dem....
Jeg har to hungæs og de tager imod gæslinger når de har ruget et stykke tid, men jeg har jo heller ikke befrugtede æg... du kan forsøge at lade hende ruge på kunstige æg som du kan lave eller evt, finde på noget der  ligner
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Anders Rytoft

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Er mine gåse æg befrugtede?
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2013, 13:08 »
Det var en mulighed:-)

Har ellers hørt grågæs ikke var nogle specielt gode rugere? Vi får se, ellers mange tak for dine svar!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er mine gåse æg befrugtede?
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2013, 13:20 »
Det var en mulighed:-)

Har ellers hørt grågæs ikke var nogle specielt gode rugere? Vi får se, ellers mange tak for dine svar!
Så er det jo netop en god grund til at skaffe gæslinger og så lade dine gæs passe dem, selvom hun ikke er god til at ruge, kan hun jo godt gerne ville have unger, altså være skruk, og det er nødvendigt for at hun vil tage dem til sig,,, husk at spørge igen når det bliver aktuelt for der er lige et par gode råd i den forbindelse, eller læs denne tråd om første gang jeg satte gæslinger til mine gæs
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=5177.msg47019#msg47019
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Anders Rytoft

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Er mine gåse æg befrugtede?
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2013, 13:32 »
Rigtig god historie ;-)

Tror du min gase (Som er en smule aggressiv) ville kunne tage imod dem?
Kan se din brogede gås er ens med min :-)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er mine gåse æg befrugtede?
« Svar #9 Dato: 09 Marts , 2013, 13:34 »
Ja se der må jeg blive dig svar skyldig, for jeg har aldrig haft en voksen gase, men han kan jo ikke vide det ikke er hans børn, hvis hun har ligget på reden længe, og du holder ham væk fra reden, mens du lige giver gåsemor lidt tid til at se sine børn an...
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Anders Rytoft

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Er mine gåse æg befrugtede?
« Svar #10 Dato: 09 Marts , 2013, 13:37 »
Spændene!  /o