Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gæs - Nybegynder !  (Læst 2027 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders Rytoft

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Gæs - Nybegynder !
« Dato: 29 Juli , 2012, 16:09 »
Hej allesammen !
Jeg har investeret i en 4 år gammel gase, samt to gæs der skulle være født i April måned.
Jeg har ikke særligt meget forstand på gæs, dog ved jeg de elsker at bade, spise græs samt piller.
Iden med dem var selvfølgelig at det kunne være hyggeligt, men også at de kunne få gæslinger i den nye sæson, som så kunne blive slagtet op mod jule aften 2013.
Jeg har dog et par spørgsmål:
Hvornår begynder de at lægge æg ?
Ruger de selv altid, eller skal man bruge en rugemaskine ?

Hvor gamle bliver de? Osv... Hvis der er nogle, der har nogle gode "fif" Osv, ville det være meget dejligt !
På forhånd tak !
Hilsen Anders på 14 :-)

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Gæs - Nybegynder !
« Svar #1 Dato: 29 Juli , 2012, 16:53 »
hej og tillykke med dine gæs, kan se på billede at de ser fine ud bortsæt fra en ene gås  hun ser ud til at have englevinge- hende burde du måske ikke avle på da englevinger er arvelig fejl ...
hvornår de begynder at lægge æg og ruge dem... hmmm godt spørgsmål har hørt forskellige meninger  nogle vil sige  først når de er 2 år, men der er set at at 1 år gamle gæs også kan gøre det, så nok til forår 2013...
ikke alle gæs ruger selv og de samler en redefuld lige som ænder før de sætter sig på dem.  Af min erfaring er gåseæg ret svære at udruge i maskinen(måske er det mig der bare var meget uheldig de sidste par gange) man kan vel prøve at smide gåseæg under rugende and eller høne... det må du se med tiden.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Allan Fløe Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Gæs - Nybegynder !
« Svar #2 Dato: 01 August , 2012, 21:43 »
Hejsa og tillykke med dine gæs :-)

Vi fik to stk gæs sidste år, ved den her tid og de var fra februar 2011. Det var en gås og en gase. Hun begyndte at ligge æg her i foråret, men har ikke helt styr på det der med rugningen endnu.
Hun nåede at ligge 20 æg inden hun kom i tanke om at prøve at ligge sig på dem. Der lå hun så ca en uge, så gik hun fra dem i en uge og lagde sig så på dem igen.
Jeg lod hende ligge en måned, men måtte til sidst jage en meget utilfreds gås af reden for at se til æggene, og kunne godt lugte den ikke var helt go  <R
Æggene blev puttet i en pose og smidt i skraldespanden, hvor flere af dem eksploderede.
Jeg satser på hun har fået styr på det til næste år :-)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Gæs - Nybegynder !
« Svar #3 Dato: 01 August , 2012, 22:05 »
Gæs kan blive gamle, jeg har eks.vis 2 damer på 11 og 13 år, og jeg ved at der i Utterslev Mose, indtil for nylig var gæs med fast fodring på 22 så bare hyg dig med dem, de er søde når de er tamme.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn