Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til størrelse af hønsehus og andre råd  (Læst 2943 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nannee91

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Hjælp til størrelse af hønsehus og andre råd
« Dato: 06 Maj , 2017, 15:16 »
Jeg håber I kan se billedet.

Jeg er ved at udarbejde et hønsehus til Brahmaer (ikke dværg) og bliver pludselig i tvivl om der er plads nok. Hvor mange høns kan jeg have på 1,96 m2, som hønsehuset bliver (uden redekasser)? Planen er at lave stor hønsegård og at de må gå frit rundt i haven.

Derudover har jeg brug for ideer til hvordan jeg lige kan placerer siddepinde?
Hvor langt skal der være imellem dem og hvor højt skal de sidde? Brahmaer er jo en tung og kluntet race  ;D

På forhånd mange tak!
« Senest Redigeret: 06 Maj , 2017, 15:54 Fra Nannee91 »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til størrelse af hønsehus og andre råd
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2017, 19:50 »
Ja, brahma er en stor og skøn race, meen kluntet vil jeg nu ikke kalde den. Højden på siddepindene behøver ikke være mere end 50-60 cm. og firkantede med afrundede kanter, så de kan hvile brystet uden at få trykninger.
1,96 m2 er ikke meget og det er vel nok max. 2-3 høner på den plads.
Husk også at vi kan ryge ind i en periode med fugleinfluenza, som vi lige har haft, så de må blive inde under tag- sidste periode varede knapt 5 måneder.
Så byg ikke huset for småt, for høns trives nu en gang bedst på god plads, og så kan hønseinteressen også hurtigt få fat på, så man få lyst til flere.


Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nannee91

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hjælp til størrelse af hønsehus og andre råd
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2017, 20:09 »
Ja, brahma er en stor og skøn race, meen kluntet vil jeg nu ikke kalde den. Højden på siddepindene behøver ikke være mere end 50-60 cm. og firkantede med afrundede kanter, så de kan hvile brystet uden at få trykninger.
1,96 m2 er ikke meget og det er vel nok max. 2-3 høner på den plads.
Husk også at vi kan ryge ind i en periode med fugleinfluenza, som vi lige har haft, så de må blive inde under tag- sidste periode varede knapt 5 måneder.
Så byg ikke huset for småt, for høns trives nu en gang bedst på god plads, og så kan hønseinteressen også hurtigt få fat på, så man få lyst til flere.

Jeg kom også selv frem til at hønsehuset skal være lidt større. Jeg har nu udviddet tegningerne til 170x170 cm så de får 2,89 m2. (Kan i øvrigt se at jeg har lavet en skrivefejl på den gamle tengning, men skidt nu med det ;D )

Jeg håbede på at få en hønsehold på 4 høner og måske en hane på sigt. Det bliver måske stadig for småt så  ???
Selvfølgelig får de jo så den store hønsegård - og så skal jeg måske overveje om den skal være overdækket, i tilfælde af at de skal holdes under tag igen.

Men jo større hønsehus de får jo mindre hønsegård får de.
Så vidt jeg kunne forstå på bygningsreglementets regler, så må man bygge 2 småbygninger uden byggetilladelse, hvoraf de skal have en afstand på 2,5 m både fra andre bygninger, men også fra hinanden.  :-\

Puha der er mange overvejelser i det her  <A

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjælp til størrelse af hønsehus og andre råd
« Svar #3 Dato: 07 Maj , 2017, 21:23 »
Brahmaer er jo store, så min 1 m2 pr fugl.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.